Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Bm218 ramlagerbyte

36 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

hammarn (trådstartaren)

#1 » 00:27:10, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte ge mig på att byta ramlagren pga dåligt oljetryck samt lite läkage vid kopplingskåpans skvallerrör. Är det något speciellt jag bör tänka på vid bytet. Hur vet jag att inte veven är slipad någon gång tidigare, kan man utläsa på lagerhalvorna vilken dimension de har?
hammarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:41, 28-02-2012
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 218



63an

#2 » 06:26:09, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du bör nog skriva vilket motnr +chassinr: den har på skylten: årsmodell är bra att veta? !! :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LeifAndersson

#3 » 07:18:01, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen betydelse vilken motor du har, 1113 och 1113A är helt lika i det avseendet och har samma delar. Du kan utläsa om den är slipad av numret på lagret, eller om du lossar muttern till remskivan så ska det vara instansat på vevaxelns ände om den är slipad och hur mycket.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

hammarn (trådstartaren)

#4 » 16:51:48, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tagit bort oljetråget och där kan jag se att det kommer droppar/pärlor med glykol uppifrån, har alltid behövt fylla på lite glykol ibland, maskinen har aldrig rykt vitt, det har aldrig bubblat i kylaren, värmen i hytt har varit ok. Såg också senast jag körde att det kom några droppar under vattenpumpen. Vad kan vara orsak till detta? Är det byte av toppackning som gäller?
hammarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:41, 28-02-2012
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 218

RD350

#5 » 17:02:59, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl oftast fodertätningarna som läcker om det hänger droppar. Prova att trycksätt kylaren lätt så ser du var vattnet kommer ifrån.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Turbodiesel

#6 » 17:04:43, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får kolla om det läcker vid foderkanterna vid dess anslutning mot blocket = fodertätningsläckage.

Kommer det droppar från insidan av något foder kan det vara maskhål i fodret, eller läckage från toppackning eller toppen själv.

Läcker det uppifrån och rinner ner förbi kamaxeln får du söka läckage längre upp, pluggar i toppen, toppackning eller liknande.


Vid läcksökning gäller det alltid att hitta dess källa för att kunna åtgärda det, vare sig det gäller luft, olja, vatten eller något annat.

Oavsett var kylarvätskan kommer ifrån så mår inte lagren speciellt väl av glykol, så läckan gör du bäst i att fixa.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

hammarn (trådstartaren)

#7 » 17:56:28, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag kollar upp under motorn ser jag en droppe kylarvätska på underkant cylindern (cylinder 1) kolven är i neder läget. Dropparna hamnar tillslut nere på vevaxeln. Kan det vara toppackningen som brustit och att kylarvätskan rinner ner i någon oljekanal eftersom inte maskinen ryker vitt vid start/drift?
hammarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:41, 28-02-2012
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 218

RD350

#8 » 18:05:29, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ryker bara om du får in vatten i cyindern. Torka rent o trycksätt.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Turbodiesel

#9 » 18:09:57, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cylindrarna är i själva verket lösa enheter (s,k våta foder) som sitter förhållandevis löst monterade i motorblocket, de är tätade med gummiringar, och är i direkt kontakt med kylarvätskan.

Du borde kunna se om det läcker på kolvsidan (inuti fodret) eller i skarven mellan foder och motorblock.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

hammarn (trådstartaren)

#10 » 18:31:26, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torkade bort droppen som fans längst ner på fodret (cylindern) vad jag kan se så verkar det bara läcka på cylinder 1 och där står kolven just nu nästan längst ner där av lite svårt att se om det läcker på mellan kolv å foder, jag ska försöka lokalisera från vilken sida det läcker.
hammarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:41, 28-02-2012
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 218

hammarn (trådstartaren)

#11 » 18:35:50, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trycksätta är det bara att täta med en trasa å ta kompressorn å blåsa på lite försiktigt i kylaren?
hammarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:41, 28-02-2012
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 218

RD350

#12 » 21:07:44, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa är om man kan hålla ett jämnt tryck, knappt ett kilo brukar va lagom. Så som du beskriver det går också, lättast om man är två.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

hammarn (trådstartaren)

#13 » 23:47:08, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har provtryckt och kollat men det är väldigt svårt att se exakt varifrån det kommer, jag körde runt motorn och efter varje gång jag körde runt så var det droppar av kylarvätska på nederkant fodret. Vad tror ni av symtomen är det mellan kolv å foder eller mellan foder å block? Det som är konstigt att de flesta dropparna kommer bakom ramlagret.
hammarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:41, 28-02-2012
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 218

Turbodiesel

#14 » 00:02:02, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får göra rent och kolla mera, ev med hjälp av någon extra person. Det gäller att försöka se var dropparna kommer ifrån, de rör sig fort på oljefilmen innan de fastnar på någon kant.

Har du läckage inåt cylindern brukar det bli små nypmärken i cylindern. Glykolvatten smörjer inte särskilt bra, kör du upp kolven i topp bör du se en del av loppet.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

hammarn (trådstartaren)

#15 » 00:57:27, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får fortsätta söka, tyckte att det såg bra ut i loppet men även mellan block å foder. Kan det läcka i någon kanal så att det hamnar i oljan?
hammarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:41, 28-02-2012
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 218


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se