Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Massey Ferguson 356

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Jmsda (trådstartaren)

#1 » 18:47:36, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har nylig blitt eier av en MF 356 baklastare, og er på utkikk etter manualer til denne.

Er det noen her på forumet som vet om disse ligger for nedlasting et sted? Kan ikke finne noe på den I "Downloads" menyen.

Takker for all info om denne!
Jmsda
1 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:39, 21-06-2018
Norge



Lasse Jana

#2 » 10:42:55, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Jmsda och ni andra , även jag har i dagarna blivit ägare av en MF356 ett skogsfynd som klarat sig från arbete de senaste ca 10 åren. Har sökt lite runt och det finns inte mycket skrivet på forumet vad jag kan se.
Som vanligt när det gäller gamla maskiner så tar det ett tag innan man får hem dom på gården , men den här startade och kunde köras för egen maskin.
Så till problemet för närvarande: Rullade hemåt i maklig takt och strax före infarten åt mitt håll så tänkte jag se hur fort den gick på asfalten och efter några sek. började den guppa lite och sedan några riktiga skutt även för mig inne i hytten. Punka när jag kom hem det sipprade ut "syra"- saltlake ur däcket och det sjönk hop.Har inga problem att "kränga" däck på traktorn och kommer att laga den här punkan också,,men det här är något helt annat .Fälgen har låsring, ska däcket pressas ner från fälgkanten som vanligt och sedan bryter man bort låsringen? Eller ? är lite spak då man hört ruskiga historier om såna här låsningar som flugit iväg. hälsn. Lasse Jana

1 person gillar det här inlägget.
Lasse Jana
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:05, 18-01-2017
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH434 . JD2030 . Zetor 4718 Massey-Ferguson 356 .Belos284. Cliotrac. RM125. RMX250.

Lasse Jana

#3 » 10:45:47, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild


En bild på fälgen

1 person gillar det här inlägget.
Lasse Jana
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:05, 18-01-2017
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH434 . JD2030 . Zetor 4718 Massey-Ferguson 356 .Belos284. Cliotrac. RM125. RMX250.

Lasse Jana

#4 » 10:55:49, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

en bild på Gul(d)klimpen

2 personer gillar det här inlägget.
Lasse Jana
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:05, 18-01-2017
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH434 . JD2030 . Zetor 4718 Massey-Ferguson 356 .Belos284. Cliotrac. RM125. RMX250.

rospigg

#5 » 22:25:48, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Demontera kan du göra hemma i lugn och ro, men om monteringen av däck och i synnerhet, spännringen verkar oklar, så är mitt råd att du lämnar det till en däcksverkstad.
Det har hänt ruskiga personolyckor då sådana ringar släppt, så en erfaren montör kan verkligen vara på sin plats!
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Lasse Jana

#6 » 18:33:19, 30-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ! I lördags gick jag runt och funderade på säkraste sättet så jag ringde en granne (grävmaskinist) som jag visste jobbat på gummiverkstad i sin ungdom, han sa till mig att komma hem till honom med däcket , såna här har jag krängt ett antal sa han så han tog fram släggan och drog några rundpallar på den yttre ringen, den lossnade direkt.Sedan var det inga problem att lossa låsringen. Däremot satt däcket fast som "bare den" på baksidan men lastmaskin och lite massage med gafflarna mot däcket så var det loss.Fick fullständiga instruktioner om montaget, rengöring av fälgen, spår och ring så det inte finns nån skit kvar sen ska det dit en ny slang vid montering så det lutar åt gummiverkstan.

2 personer gillar det här inlägget.
Lasse Jana
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:05, 18-01-2017
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH434 . JD2030 . Zetor 4718 Massey-Ferguson 356 .Belos284. Cliotrac. RM125. RMX250.

Michael Meier

#7 » 19:55:20, 30-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara så ibland, får man tillräckligt med info om fallgropar och hur mye arbete det är att säkerställa ett montage, då blir kostnaden att leja ut jobbet överkomlig. : )

Värre när man hör någon i telefon säga att det där har jag sett på tuben (den allsmäktige) det är bara... då vill man inte ens fortsätta förklara.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mattias_E

#8 » 20:14:23, 30-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dissa inte tuben, den allsmäktige, den är en fantastisk källa till information och guider om det mesta. Men en stor portion källkritik behövs visserligen...

Ibland är det som TV-kocken... man får inte se allt som sker, bara ett strålande slutresultat.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Michael Meier

#9 » 22:39:49, 30-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såklart har du rätt i det, problemet är snarare i att den som aldrig rört en CAV eller Roosamaster tidigare, ska inte få som uppfattning att det är "bara".
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Lasse Jana

#10 » 20:07:46, 08-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej nu är det ny slang i däcket och det rullar igen , lite träningsverk det var rätt tungt, tips ,, tog en metallhatt till ventilen och borrade ett lite hål i toppen,, trädde igenom en ståltråd och fick en vettig grej att dra med när ventilen skulle genom fälghålet det funkade inte med köpta stela "pinnen" som används annars , förenklade jobbet en hel del faktiskt .
CAV starten var det dålig snurr på så den fick en gammal bilelektriker ta sig an,,,, ryser alltid om man får frågan "har du pillat i den" ,visste att jag inte för lite kunskap och grejor , det var solinoiden som ärgat och gav dålig kontakt , tydligen ett vanligt fel på dessa startmotorer. MEN ändå 10-15 år ute skogen som arbetslös och ingen rört den och det gick att fixa starten på dan och motorn gick igång efter 15 sek. Nu ska det bytas tändningslås då gamle ägaren förlagt nyckeln. kollade runt och fick tag i ett Bosch tändningslås som verkar stämma med det som sitter där , bra att slippa skruvmejseln vid start hädanefter. snart är det dags att känna på nån grushög.

3 personer gillar det här inlägget.
Lasse Jana
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:05, 18-01-2017
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH434 . JD2030 . Zetor 4718 Massey-Ferguson 356 .Belos284. Cliotrac. RM125. RMX250.

Lasse Jana

#11 » 21:07:20, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har använt tiden sen senaste inlägget på att tvätta rent , det sker inte på en gång utan lager på lager av skit har rensats , har testat maskinen en grusgrop och den fungerar riktigt bra , det är en viss känsla köra in i en grusvägg få full skopa och backa undan . Drivdäcken är det inte mycket mönster kvar på så jag tyckte det var dags för snökedjor (som f.ö. ingick i köpet). Så på med snökedjor och och ta bort tänderna på skopan då det kommit ca 40cm snö hemikring. flyttade maskin närmast verkstan och började förbereda , slängde på kedjornas över däcken men sen blev det mörkt så resten får göras i morgon. kommer ut på morgonen och ska starta då låter det som urladdat batteri motorn går runt på på välkänt sätt. ööööh öööh och sen inget mer .
kollar batteriet och det är fullt . sen vidtar allt det jag kan , dra anslutningar, parallellkoppla med andra kablar på både plus och minus och även ett extra batteri samma ööööh öööh och ingen snurr på starten så nu skruva jag bort den och lämnade till bilelektrikern . CAV är ju inget jag skruvat med och saknar
erfarenhet av så det får bli hans jobb att få snurr på den. Även om lastmaskinen är lite trång att komma in i så är det trevligt att sitta i hytten med VÄRME något som jag aldrig haft tidigare i någon traktor . Man känner sig som en organist när man kör v. fot sköter bromsar och diffspärr och h. fot tar fram och back pedalerna och trampar man på båda samtidigt så varvar den bara upp. bra när man kör skopan . man lär sig ! fortsättning följer

4 personer gillar det här inlägget.
Lasse Jana
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:05, 18-01-2017
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH434 . JD2030 . Zetor 4718 Massey-Ferguson 356 .Belos284. Cliotrac. RM125. RMX250.

Lasse Jana

#12 » 08:22:35, 19-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu är 356an igång har använt den till att bygga lite väg och den jobbar på riktigt bra med tanke på sin ålder, skottade ut några lass 0-62 till den nya vägen man får ta det lugnt och inte för mycket i skopa så det spinner. Hytten är rätt smal så det är svårt med sikten , samtidigt gick det inte att stänga av värmen så till slut blev det en svetstång på på matarslangen.Har renoverat starten från grunden med nya delar så nu litar jag på att den fungerar ett bra tag, även ny växelsrtrömsgenerator en liten kompakt sak som passade precis i utrymmet. Och inte minst har bytt det mesta av elkablar som hunnit bli 60 år och däröver.
funderar på att bygga en nytt fäste till snöbladet som jag har på IH-traktorn så jag kan köra snö (i den mån det kommer nåt härnere)
det var med både skopa, snökedjor, långa och korta gafflar till 356an så jag funderar om jag kan nyttja de korta gafflarna för att göra ett snabbfäste , bladet är ställbart med sprint så det ska funka även här. Jag blev tydligen ägare till en raritet enligt tidningen Traktors sista nr. när man gjorde besök i Roslagen. har sökt lite faktauppgifter på nätet men inte hittat särskilt mycket varken bilder eller videos av 356an. Men en del påstår att det är en industritraktor MF65 som fått vända färdriktning. synpunkter och kommentarer ?
hälsningar Lasse Jana

2 personer gillar det här inlägget.
Lasse Jana
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:05, 18-01-2017
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH434 . JD2030 . Zetor 4718 Massey-Ferguson 356 .Belos284. Cliotrac. RM125. RMX250.

David, Luleå

#13 » 09:02:03, 19-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul maskin.
Då det inte finns mycket bilder eller videos på nätet skulle det vara spännande om du la upp lite på ditt arbete :) Det ser ju ut som en spännande liten maskin.

edit. googlade lite.
Såg en klaraviksannons med både bild och film. Men den var hyttlös.

https://www.klaravik.se/auktion/produkt ... re-mf-356/

och en tovek med en med hytt.
https://tovek.se/auktionsarkiv/rop?itemId=318459

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Lasse Jana

#14 » 09:38:59, 25-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack David för synpunkter , jag återkommer med lite bilder men kan bara nämna att hytten och sätet kommer från BOBO-hytten i Finspång inte alls långt från där jag bor och jag tror att Maskinbolaget TRAVA = traktorvaruhuset i Norrköping kan han levererat 356:an men är inte säker.
har sett en snarlik 356:a från ett finskt filmklipp (tuben) och där är hytten byggd på ett annat sätt.
ps. är det nån som har koll på växellådsoljan , det sitter converter på den men verkar inte vara ATF (syn och lukt enl. mig) ds.
Lasse Jana
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:05, 18-01-2017
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH434 . JD2030 . Zetor 4718 Massey-Ferguson 356 .Belos284. Cliotrac. RM125. RMX250.

bm1113

#15 » 11:15:09, 25-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bara hålla med kul se en tråd om dessa
Och David Mins själv dessa sedan man var liten då Saab Verkstan här i stan hade en sådan som Gårdsmaskin på den tiden då alla bilaffärer och verkstäder mm hade egna baklastare :thummar:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se