Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Lm 641 problem

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Jc89 (trådstartaren)

#1 » 19:49:03, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har en Volvo lm 641, när jag för ett par dagar sedan var ute och körde började den plötsligt gå orent, på en sträcka av 10 m gick den sämre och sämre för att sedan stanna. Jag testade att starta den igen efter någon minut, den startade men var orkeslös och ville inte svara på gasen.
Jag misstänkte att det var något med bränslet då jag med ca 1/4 tank kört i ganska kraftiga lutningar precis innan den stannade.
Jag har lossat slangen innan matarpumpen och blåst den rent mot tanken, när jag sedan skulle pumpa fram diesel till filtrerna får jag inget motstånd i handpumpen, jag har vridit motorn i alla möjliga lägen men får inget motstånd i pumpen, vad tror ni om detta? Är det vanligt att en matarpump läger av så direkt?
Tacksam för svar!
/Jonathan
Jc89
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:14, 10-06-2018
Ort: ALVESTA KRONOBERGS LÄN
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bm terrier
Bm 430
Lm 641
ÅKERMAN H10 B HD



Ivar Risslén

#2 » 20:01:29, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bubblar det i tanken då du blåser i slangen?

Håll igen slanganslutningen på matarpumpen med ett finger samtidigt som du pumpar. Då ska du känna om den suger eller om den vill blåsa lite. Är matarpumpen okej så ska fingret sugas fast och sitta kvar en stund, det går lika bra att kolla i den andra änden av matarpumpen att den trycker.

Du har ett lock på matarpumpen som du kan lossa och kolla om du har fått mycket skräp i pumpen.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Alrik

#3 » 22:08:17, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar vara ena j*vlar att få dom att suga även med frisk matarpump. Vi brukar trycksätta tanken med kompressorn och blåsa fram diesel till pumpen, sen brukar de gå fint att pumpa och lufta dom.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Jc89 (trådstartaren)

#4 » 16:30:14, 19-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej! Ska testa lite ikväll,tack för råden
/jonathan
Jc89
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:14, 10-06-2018
Ort: ALVESTA KRONOBERGS LÄN
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bm terrier
Bm 430
Lm 641
ÅKERMAN H10 B HD

ThomazB

#5 » 10:26:54, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Brukar vara ena j*vlar att få dom att suga även med frisk matarpump. Vi brukar trycksätta tanken med kompressorn och blåsa fram diesel till pumpen, sen brukar de gå fint att pumpa och lufta dom.

Hej! Har problem med luftning av min 641:a efter att jag kört soppatorsk. Hur gjorde ni för att trycksätta bränsletanken med tryckluft?
Matarpumpen sitter ju så korkat till att man inte kommer åt den :sad:
ThomazB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:13:52, 02-10-2014
Ort: Västmanland, Västerås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 350 -87
BM 641 Baklastare
Ukko Mestari 350 traktorgrävare

fretchi

#6 » 10:29:53, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blåsmunstycke i tankröret och täta med en trasa eller liknande funkar hyggligt.
Kan vara värt att bakblåsa sugslangen från filtren också och rengöra banjokopplingen på tanken. Har man kört bränslenivån låg är det lätt hänt den suger med sig lite skit som fastnar här och där.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

LeifAndersson

#7 » 10:31:58, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fattar inte att så många har problem att lufta de maskinerna? Vrider ni verkligen runt motorn till det läge där matarpumpen tar riktigt? Har aldrig haft problem att lufta de maskinerna, så ni måste göra fel på något sätt. Om man ställer motorn i läge så att handpumpen tar ordentligt, varför skulle det inte gå att lufta då, det är ju inte ens någon sughöjd att tala om!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ThomazB

#8 » 14:10:07, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Blåsmunstycke i tankröret och täta med en trasa eller liknande funkar hyggligt.
Kan vara värt att bakblåsa sugslangen från filtren också och rengöra banjokopplingen på tanken. Har man kört bränslenivån låg är det lätt hänt den suger med sig lite skit som fastnar här och där.

OK, då snackar vi inte om speciellt högt tryck då alltså. TAckar för info.
ThomazB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:13:52, 02-10-2014
Ort: Västmanland, Västerås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 350 -87
BM 641 Baklastare
Ukko Mestari 350 traktorgrävare

ThomazB

#9 » 14:16:13, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Fattar inte att så många har problem att lufta de maskinerna? Vrider ni verkligen runt motorn till det läge där matarpumpen tar riktigt? Har aldrig haft problem att lufta de maskinerna, så ni måste göra fel på något sätt. Om man ställer motorn i läge så att handpumpen tar ordentligt, varför skulle det inte gå att lufta då, det är ju inte ens någon sughöjd att tala om!

Mitt problem är nog mest att jag inte hittat något bra sätt att komma åt pumpen, den sitter ju så eländigt illa till.
Jag har sugit med en handpump i luftningsskuvarna på dieselpumpen, så jag har ren diesel ända dit fram, men förmodligen blir det luft kvar när jag sätter tillbaka luftningsnippeln. Antar därför att jag behöver trycka dieseln fram till pumpen.Har inga som helst problem att lufta min ferguson-traktor med trecylindrig pekrins eller traktorgrävaren med fyrcylindrig Valmet...men på båda dessa kommer man ju åt handpump-handtaget.
Kan mycket väl vara skit bakom spakarna....är en glad amatör, som kör "learning by doing", och då är det ju väldigt värdefullt med alla kunniga maskinister därute som delar med sig av sin kunskap :-)

1 person gillar det här inlägget.
ThomazB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:13:52, 02-10-2014
Ort: Västmanland, Västerås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 350 -87
BM 641 Baklastare
Ukko Mestari 350 traktorgrävare

LeifAndersson

#10 » 17:11:55, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska flytta fram pumpen till insprutningspumpen. Inte många av de tidiga maskinerna som hade pumpen på motorblocket har den kvar där! Det är nog 30-40 år sedan vi byggde om den första 621/641 till det nyare utförandet av pumpplacering. Det är prylar för drygt 500:- och lite smidesarbete på gasstaget så är det fixat en gång för alla!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ThomazB

#11 » 18:10:56, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Du ska flytta fram pumpen till insprutningspumpen. Inte många av de tidiga maskinerna som hade pumpen på motorblocket har den kvar där! Det är nog 30-40 år sedan vi byggde om den första 621/641 till det nyare utförandet av pumpplacering. Det är prylar för drygt 500:- och lite smidesarbete på gasstaget så är det fixat en gång för alla!

Ja det är fullt förståeligt att man flyttar den. Har precis blivit med baklastare och det här blev liksom den första lektionen. I första hand vill jag bara få igång den så jag kan skyffla mina 40 ton grus som ockuperar gårdsplan....men sedan skall det byggas om.
ThomazB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:13:52, 02-10-2014
Ort: Västmanland, Västerås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 350 -87
BM 641 Baklastare
Ukko Mestari 350 traktorgrävare


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se