Ibland har det hänt att det känns som om bromsen tar djupt för att nya belägg inte har hunnit slita in sig mot bromsskivorna. Då brukar det gå till sig efter några mils körning med ett antal bromsningar.
Ett felsökningstips är att prova att plugga ett utlopp i taget från huvudcylindern (lufta i samband med att pluggen skruvas dit) och känna hur mycket högre bromsen börjar ta. Felet bör ligga i den bromskrets där du får störst skillnad i pedalkänsla genom att plugga den. Sen kan du gå längre ut i systemet och plugga vid T-styckena där bromsledningarna grenar ut sig till bromsoken, vid ev ABS-enhet osv. Har du en medhjälpare, så är det lätt att kolla om någon bromsslang sväller upp eller rör sig onormalt mycket då man trampar hårt på bromsen.
Om bromsen känns stum och fin med båda utloppen från huvudcylindern pluggade, så är åtminstone den förmodligen felfri.
Ett par ytterligare tips:
Vissa huvudcylindrar av märke ATE (vet ej om det gäller dem som Volvo använder) har ett mycket litet (ca 0,5 mm) lufthål borrat från flänsen mot bromsservot och in i cylindern. Oftast på undersidan. Det mynnar mellan de dubbla sekundärtätningarna på den bakre (närmast bromsservot) kolven. Syftet med detta är att inte undertryck från bromsservot ska kunna suga ut bromsvätska ur cylindern. Om det blir tätt i hålet (dels kan det lätt rosta igen, dels kan det råka bli övermålat när man renoverar cylindern utan att veta att det finns där), så kan bromsarna bete sig konstigt, det går åt bromsvätska och om man tar loss bromsservot så märker man att det skvalpar bromsvätska i det.
När det gäller justering av tryckstången mellan servo och huvudcylinder så står det säkert i någon VHB hur det ska göras. Vad som i varje fall är viktigt, är att stången INTE trycker på kolven när pedalen står i viloläge, det måste finnas en aning
spel. Kollas enklast när man sätter dit huvudcylindern, genom att känna att det inte blir något
motstånd innan flänsen ligger an mot bromsservot.