Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

640/641 köpråd

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

tanaka (trådstartaren)

#1 » 19:37:09, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

1969 är det bra grejer , axel m,m på den?
tanaka
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:39:22, 25-03-2012
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: volvo bm



LeifAndersson

#2 » 10:35:31, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är så bra en 640 kan bli, 1969 är det sista utförandet av den maskinen.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

tanaka (trådstartaren)

#3 » 21:26:17, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för infon Leif, velar mellan 641 och 640!
tanaka
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:39:22, 25-03-2012
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: volvo bm

LeifAndersson

#4 » 09:27:34, 06-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

641 har många fördelar. Många viktiga delar är gemensamma, men 641 är en modernare maskin. Men D42:an kostar i bränsle men i övrigt är det bara fördelar med en 641. Viktigaste skillnaden är styrsystemet, orbitrolstyrningen på 641 är överlägsen servon men massor av leder som sitter på 640. Omöjligt att få en 640 att bli trevlig vid landsvägskörning. 641 har även hydrauliskt manövrerade bromsar och 640 har samma bromsar men mekaniskt manövrerade, den hydrauliska manövreringen kan kräva lite underhåll men när den är i ordning funkar de mycket bra, medan de mekaniska på 640 inte strular så mycket (finns inte så mycket som kan strula) men funkar aldrig lika bra som de på 641. Och hytten är högre i framkant på 641 så framförallt en längre förare sitter mycket bättre i den. Och framförallt har 641 en säkrare hytt som skyddar föraren bättre om något händer. 640-hytten är mer att betrakta som väderskydd. Har själv en 640 som vi har haft sedan 1973 och den funkar och gör det den ska fortfarande, men jämför man med 642:an så har det hänt massor på de åren. 640 är mer tjurig att hantera medan 642 är snäll och smidig. Man upplever skillnaden som närmast enorm när man går mellan maskinerna. Vi har 640 kvar mest som maskot på firman, den har ju funnits här i 43 år så den hålls efter och kommer att stanna här, men i 99 fall av 100 väljer man 642 om något ska göras med baklastare.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

SK Racing

#5 » 16:34:29, 06-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört yrkesmässigt dagligen på 90 talet med 640 och precis som Leif skriver så gör den jobbet men dom senare är betydligt trevligare, dom sista som kom med breda hytten är väl att föredra om en ska sitta mycket i dom.

Som hobbymaskiner så spelar det inte så stor roll vilken du väljer, alla baklastare från Volvo gör sitt jobb, det största som avgör glädjen o sitta i dom är skicket, jag sitter hellre i en 640 som är i nyskick än en sopslutslut 642 utan rutor.

I övrigt så är ju Leifs beskrivning klockren när det gäller skillnaderna.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

uppland2

#6 » 22:27:00, 06-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En snabb googling tyder på att 4200 inte innebär så mycket mer pengar än 641/642? Jag har aldrig suttit i en baklastare, och känner mig inte sugen på att kliva i en genom aggregatet.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

LeifAndersson

#7 » 23:43:52, 06-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att 4200 inte är dyrare tyder ju bara på att marknaden fungerar! Man får det man betalar för! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Alrik

#8 » 16:10:01, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

4200 svaghet är ju midjan. Sen skiljer nog driftkostnaderna lite mellan 4200 och 641/641/641 till baklastarnas fördel.

Vi har som sagt 3 st 641 av olika anledningar och farsans starka sida är inte att underhålla maskiner men dom bara går och går. Samt reservdelar finns de skapligt om till rimliga priser.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Johnny Thorgren

#9 » 20:49:02, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 641 -73 och på verkstan där jag jobbar har vi en 4200 -81 och jag trivs bättre i baklastaren . :driver:
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95

LeifAndersson

#10 » 21:33:25, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En baklastare och en 4200 är varandras motsatser! Till baklastaren bidrog Volvo med basmaskinen och lät i de flesta fall någon annan bygga på utrustningen (840/841 byggde man själv), när det gäller 4200 så byggde Volvo på utrustningen och lät en rad leverantörer bistå med delar till basmaskinen. Vad man föredrar är ju upp till var och en, men de som valde en större ramstyrd hjullastare från Volvo vid den tiden fick i varje fall en maskin producerad med komponenter i huvudsak från Volvo och inte ett hopplock från den leverantör som kunde ställa upp billigast med motor och drivlina! Bara en sådan sak som att utrusta en maskin med trumbromsar vid den tiden när konkurrenterna började komma med kapslade skivbromsar säger ju en del! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

stranglefoot

#11 » 23:29:17, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessutom så har 4200 en kassettlastare, hela lastaren går att bulta lös och ersätta med ett truckstativ. Kan ha funnits fler tillbehör. Dom brukar ofta vara vara svetsade iaf. Men en fin 4200, trots klen Perkinsmotor, som är i ordning är trevlig och smidig till skillnad från en baklastare.

1 person gillar det här inlägget.
stranglefoot
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:43, 23-09-2006
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Norlett 8-27....!

SK Racing

#12 » 08:31:23, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En välhållen 4200 är en liten smidig maskin, men bromsarna suger purjo o det verkar vara svårt o få dom att fungerar bra, om dom ens fungerade när maskinerna var nya vet jag inte då jag bara kört beg använda maskiner.

Motorn är väldigt klen, samma rova som i 500 har folk sagt till mig, ett rent helvete o ta sig in o ur hytten genom den extremt löjligt lilla dörren, samt att dom jag sett har varit svetsade i midjan.

En väldigt stor fördel med en baklastare är sikten, kört lite allt möjligt genom åren men inget kan slå sikten en har när en kör baklastare.

Jag hade valt en baklastare för dom är skottsäkra om dom får service o underhåll, jag fick aldrig den där BM känslan för 4200, men det beror säkert på som Leif påpekar, att den är ett ihopplock liksom BM 500 och dess bröder som följde.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

BM 4 ever

#13 » 09:19:04, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så fantastiskt bra sikt. Det har man ju alltid hört om dom gamla baklastarna. Jag tycker inte jag ser något vidare bra med en stor skopa mitt framför ansiktet..
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

stranglefoot

#14 » 10:19:33, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

SK Racing skrev:En välhållen 4200 är en liten smidig maskin, men bromsarna suger purjo o det verkar vara svårt o få dom att fungerar bra, om dom ens fungerade när maskinerna var nya vet jag inte då jag bara kört beg använda maskiner.

Motorn är väldigt klen, samma rova som i 500 har folk sagt till mig, ett rent helvete o ta sig in o ur hytten genom den extremt löjligt lilla dörren, samt att dom jag sett har varit svetsade i midjan.

En väldigt stor fördel med en baklastare är sikten, kört lite allt möjligt genom åren men inget kan slå sikten en har när en kör baklastare.

Jag hade valt en baklastare för dom är skottsäkra om dom får service o underhåll, jag fick aldrig den där BM känslan för 4200, men det beror säkert på som Leif påpekar, att den är ett ihopplock liksom BM 500 och dess bröder som följde.



Är det svårt att ta sig in i en 4200? Man riskerar iaf inte att halka och slå ihjäl sig som när man ska in i en isig baklastare. Att midjan är lite klen håller jag med om, dom har väl ofta haft lite för tuffa uppgifter. Bromsarna behöver luftas ur någon gång då dom är luft/hydrauliska. Det som kommer ur hjulcylindrarna ser oftast ut som nåt helt annat än bromsvätska. Annars håller jag fast vid att en fräsch 4200 är en mycket trevligare bekantskap än en 640! (641 är en trevlig och törstig traktor!)
stranglefoot
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:43, 23-09-2006
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Norlett 8-27....!

Bygert

#15 » 10:36:52, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja... Baklastare...

När de kom var de ett stort framsteg och det var mycket som blev rätt. Stora hjul under lasten, skopcylindrar som går åt rätt håll, bra sikt, högt monterade lyftarmar så man når in över ett flak osv. Jämfört med vad som fanns i övrigt vid den tiden så var det bra grejor.

Men det är inte utan anledning som det inte görs maskiner som ser ut på det sättet längre. Och då är det ju lite orättvist att bara jämföra med en viss annan modell som kanske har sina brister. Generellt har ju midjestyrning stora fördelar. Man kan enkelt justera last lite i sidled även när man står still vilket ibland är guld värt. Det går också att åla och lyfta sig lös om man fastnar. Men framförallt är det det där med arbetarskydd som är en katastrof med baklastare. Behagar inte motorn stanna och man bara skyfflar sitter man väl rätt så skyddad, åtminstone på de nyare. Men ska man i och ur så är det så där även med skopa i backen. Ska man ur och t ex koppla nåt som man ska lyfta i krok så är det dels en gymnastisk övning i högre skola att ta sig i och ur och dels och framförallt rent livsfarligt att gå under lastaren. Har man begränsad budget och är medveten om att det finns problem så är ju baklastare nåt som absolut kan vara nåt att titta på. Men annars så, midjestyrt vann ju matchen och det var inte utan anledning.

4 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se