Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Hydraulfilter retur 640

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

lenko (trådstartaren)

#1 » 09:40:23, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 640 där jag avser att ta upp och rengöra det kombi-filter som sitter vid returen till hydraul-tanken.

Men jag behöver hjälp med hur jag tar upp filtret; har skruvat loss det stora runda locket där filtret sitter, men kan den vägen endast lyfta upp filtret ca 5 cm, sedan tar det stopp.
Eller är det meningen att man ska skruva loss hela fyrkantiga plattan därunder för att komma åt?
Bild
lenko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:49, 16-11-2010
Ort: Kalix kommun
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 640



lenko (trådstartaren)

#2 » 00:46:52, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag svarar på min egen fråga: Ja, i normala fall kan returfiltret dras rakt upp.

Men i mitt fall insåg jag att Mr Murphy har varit framme, så då får man skruva loss den fyrkantiga plattan och den vägen ta loss hela filterinsatsen.
Visade sig att filtret hade liksom "exploderat", så det fanns inte en chans att lyfta upp filtret den 'rätta' vägen.
Även en packning som sitter i insatsen var kraftigt demolerad.
Så filter och packning ska upp på inköpslistan.

Och det magnetiska filtret (eller staven) i mitten hade ett tjockt lager av ngn svart gegga, konsistens som smörjfett.

Till er som har gjort den här resan med filterbyte (returen), kommentera gärna och ge de goda råd som kan behövas, tack.
Finns säkert saker som borde göras när jag nu ändå har öppnat luckan ner till hydraultanken.

Bild
lenko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:49, 16-11-2010
Ort: Kalix kommun
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 640

Turbodiesel

#3 » 00:56:46, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fjädern i botten som håller ihop det hela ska lyfta filtret från dess tätningsyta om trycket blir för stort förbi det (kall olja, täppt filter et,c). Muttern ska bara dras åt precis tills saxpinnehålet passar i något av kronmutterns spår.

Är/var allt som det ska kanske du bara råkat ut för en maskin där ingen bytt filter sedan våren -67..

Bytte pumpar på en 4300 för en tid sedan, där låg returfiltret på botten, ihop med en kraschad magnetstav. Och vad som syntes av alla skrapmärken hade det nog legat där en bra stund.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

lenko (trådstartaren)

#4 » 20:43:31, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har utan framgång försökt hitta det hydraulfilter som ska ersätta mitt "exploderade" filter.
Det saknas info på själva filtret, men den märkning man ser intill säger Arlon AGB 2.
Det havererade filtret har yttre diam 106, inre diam 83, höjd 190 mm.

OIE har ett filter till 640
https://www.oie.se/Produkt/hydraulfilte ... Baklastare
där två av måtten stämmer, men deras inre diam är 72 mm.

Eller är det detta filter fr OIE som kan ersätta det havererade?
Eller andra förslag?
lenko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:49, 16-11-2010
Ort: Kalix kommun
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 640

lenko (trådstartaren)

#5 » 21:18:53, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och när jag nu är ute efter att få tag i reservdelar till hydraul m.o., så behöver jag dels ersätta skarvmuffen mellan returröret och in mot tanken/filterhuset. Den är ca 9 cm lång och ska träs på rör med yttre diameter = 57mm.
Tips på var jag kan hitta en sådan lämplig muff?

Dels ersätta den nivåslang som sitter utanpå tanken; en fråga dock - ska denna slang vara särskilt tålig, eller duger det med en plastslang man borde hitta på en bensinstation? (bef slang är armerad)

Bild
lenko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:49, 16-11-2010
Ort: Kalix kommun
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 640

Manout

#6 » 09:50:54, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både skarvmuff och nivå slang borde du hitta hos typ specma/hydroscand, då får du bra kvalite på slangarna. Dom ska ju tåla både olja och värme, trycket som finns i tank är försumbart vid val av slang.
Manout
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:10:15, 09-07-2018
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Jac

#7 » 23:02:58, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

lenko (trådstartaren)

#8 » 10:08:39, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter ju 2 avtappningspluggar under hydraultanken i min 640; den första som sitter i det större utrymmet där sugfiltret är beläget, den andra sitter rakt nedanför returfilterhållaren i det mindre utrymmet begränsat av skvalpplåten.

Öppnade den andra pluggen och hittade även här en hel del skräp, troligen sånt som hade fångats upp av returfiltret men som ramlat ur när det filtret "exploderade".
Hittade förstås slangbitar, men även trasiga delar av ngt som har varit ringar med yttre diam = 20mm, inre diam = 10mm. Keramik eller förhårdnat gummi, men vad kan de ha haft för ursprung?

Bild
lenko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:49, 16-11-2010
Ort: Kalix kommun
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 640

pbv301

#9 » 07:50:18, 05-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är tätningarna som har suttit runt kulan i kulventilen (kallad "omkopplarkranen" i instruktionsboken) som reglerar om lyftcylindrarna ska vara enkel- eller dubbelverkande. De hårdnar med ålderns rätt (och/eller av påverkan av tryck och olja) och spricker till slut. Om inte kranen är bytt så har du bara enkelverkande lyftcylindrar, dvs du kan inte lyfta maskinen med skopan.

/pbv301

1 person gillar det här inlägget.
pbv301
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:02, 20-11-2012

lenko (trådstartaren)

#10 » 23:50:33, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack till 'pbv301' (inlägg #9) som svarade på vad jag hittade för söndriga ringar i min hydraultank :buga:

Jag har haft på min agenda att kolla upp om och hur omkopplarkranen funkar i min maskin; så nu har jag fått en större anledning att göra denna koll. Och om saker och ting inte funkar som de ska så inser jag att det kan vara läge att kolla/byta kranen. :nikka:
lenko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:49, 16-11-2010
Ort: Kalix kommun
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 640


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se