Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vedklyv på LM218

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

finnsebbe (trådstartaren)

#1 » 08:50:07, 18-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat på att bygga/modifiera en vedklyv till en LM218. Baklastaren har tredje funktion vilken kunde säkert användas. Finns det något sätt att låsa tredje funktions spaken så att man får kontinuerligt flöde till uttaget och kunna operera klyven med sina egna spakar? Cylindern borde vara ganska stor, räcker 125 mm?, det borde ge ca 9 ton med 75 bars tryck. Borde tomgångsvarven hållas på något sätt högre så att motorn inte storknar när trycket stiger? Har någon prövat att driva en vedlyv med baklastare?
Volvo TL22 1957, Volvo Brage 1961, Volvo BM 218 TD 1964
finnsebbe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:09:28, 10-09-2014
Ort: Esbo i Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo Brage 1961, Volvo TL22 1958



LeifAndersson

#2 » 13:44:33, 18-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett rep eller en väl längdanpassad bräda har man sett till det ändamålet!
Men tänk på att du bör ha 3/4" slang och genomsläpp i reglage för att köra kontinuerligt på det flödet som den pumpen ger även på låga varv! Stryper du det flödet så kan det snabbt kosta en hydraulpump vid rundpumpning via ett tillkopplat redskap! :sad:
Vi körde hydrauliskt driven sopvalls på 218 och 640. På 640 satt det en original sopvals och på 218 en tillverkad av en lokal tillverkare. 218 förbrukade 2 pumpar på 2 säsonger och 640 hände inget med trots att den gick mycket fler timmar.
Vägverket löste problemet med en extra pump och fullflödessystem från den utan strypningar, då kunde man koppla till nästan vad som helst!
Är du lite klurig så har du ju tillgång till styrpumpen, där kan du ta ut 160-180 bar med 30 l/min kontinuerligt till extern hydraulik. Men du måste veta vad du gör för att ta ut olja där, men det är vanligt för att driva inplastare och vedklyvar och sådan utrustning från baklastare.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stridis2

#3 » 20:05:00, 18-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte göra ett mekaniskt länkage (med wire?) till baklastarens segment så du styr klyven med detta?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ugluk och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se