Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vibrationer efter motorrenovering LM 641

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

LeifAndersson

#16 » 06:59:18, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte lätta en vevstake som är 180g tyngre! Den måste du byta ut! Det är helt enkelt fel vevstake, den måste ju ha helt annat utseende!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



ANDREPERSSON (trådstartaren)

#17 » 13:16:12, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick tag i en vevstake som var ca 25 gram tyngre , viktjusterat så att alla vevstakar är inom 5 gram. monterat och provkört och jo nu blev den bra

9 personer gillar det här inlägget.
ANDREPERSSON
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:44:36, 26-09-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ljungby L12
Hitachi uh 025-7
John deere 2030
Scania T142
Volvo FM 12 440 4x4

Michael Meier

#18 » 15:45:33, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ojj vilken historia, vad tyckte meken om backjobbet ?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

LeifAndersson

#19 » 08:56:47, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ingen bild eller nummer på den "biffiga" vevstaken. Skulle vara intressant att artbestämma den. Bytte du inte fodersats med kolvar också? Då måste ju kolvtappen ha rätt diameter. Annars kan jag tänka mig att 40 & 42 mm har den viktskillnaden. :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ANDREPERSSON (trådstartaren)

#20 » 23:01:47, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min motor hade 42mm kolvtapp. Nej har tyvärr ingen bild på den tunga vevstaken den är skickad tillbaks till skroten. När jag ringde till skroten och ville hitta en lättare vevstake så vägde dom vevstakarna dom hade där och det verkar finnas både lättare vevstakar än den "lätta" som satt i motorn och dom hittade även såna som var så tunga som den tyngre och därimellan.. då vägde dom vevstakar från D42 TD42 och TD45... Dom sa också att dom finns med olika utsende.. dom hade också många vevstakar utan märkning av viktklass.. Kan det vara så att TD45 motorn har kraftigare vevstakar än D42?
Den vevstaken som jag fick nu var från en TD42 motor och den var "bara" 25 gram för tung.


Nästa gång jag byter en vevstake så kommer jag säkerligen att väga den innan den monteras. :)

1 person gillar det här inlägget.
ANDREPERSSON
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:44:36, 26-09-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ljungby L12
Hitachi uh 025-7
John deere 2030
Scania T142
Volvo FM 12 440 4x4

LeifAndersson

#21 » 08:30:31, 06-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är 25 g. mellan varje viktklass, så totalt 100 g. är den största möjliga skillnaden. Alla 42mm vevstakar är i samma utförande och ligger i samma viktklassning.
Jag citerar VHB för D42-TD45B motorer. "Vevstakarna är med avseende på vikten indelade i olika viktklasser (25 g. per klass). Eftersträva att viktskillnaden på kompletta vevstakar i samma motor ej överskrider 100 g. det vill säga 4 viktklasser."
Menar de då kompletta med kolvar eller kompletta med bussning? Vi brukar väga vevstake med monterad komplett kolv, och de brukar ligga väldigt bra i vikt om vevstakarna har samma klassning. (20-40 g. ungefär.)
BM rekommenderar inte att man försöker viktkorrigera vevstakar när det kan påverka hållfastheten utan man ska bara välja "rätt" klassning.
Sedan är ju det där med viktkorrigering komplicerat när man då ska ta hänsyn till vikten i både vevstakens lilla ände och den stora! Så vikten på själva vevstaken är inte det kritiska utan vart en viktskillnad på vevstaken sitter!
Och sedan som de skriver i VHB: Att man ska eftersträva en viktskillnad på under 100 g.! :klia: :klia: Så då är det alltså även OK. om man inte lyckades "eftersträva" den vikten?
Man undrar ju om de på BM rökt på ordentligt när de skrev den anvisningen! De anvisningarna kan man tolka som man vill!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MN

#22 » 08:37:09, 06-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan bilder har detta inte hänt! :-D VHB är ju minst sagt luddig men skroten måste rökt ännu tyngre grejor - typ sniffat avgaser från en ny VW?

MN

3 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

LeifAndersson

#23 » 08:51:12, 06-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var mycket snack och lite verkstad där! :ohnej:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

qqq

#24 » 13:52:18, 06-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ANDREPERSSON skrev:Min motor hade 42mm kolvtapp. Nej har tyvärr ingen bild på den tunga vevstaken den är skickad tillbaks till skroten. När jag ringde till skroten och ville hitta en lättare vevstake så vägde dom vevstakarna dom hade där och det verkar finnas både lättare vevstakar än den "lätta" som satt i motorn och dom hittade även såna som var så tunga som den tyngre och därimellan.. då vägde dom vevstakar från D42 TD42 och TD45... Dom sa också att dom finns med olika utsende.. dom hade också många vevstakar utan märkning av viktklass.. Kan det vara så att TD45 motorn har kraftigare vevstakar än D42?
Den vevstaken som jag fick nu var från en TD42 motor och den var "bara" 25 gram för tung.


Nästa gång jag byter en vevstake så kommer jag säkerligen att väga den innan den monteras. :)

Vad är det för skrot som har så många olika 42/45 motordelar ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

ANDREPERSSON (trådstartaren)

#25 » 14:12:35, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är TKs Traktordelar som hade vevstakarna
ANDREPERSSON
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:44:36, 26-09-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ljungby L12
Hitachi uh 025-7
John deere 2030
Scania T142
Volvo FM 12 440 4x4


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: norrsken11 och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se