Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Fredde, en förvirrad 40-årig man och hans äventyr i natten... (Renovera BM1113A mm)

7410 inlägg • Sida 187 av 494
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

fjeddan (trådstartaren)

#2791 » 19:43:59, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så var det helt enkelt Optimus Prime som hade transformerat sig till en våffla för att leva ut lite barndomsdrömmar! :)

5 personer gillar det här inlägget.
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964



Ove.G

#2792 » 21:55:12, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Ove.G skrev:Ev släpvagnskontakt som spökar.


Kan du rita upp ett schemaexempel och visa hur ett fel i släpvagnskontakten skulle kunna orsaka de här symptomen?
Något schema kan jag inte bistå med.
Men som all el som sitter oskyddat, så händer det otrevligheter, dåligt kontakt, skavning, kortslutning, speciellt när B+är dragen. Det påverkar hela elsystemet.

2 personer gillar det här inlägget.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Duren

#2793 » 22:52:08, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror på din Optimus prime teori Fredrik. Nä men skulle det vara dragit en 12v+ till att ladda husvagns batteri så är det ingen raket forskning att lista ut att det kan starta tändningen om de blir kortslutning i kontakten. Murphys lag tror jag mer och mer på. Kan nåt gå fel så kommer det garanterat göra det bara för att.

3 personer gillar det här inlägget.
Duren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:26, 22-09-2017
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 218

johan.eriksson

#2794 » 23:10:31, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Ove.G skrev:Ev släpvagnskontakt som spökar.


Kan du rita upp ett schemaexempel och visa hur ett fel i släpvagnskontakten skulle kunna orsaka de här symptomen?


Kanske inte en vanlig kontakt på Volvo 240, men nog är det fullt möjligt på en modern bil.
Kortslutning mellan stift 9-10, sedan är fenomenet verklighet. Har även varit ute för det på lastbilar när du får kortslutning i ABS kontakten på en Mercedes.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

torbjorn_forsman

#2795 » 08:31:16, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den kortslutningen kan leda till att man får spänning på kl 15 när tändningen är avstängd, men inte till Våfflans symptom.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SK Racing

#2796 » 08:46:01, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju själv råkat ut för div elfel via dragkroken, eller elen till den i allafall, mest felaktiga inkopplingar som gjorts så lampfelsvarningen lyst och div jordfel, typ dom flesta lamporna i baken lyser när en bromsar, inget allvarligare än så, men det är ju förvisso äldre bilar.

Däremot så verkar det vara någon form av annat fenomen jag hittat i 95% av bilarna genom åren, nämligen att fullständiga idioter som inte borde få göra någonting annat än o tanka en bil, knappt ens det ta mig fan, har varit o "kopplat" in elen, tror jag sett det mesta, tvinnade kablar med eltape om, sockerbit, dom förkastliga röda, blå som en viker över o pressa ihop, så en förstör kabelstammen i bilen, div skarvhylsor pressade med polygrip osv, osv.

I många fall även gjort på firma så inte bara hemmapulare går o lasta för det hela.

Sista bilen jag gjorde i ordning dragkrokselen på var min sambos V70 MK1, originalkrok på, rostig som få så den byttes och då även kabelhärvan till den samme, det var då jag upptäckte dom där små röda asen som jag hatar över allt annat, dom som hade monterat kroken hade förstört originalkabelstammen i stället för att montera den extra stammen som sedan 850 kom finns att köpa, eller fanns, med annat medföljande relä som ska klara av den ökade belastningen som lamporna på efterfordonet orsakar...

Så det var bara o fram med lödkolven, tenn o krympslang, lagade originalstammen och monterade den rätta extra kabelhärvan till bilen och kopplade in mig på baklyserna som en skall samt det reläet det ska vara, snyggt prydligt men framför allt, original som det skall vara enligt tillverkaren i detta fall Volvo, gissa om det fungerar :) :) :)

Nyare bilar har jag hört från dom som jobbar med dom att all extra utrustning ink kroken kan orsaka en hel del problem, i synnerhet om det inte är gjort rätt enligt tillverkarens spec och ändringar i bilens ecuer, men som sagt, är vad jag hört.

Trevlig helg
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Ove.G

#2797 » 10:18:49, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det förefaller inte troligt att släpvagnskontakt förorsakar detta fel på våfflan, den kanske inte ens finns.

Men kontroll av kontakt ligger väldigt högt upp på listan vid felsökning av elproblem.

Direkt eller indirekt har jag hittat boven i dramat på ett stort antal bilar.

Jag vet att på Volvo 140/240 händer det att en kabelstamm brand vid vä a stolpe under instrument brädan var inte själv inblandad.

2 personer gillar det här inlägget.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

fjeddan (trådstartaren)

#2798 » 10:34:51, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst ska jag kolla släpvagnskontakten, men jag tror inte att det är nåt fel där..

Bilen gick ju precis som vanligt, bara det att alla instrument dog..

Först började laddningslampan lysa, sen luktade det bränt, sen slocknade allt!

Förutom just elen till motorn, den gick som vanligt..
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

torbjorn_forsman

#2799 » 12:15:27, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är något skumt med bilden på 13-polig släpvagnskontakt längre upp i tråden. Sen den kom dit, så tvärhänger sig min webläsare (Firefox som körs under Ubuntu på en gammal seg HP/Compaq 2510p med lite väl lite RAM) i flera minuter så snart jag öppnar denna tråd. Får kolla senare när jag kommer hem, om det beter sig likadant på en dator med Windows.

Ibland har även biltillverkare använt såna där röda eller blå "strömtjuvar" från fabrik, två exempel är BMW och Citroën. Men åtminstone Citroën använde dem bara för små strömmar och i torr och ren miljö, t ex bakom instrumentbrädan. De där strömtjuvarna lär ha varit en orsak till att många ganska nya BMW 3-serie brann i mitten av 80-talet.

När det gäller klåparmässiga inkopplingar av släpvagnskontakt har det till och med hänt att folk bakom reservdelsdisken på märkesverkstad inte vet hur det ska gå till. En bekant hade en gång i tiden en tidig Saab 9-3 (eller möjligen var det en NG900) och skulle montera dragkrok på den. Köpte ut dragkrok och monteringssats på dåvarande Saab-verkstaden i Sundsvall och frågade uttryckligen om det fanns något förberett, någon speciell kabelsats för den bilmodellen eller så. Nejdå, han fick en standardkabelsats och uppmaning att koppla in sig med strömtjuvar vid baklyktorna. Ett par månader senare, när han drog en hyrsläpvagn, började det lukta bränt i bilen och det mesta av lyse mm slutade fungera. Det visade sig att elektronikenheten (vet ej vad den kallas på Saab-språk) som innehåller bl a glödtrådsvakt, intervalltorkarrelä och innerbelysningsfördröjning bokstavligt talat hade brunnit upp. Han fick så småningom tag i en sådan på skroten, fick med en bit av kabelstammen så han kunde byta det nersmälta kontaktdonet också. Sedan visade det sig att det faktiskt finns en förberedd kontakt för inkoppling av släpvagnskabelstam, som hänger ut ur en kabelstam i reservhjulsbaljan! Där finns bl a signalerna för bak- och bromsljus tillgängliga före den klena glödtrådsvakten.

Man kan också notera att på alla de 3-4 Jeep Grand Cherokee som jag har haft att göra med, så är släpvagnskontakten pågrenad vid baklyktorna istället för vid de förberedda kontaktdon som finns innanför höger sidoklädsel vid bakluckan. En av dem har lyckats bränna upp glödtrådsvakten. På en annan visade det sig - först när bilen skulle skrotas - att förutom den släpvagnskontakt som satt fast på dragkroken, så fanns två till som låg lösa innanför bakre kofångaren men fortfarande var mer eller mindre inkopplade. Det var gott om strömtjuvar vid baklyktorna på den!

Många Volvo 850 brann på ett tidigt stadium för att någon klåpare hade dragit en osäkrad (eller orimligt grovt avsäkrad) ständig matning från batteriet till släpvagnskontakten. Om man drog kabeln på enklast möjliga sätt under golvmattorna, fanns det tydligen en lömsk plåtkant någonstans i höjd med baksätesryggstödet som kunde skära sönder kabeln och orsaka jordslutningen. Och när väl kabeln har blivit glödande och satt eld på golvmattorna så slocknar det inte av sig självt.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fjeddan (trådstartaren)

#2800 » 12:37:48, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Det gäller att ha fantasi..

Lilldampen har slaktat några gamla xenonballaster i min skrotlåda, och gjort om dom till "minecraftgubbar"! :)

11 personer gillar det här inlägget.
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

fretchi

#2801 » 14:02:00, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fjeddan skrev:Visst ska jag kolla släpvagnskontakten, men jag tror inte att det är nåt fel där..

Bilen gick ju precis som vanligt, bara det att alla instrument dog..

Först började laddningslampan lysa, sen luktade det bränt, sen slocknade allt!

Förutom just elen till motorn, den gick som vanligt..


Har inte läst igenom allt, men det låter inte omöjligt att det är kontakten på tändningslåset som orsakat det där.

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

fjeddan (trådstartaren)

#2802 » 15:25:41, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får bannemej inte igång varselljuset!

Tog en provtur med den nu och hämtade dottern på dagis, då slocknade varvräknaren..

Visserligen så är det en biltemamätare, men den slutade funka när instrumenteringen dog..

Igår funkade åtminstone belysningen i den, inte nu..
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

fjeddan (trådstartaren)

#2803 » 17:07:10, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varselljuset hittade jag felet på nu..

Lamporna var paj!

Dom har väl skjutits när det har varit för hög spänning..

Brukar man kolla glödknopparna först kanske?

Äh! Jag har bara slösat bort några timmar på att klura och svära i onödan.. :)

10 personer gillar det här inlägget.
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

fjeddan (trådstartaren)

#2804 » 19:21:13, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Nu j*vlar! :)

7 personer gillar det här inlägget.
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

fjeddan (trådstartaren)

#2805 » 11:03:56, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Det blev en lång natt i garaget..

Hittade en kabelstam med konstant strömmatning i nån tåt som gick till mittkonsollen och sen in under förarstolen..

Kanske inte så lyckat när man har ett läckande värmepaket och konstant blött golv!

Jaja, jag ska ta itu med det sen..

Bilen verkar funka åtminstone, nästa steg blir att byta ut alla kablar till bakljusen och släpvagnsuttaget..

Satt bara ihop det lite temporärt inför besiktningen i vintras..

Kanske borde åtgärda det nu! :)

8 personer gillar det här inlägget.
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ord bind och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se