Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Arbetsbelysning

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Tomlov (trådstartaren)

#1 » 09:38:28, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Nu har jag tänkt dra ny el på min nyinförskaffade baklastare då den belysningen som är monterad nu är minst sagt bedrövlig och inte mycket som funkar. Jag tänkte dra nya kablar för det finns lite sönderbrända kablar i nuläget.

Jag tänkte ha 2 st 27 W led åt sidorna + en ljusramp framåt och 2 st 27 w lampor bakåt. Min fråga till alla er kunniga är nu hur detta ska kopplas :klia:

Vad ska jag använda mig av för kabel, det är 24 volts el system (så mycket har jag fattat).

Jag skulle vilja ha två kretsar med två oberoende av varandra strömbrytare till de ljusen ram respektive de bak.

Kan någon enkelt förklara hur detta ska kopplas från batteriet till en fungerande lampa ? :buga:

:idee3:

Med vänlig hälsning, Tom
Tomlov
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:46:36, 25-04-2018
Ort: Kungsör, Västmanland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo Bm 642



torbjorn_forsman

#2 » 11:19:59, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett gott råd är att säkra av alla LED-belysningar var för sig, med egna säkringar som inte är starkare än nödvändigt. Kan tänka mig att 3 A flatstiftsäkring blir lagom för 27 W-belysningar vid 24 V. Det har hänt mer än en gång att det har börjat brinna i LED-belysningar då fukt har kommit in eller elektroniken gått sönder på något sätt, om de är onödigt starkt avsäkrade. En känd svensk skogsmaskinstillverkare har haft problem med arbetsbelysningar, och härom året brann några nylevererade Volvobussar i Norge pga fel i LED-skyltlyktor.

När det gäller val av kabel, så vore det bra med en del bilder på var du har tänkt dra fram kablarna (utomhus eller inne i hytten, mycket utsatt för åverkan eller inte osv). Beträffande area så duger 1,5 mm² gott och väl, men sen kan man diskutera vidare vilken typ av kabel som ska väljas.
Har du tänkt jorda i chassi nära varje belysning eller ska du dra jordledning tillbaka från varje in till hytten?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bert

#3 » 11:25:20, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Batteri-säkring-relä-lampa och sen en knapp till varje relä så kan du tända dom oberoende av varandra
Så hade jag kopplat i varje fall
Kabeln klarar sig nog med 1,5 kvadrat lite beroende på hur långa dom blir
Men du bör nog ha grövre till ljusrampen beroende på hur stor den är

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Tomlov (trådstartaren)

#4 » 11:48:37, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

okej tack tack!

du menar att jag ska säkra med säkring innan varje lampa också så mellan lampa och relä? jättebra råd, jag vill ju inte att det ska börja brinna i min belysning!

Jag har inte hunnit ta några bilder men tänkte dra på insidan av chassit så det är ju utomhus förutsättningar men de kommer vara skyddade för regn o diverse annat slitage. och jag tänkte nog jorda varje lampa i chassit, det borde väl funka?
Tomlov
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:46:36, 25-04-2018
Ort: Kungsör, Västmanland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo Bm 642

torbjorn_forsman

#5 » 15:38:38, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis. Sätt en säkringsplint nära reläerna, en säkring per lampa i plinten, egen ledning till varje lampa därifrån.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wol

#6 » 21:50:12, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du endast skal ha 2x27 w på varje strömbrytare då är det inte nödvändigt ett koppla det över ett relä välj en strömbrytare som tål den belastningen och du får en enklare inkoppling.
Till Led-rampen kanske det behövs ett relä men det beror ju på hur många watt den är på men det är egentligen antalet Amper den förbrukar som är intressant.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

gibbler

#7 » 21:50:49, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att veta vilka säkringar du ska ha kan du använda formeln P/U=I (och i klartext blir det Watt/Volt=Ampere), det du bör tänka på är att ta till säkringen lite, då LED kan ha lite högre startström. Allra helst när det blir lite större armaturer som tex en LED-ramp. Höll på med en ramp förut som i tänt läge drog ca 18A, men i starten drog den över 21A.
När det gäller kablar så kommer du ganska långt på 1,5mm², men du bör minst ha RK-ledare (med många kardeler) annars kommer de att vibrera av.
Jimmy Ilbäcks
Sjönsbo - http://www.ilbacks.com
Användarvisningsbild
gibbler
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:58:59, 25-12-2010
Ort: Sjönsbo, Södra Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 218td | Volvo BM L90G


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se