Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Fredde, en förvirrad 40-årig man och hans äventyr i natten... (Renovera BM1113A mm)

7384 inlägg • Sida 214 av 493
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

fjeddan (trådstartaren)

#3196 » 19:33:48, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det mesta av vätskan blev bytt nu när jag renoverade oken..

Det lär väl bara vara kvar några småskvättar i bakre rören, samt i bakre oken..

Tömde behållaren och rör o slangar fram..

Ska väl kanske kosta på en packningssats till huvudbromscylindern och gå igenom den, det är ju inte direkt hutlösa summor det rör sig om! :)

1 person gillar det här inlägget.
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964



RD350

#3197 » 19:47:14, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr brukar det inte hjälpa med packningar, oftast porer i cylindern som är fördjupa. Enklast med en begagnad. Går fint att lufta innan montering. Håll för anslutningarna medfingrarna, sätt en mejsel mot kolven, skaftet mot magen och "pumpa" några gånger. Senär det bara att montera :thumme:
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Per Jansson

#3198 » 19:51:52, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju inte alls säkert att det är dålig huvudcylinder om den håller trycket bra men tar djupt. Antar att det var så även innan renoveringen av oken. Kan lika gärna vara att någon bytt bromsservot och justerat fel, eller pedalen som är feljusterad.

2 personer gillar det här inlägget.
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

fjeddan (trådstartaren)

#3199 » 20:51:55, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag ska prova att ha den till o från jobbet nu den här veckan, sen prova att lufta igen till helgen..

Den var likadan innan jag flidde oken..

I värsta fall så får det bli en ny cylinder från Tyskland för 700 spänn..

Hur tusan felsöker man logiskt för att utröna vart felet sitter?

Det var nybytt koppling och kopplingscylinder när jag köpte bilen, kan det ha blitt nåt fel då?

Dom delar ju samma vätskebehållare..

Huruvida bromskraften är tillräcklig eller inte vet jag ej, men det går ju att tvärnita så att alla hjul låser sig på grusvägen åtminstone..

Fast det är ju betydligt bättre bromsar i gammvåfflan, och i 740n som jag haft som lånebil..
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

Krister W.

#3200 » 21:16:24, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eget sågverk! :uupps:
Och eget timmer att såga upp å bygga av.

Nä, jag blir inte alls avundsjuk!
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

3 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

torbjorn_forsman

#3201 » 21:28:47, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland har det hänt att det känns som om bromsen tar djupt för att nya belägg inte har hunnit slita in sig mot bromsskivorna. Då brukar det gå till sig efter några mils körning med ett antal bromsningar.

Ett felsökningstips är att prova att plugga ett utlopp i taget från huvudcylindern (lufta i samband med att pluggen skruvas dit) och känna hur mycket högre bromsen börjar ta. Felet bör ligga i den bromskrets där du får störst skillnad i pedalkänsla genom att plugga den. Sen kan du gå längre ut i systemet och plugga vid T-styckena där bromsledningarna grenar ut sig till bromsoken, vid ev ABS-enhet osv. Har du en medhjälpare, så är det lätt att kolla om någon bromsslang sväller upp eller rör sig onormalt mycket då man trampar hårt på bromsen.

Om bromsen känns stum och fin med båda utloppen från huvudcylindern pluggade, så är åtminstone den förmodligen felfri.

Ett par ytterligare tips:
Vissa huvudcylindrar av märke ATE (vet ej om det gäller dem som Volvo använder) har ett mycket litet (ca 0,5 mm) lufthål borrat från flänsen mot bromsservot och in i cylindern. Oftast på undersidan. Det mynnar mellan de dubbla sekundärtätningarna på den bakre (närmast bromsservot) kolven. Syftet med detta är att inte undertryck från bromsservot ska kunna suga ut bromsvätska ur cylindern. Om det blir tätt i hålet (dels kan det lätt rosta igen, dels kan det råka bli övermålat när man renoverar cylindern utan att veta att det finns där), så kan bromsarna bete sig konstigt, det går åt bromsvätska och om man tar loss bromsservot så märker man att det skvalpar bromsvätska i det.

När det gäller justering av tryckstången mellan servo och huvudcylinder så står det säkert i någon VHB hur det ska göras. Vad som i varje fall är viktigt, är att stången INTE trycker på kolven när pedalen står i viloläge, det måste finnas en aning spel. Kollas enklast när man sätter dit huvudcylindern, genom att känna att det inte blir något motstånd innan flänsen ligger an mot bromsservot.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Per Jansson

#3202 » 21:30:58, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fjeddan skrev:jag ska prova att ha den till o från jobbet nu den här veckan, sen prova att lufta igen till helgen..

Den var likadan innan jag flidde oken..

I värsta fall så får det bli en ny cylinder från Tyskland för 700 spänn..

Hur tusan felsöker man logiskt för att utröna vart felet sitter?

Det var nybytt koppling och kopplingscylinder när jag köpte bilen, kan det ha blitt nåt fel då?

Dom delar ju samma vätskebehållare..

Huruvida bromskraften är tillräcklig eller inte vet jag ej, men det går ju att tvärnita så att alla hjul låser sig på grusvägen åtminstone..

Fast det är ju betydligt bättre bromsar i gammvåfflan, och i 740n som jag haft som lånebil..

Det finns ju en liten risk att det bara är en krets som fungerar i huvudcylindern. Då tar den djupt och man får trycka hårdare för att bromsa, men trycket kan kännas stabilt i alla fall.
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

Per Jansson

#3203 » 21:36:16, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men då bör bromsvarningslampan lysa, men den kan ju vara trasig.
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

Duren

#3204 » 18:34:35, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollat en sån enkel sak som att pedalen är rak och frisk?? Varit med om en sån som varit krokig.

Sög du upp gamla oljan och hällde i ny och sen rann det igenom lite olja så har du följt alla rekommendationer enligt mina metoder, annars kan den gamla oljan ligga och störa.

Och slangarna är nya??

Fabrikat på klossarna?? Ibland kan lågpris klossar vara mjuka och därmed kan dom få trycka ihop och allt vad det innebär.

Hittar du inget läckage så skulle jag säga att har du allt sånt jag skrivit om ovan i ordning så skulle jag nästan kunna säga säkert att det är nåt skumt i bromscylindern. Det är inte alls ovanligt att den går sönder. Finns flera olika så kolla noga att du får i rätt modell!
Duren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:26, 22-09-2017
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 218

torbjorn_forsman

#3205 » 22:48:05, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skumma lågprisbromsbelägg är det ingen risk att man råkar ut för idag, det är så stränga myndighetskrav med ECE-godkännanden mm på bromsbelägg nuförtiden att dåliga kvaliteter är praktiskt taget borta från marknaden.
Undermåliga bromsbelägg är något som hörde det tidiga 90-talet till, då det var nytt med att beläggen måste vara asbestfria och det tog tid innan alla tillverkare hade lärt sig den nya tekniken. En del piratbromsbelägg nöttes bort på nolltid, andra höll bra men slet ner skivorna, ytterligare andra skrek så det hördes lång väg...

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Duren

#3206 » 14:19:57, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är med om att bromsbelägg ibland exploderar. Då sent som förra sommaren så var det en uppsättning som jag hörde om att limmet som lossnade beläggningen från metall ryggen eller vad man ska kalla det. Lågpris kedja (där det är en situation som säger: varför betala mer??). Delen var till en Mercedes. Så det är inte bara guld och gröna skogar idag heller. Det hör till ovanligheten att det händer saker! Men det förekommer och bör ej uteslutas.

Även om bromsen ligger på så det blir löjligt varmt så kan det hända saker med beläggen. (Allt har inte med tillverkningen av den nya delen att göra). Även montering, gör dem andra delarna sitt jobb korrekt?? osv, osv, osv.

1 person gillar det här inlägget.
Duren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:26, 22-09-2017
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 218

David, Luleå

#3207 » 14:59:14, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

lillmalen skrev:
fjeddan skrev:Hyveln har jag ingen större koll på, jag är på "gamla måleriet"..

Det "Nya måleriet" är en väldigt påkostad anläggning..

Allting är datoriserat och brädorna bara flyger ut nymålade och fina! :)

Finns nån kort film från nya på tuben: https://youtu.be/tL08NarxjWw


Häftig film! Vart tar virket vägen, verkar vara bra kvalite dom sorterar fram!
Det finns då inte på Byggmax, Bauhaus, K-rauta m flera, har tillbringat många timmar på dessa ställen letande efter acceptabelt virke....
Kvistar, vridet, håligheter, sprickor :sad: :sad:


Det kommer till Luleå. Helt chockad över hur bra virke till och med Byggmax har på hyllan. :buga:

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

fjeddan (trådstartaren)

#3208 » 19:51:26, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Duren skrev:Kollat en sån enkel sak som att pedalen är rak och frisk?? Varit med om en sån som varit krokig.

Sög du upp gamla oljan och hällde i ny och sen rann det igenom lite olja så har du följt alla rekommendationer enligt mina metoder, annars kan den gamla oljan ligga och störa.

Och slangarna är nya??

Fabrikat på klossarna?? Ibland kan lågpris klossar vara mjuka och därmed kan dom få trycka ihop och allt vad det innebär.

Hittar du inget läckage så skulle jag säga att har du allt sånt jag skrivit om ovan i ordning så skulle jag nästan kunna säga säkert att det är nåt skumt i bromscylindern. Det är inte alls ovanligt att den går sönder. Finns flera olika så kolla noga att du får i rätt modell!


Den gamla oljan sögs ur behållaren..

Sen blev det nya slangar, ompackade bromsok, skivor och klossar fram..

Köpte bara av märket "TRW" på bromsdelarna, då jag verkligen gillar deras grejer..

Bak så är det nya klossar och fräscha skivor och slangar..

Det känns som att bromsarna har gått till sig lite grann nu efter några dagars färd till o från jobbet, jag antar att bromsdelarna börjat slitits in..

Ska prova att lufta ur systemet igen till helgen, då eventuella luftbubblor borde ha rört sig om dom fastnat..

2 personer gillar det här inlägget.
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964

Duren

#3209 » 21:53:12, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det låter ju lovande. Trw gillar jag med. Då går det räkna med bra prylar. Bra med riktiga saker *tummen upp*

Jag hade också luftat lite extra innan jag börjat överväga byta grejor.
Duren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:26, 22-09-2017
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 218

fjeddan (trådstartaren)

#3210 » 18:03:17, 21-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
En trevlig löneförmån är att felhyvlat virke får personalen ta hem om dom vill!

Vad fan ska jag bygga nudå? :)

19 personer gillar det här inlägget.
fjeddan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:24, 21-08-2013
Ort: Hammerdal, Strömsund, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6718 1977

David Brown 990 1964


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se