Det är lite "lustigt" när vevaxeln brister p.g.a obalans, motorn går men knackar som fan. När man kryper in under maskinen och greppar remskivan med båda händer så kan man känna ett glapp när man vrider den fram och tillbaka. Vevaxeln brister alltid på den "platta" delen så motorn drar fortfarande runt. När ägaren kontaktade verkstad så var det för att motorn knackade illa i vissa lägen, men den startade och gick! De hade då svårt att tro att vevaxeln var av, men när den demonterades ur blocket i två delar blev det stora ögon! Har bytt 5-6 vevaxlar på det viset i 1113, och i samtliga fall har det varit skador på
remskiva eller pumpaxel, och i ett fall saknades en
motvikt!
Troligen hade den inte blivit återmonterad efter slipning/putsning av vevaxeln, för det syntes inga spår efter ett haveri av något
slang i motorn. Måste varit härliga vibrationer i den motorn! Och den skulle varit nyligen renoverad! Men det var nog bara frågan om en putsning och nya std. lager för "
renovering" blev nödvändig i samband med att vevaxeln byttes ut när inte mycket stämde i motorn och man bytt bara ett foder och lämnat de andra helt utan åtgärd! Och det bytta fodret satt dessutom felmonterat
Men vanligen gör man inget åt resten av motorn om den var frisk före vevaxelhaveriet utan bara byter
axel och lager och sedan tutar och kör.