Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Fredde, en förvirrad 40-årig man och hans äventyr i natten... (Renovera BM1113A mm)

7420 inlägg • Sida 223 av 495
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

fjeddan (trådstartaren)

#3331 » 09:04:35, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

SwedEh skrev:En liten fråga... Du har aldrig varit i kontakt med nån budget- och skuldrådgivare? Det gjorde jag och det var nog bland det bästa jag gjort på länge. Tanken var, och resultatet blev skuldsanering vilket är bra mycket trevligare, och mer ekonomiskt än utmätning från lönen. nu måste jag åka oh jobba men jag har mer att skriva sen...

Vi var i kontakt med budgetrådgivaren på kommunen, hon hjälpte oss att ansöka om skuldsanering..

Skuldsaneringen avbröts dock eftersom vi fortfarande har kvar gården..

Det dom inte fattar är att dom kan dra mer pengar varje månad om vi bor kvar, eftersom det är en väldigt låg boendekostnad där!

2 personer gillar det här inlägget.
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964



SK Racing

#3332 » 09:51:07, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fjeddan skrev:
Det dom inte fattar är att dom kan dra mer pengar varje månad om vi bor kvar, eftersom det är en väldigt låg boendekostnad där!


Det förstår dom inte, eller vill inte förstå, det är nu det gäller, nu, nu, nu.

Jag är lyckligt lottad som aldrig haft med dom o göra och hoppas jag slipper för fogden är lika viga som ett kassaskåp, dom ska härska o söndra oavsett resultatet, har hört historier där det genom deras agerande blivit mindre pengar till alla, hade dom väntat så hade det löst sig, men det ska vara nu, inget senare.

Vet faktiskt inte vad som gör att dom är så omedgörliga faktiskt, tragiskt för alla.

Vet att du inte vill höra detta, men vid en tvångsförsäljning så betalar dom inte in ev skatt, den får säljaren som lök på laxen året efter, nämner det så du/ni vet om det, fick den infon från en som jobbar med bokföring då vi pratade om det innan i år.

Fan, ingen kul läsning detta, är sjuk sedan många år o har begränsad budget, men blir det en insamling lägger jag ett par hundra i potten.

Jag vill ge dej o din familj en jävligt stor kram
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

igelkottar

#3333 » 11:08:24, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma här :thumme:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Ankarloo

#3334 » 13:12:14, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart man ställer upp för en Maskinist. En tusing minst.

Sent from my ONEPLUS A6013 using Tapatalk

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ankarloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:02, 26-10-2015
Ort: Fotskäl
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 308

fjeddan (trådstartaren)

#3335 » 15:00:09, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Överklagan avslagen..

Dags att åka hem och träffa en värderare då..
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

fjeddan (trådstartaren)

#3336 » 17:27:47, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Tydligen så var baklastaren inte värd mer än 40000..

Med två skopor, nya pallgafflar, snöblad, nya piggkättingar både fram o bak..

Men men, nu slipper jag ju byta olja i den! :)
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

skogsgurra

#3337 » 17:40:57, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Life of Bryan: "Always look at the bright side"

Byta olja är både dyrt, kletigt och miljöhotande.

Och hälsan har du. Och energin och humorn. Det är värt mycket! Låt inte Fogden ta det ifrån dig.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

4 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

eribi

#3338 » 17:42:44, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom igen nu och ta emot hjälpen! Vi är ju bevisligen många sim vill hjälpa en maskinist i nöd!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
eribi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:57:39, 18-07-2014
Ort: Bjurtjärn, Storfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430

skogsgurra

#3339 » 18:19:30, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Den samlade maskinistkåren får väl köpa gården och hyra ut den till någon lagom opålitlig byfåne tills vidare :mrgreen: :D


Jag tycker fortfarande att fretchi har en mycket bra poäng där. Jag har förlorat mycket på tokiga satsningar men på nåt sätt snubblat vidare med rimlig ekonomi. Jag tror att ganska många har lite kulor över som ligger och skräpar och tar plats och att delägarskap i en gård i republiken Jämtland kan vara ett bra sätt att använda dom.

Om vi kommer överens om ett lämpligt antal andelar, kanske 100 - 150 stycken och varje andel kostar 10 kSEK så kanske det går att förverkliga?

En bra gårdkarl verkar det ju finnas och givetvis ska han bo nära eller i objektet. Helst dygnet runt. Gärna med familj, det brukar ge stabilitet åt verksamheten.

Själv har jag ingen aning om hur en sån här sak ska eller kan skötas. Men advokater och annat otyg bör man hålla på avstånd. Dom tar jäkligt bra betalt och verkar vara mer intresserade av att komplicera saker än att reda ut dem. Det ger ju flera timmar, så jag kanske kan förstå dem. Nej, egentligen inte.

Övernattning vid utflykter eller vid jobb i närheten är intressant. Så man slipper hänga i baren på tråkiga hotell. Tanken på lite kursverksamhet ligger ju också nära. Det finns mycket kompetens på Maskinisten och själv har jag kört en hel del om drivsystem och framför allt lagerskador som orsakas av frekvensomriktare. Renovering av äldre maskiner är ju något som ligger i tiden. Det här kan bli bra.

Något som resten av gänget också känner för?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

5 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

magirus

#3340 » 19:42:57, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, kanske nån Jamtmaskinist ska bju på baklastaren så Maskinistkårens vaktmästare har nå å skotta med å dra loss dikeskörda Maskinister :vissla:

Edit, den gamla Messerschmitten pepåkar att jag också kan sula in en Lusentapp :mrgreen:

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Blommas

#3341 » 21:27:02, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du mer skulder som inte gått till kronofogden än? Eller är dom 508214 kronorna som står på pappret totalen?
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

rospigg

#3342 » 22:21:20, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fretchi & Skogsgurras idé är helt klart mycket intressant! :thummar:
Jag är med!
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

fjeddan (trådstartaren)

#3343 » 05:33:03, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blommas skrev:Har du mer skulder som inte gått till kronofogden än? Eller är dom 508214 kronorna som står på pappret totalen?

1,5 miljoner kommer skuldsaldot att landa på hos fogden..
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

raggsockan

#3344 » 06:32:48, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Hmm, kanske nån Jamtmaskinist ska bju på baklastaren så Maskinistkårens vaktmästare har nå å skotta med å dra loss dikeskörda Maskinister :vissla:
:


hade man vart annat än en simpel fattiglapp så hade man bjutt hem zetorinnan och gett byfånen nyttjande rätten på na
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

1 person gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

SwedEh

#3345 » 07:49:15, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fjeddan skrev:
SwedEh skrev:En liten fråga... Du har aldrig varit i kontakt med nån budget- och skuldrådgivare? Det gjorde jag och det var nog bland det bästa jag gjort på länge. Tanken var, och resultatet blev skuldsanering vilket är bra mycket trevligare, och mer ekonomiskt än utmätning från lönen. nu måste jag åka oh jobba men jag har mer att skriva sen...

Vi var i kontakt med budgetrådgivaren på kommunen, hon hjälpte oss att ansöka om skuldsanering..

Skuldsaneringen avbröts dock eftersom vi fortfarande har kvar gården..

Det dom inte fattar är att dom kan dra mer pengar varje månad om vi bor kvar, eftersom det är en väldigt låg boendekostnad där!


Ok , då har du lite koll... Att sälja gården var/är väl som ett krav när det inleds om jag inte minns fel. Om den är av så pass värde att en försäljning kan motiveras. Vilket jag gissar den är... Själv är jag mer av en "informell ägare" av allt jag har..dvs i princip inget är mitt på papperet, vilket faktiskt vet om.. men från deras sida hade et itne spelat nån roll då jag hade fått ha kvar hus, traktor mm.. Inga maskiner har iofs stora ekonomiska värden ,... Sammanlagt skulle det vid försäljning av inventarier mm förstås bli en hyfsat fin hög med pengar, Nyanskaffningsvärdet av dem vågar jag inte tänka på... Men mycket är en förutsättning för att kunna leva och bo så pass billigt som jag gör.

Sen har jag ju mina bokstäver också så att riva upp för mycket skulle knappast bli gynnsamt för nån part...

Det, eller snarare de som hade kunnat sätta käppar i hjulet är privata finansbolag å såna ockrare. Fattar inte att det kan va lagligt att göra som de gör.. ex en hundring blir efter nån månad till flera tusen pga deras olika avgifter, räntor meravgivter mm.. Där kan man snacka om att gör allt för att ställa till det för folk. Mina erfarenheten av kronofogden är faktiskt bara goda. Önskar allt kunde hamna där på direkten... De har då än inga vinstkrav på sig, men med tiden lär väl även de privatiseras ... bläää...

I ert fall så... huset är belånat en del, vilket kan vara en fördel om det inte skulle bli nåt över vid en försäljning... en annan sak som bör tas hänsyn till är småknoddarna. Europakonventionen och Barnkonventionen är två saker som inte går att förbise....
nu måste jag jobba igen, men jag tycket du ska fixa nåt ombud som är insatt i saken.. ev prata med budgetrådgivaren om det är en vettig person.. såna kan ha lite kontakter mm ...
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se