Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

En till bm 218

86 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Draco (trådstartaren)

#76 » 20:39:59, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har plockat isär drivaxeln till dieselpumpen, och på den sitter ju även timräknaren eller vad man nu kallar den.
Lagrena på axelen är två 6306-z men det ena lagret har ett spår i ytterringen med en typ av låsring.
Är detta något egen tillverkat lager eller går det att köpa 6306 med spår i?
Timräknaren går det att hitta ny för den som sitter eller satt på motorn är lite vissen.
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190102/085ab6c166c2997e3c41a0370a4daf5a.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190102/74b290a76fa4b772f4b75bae409b0390.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190102/bec3e1e5b4a765a1cc51f0e705d40b5b.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190102/9899cdf1d6cf4f1537a9ab39dde6a3a9.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190102/0df95644fce80ac514055f1e5b95fe83.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190102/67e6a6691ab2c2d6a2bb0fd630b6f234.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190102/8b64e4396ce33d153c151cf552e4e118.jpg


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Draco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:38, 05-09-2015
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo 2005
Hanix 75b
Bigab 15-19
baklastare 218

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Draco (trådstartaren)

#77 » 21:13:01, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rengör ventillyftarna och noterar att åtminstonde en av dom ser ut så här.
Ser värre ut än vad det är, precis så man känner det med nageln.
Ser lite ut som krom som släppt.
Är detta något att bry sig om och i så fall vad gör man då?
Slipar man eller är det bara att hitta en bättre begagnad?
Nya går inte att finna gissar jag.Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190102/6d89f898c07bbe5676c2c8294d4b09f7.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190102/82a6193ef700c03d545f5d3b7151b939.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190102/a052c4e35cdb827dac80fd8a023360cf.jpg


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Draco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:38, 05-09-2015
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo 2005
Hanix 75b
Bigab 15-19
baklastare 218

RD350

#78 » 21:40:09, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt är dom ythärdade och när dom ser ut så är dom inte snälla mot kamaxeln... Kolla nockarna på kammen också, är den nedgången brukar man se att det skiljer på höjden på nockarna, finns bilar (bla Opel) som nockarna till slut försvinner helt på.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Draco (trådstartaren)

#79 » 21:42:17, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter lite forskande om lagret så hittade jag i reservdelskatalogen att lagret med spåret i heter 6306NR
Och då hittade jag att SKF har sådana lager med spår i :mrgreen:

Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Draco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:38, 05-09-2015
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo 2005
Hanix 75b
Bigab 15-19
baklastare 218

Draco (trådstartaren)

#80 » 21:21:21, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag så åkte ventilstyrningarna ur.
När jag pressat ur ventilstyrningarna så såg jag att avgas styrningen är kortare än insug.
Men på oie står det att båda är 78mm.
Alla styrningarna stack upp 28mm ur toppen "på fjäder sidan"
Någon som vet något om detta?
Svarvade ett dorn för att kunna pressa ur dom, och det gick fint dom släppte vid 3-4ton.
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190109/15aada2974a994e78a927cf430866e54.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190109/11e3f55333be32dd0481b1f1a822e003.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190109/d4d62fe51a641cc81d965dee12f32ef1.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190109/c3e1b74e5b71b1dbe10464bf086de261.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190109/527c391464d3fb6c96b2c7fd8f4a49cc.jpg


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Draco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:38, 05-09-2015
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo 2005
Hanix 75b
Bigab 15-19
baklastare 218

Draco (trådstartaren)

#81 » 11:28:34, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sakta sakta framåt.
Monterade ihop diesel pumps axen med nya lager och tätning.
Orginal var det 6306 Z alltså plåtbricka på ena sidan men jag har några 6306 -2RS1 liggandes så det får bli gummi bricka på ena sidan, andra gummibrickan pillade jag bort.
6306NR lagret köpptes på momentum och även ny radialtätning BASL 28x47x7.

Svarvade tre brickor och svetsade fast dom avgassätena sedan åkte dom ur.
Täkte över insugs sätena annars hade säkert min vanliga tur visat sig, då varenda svetsloppa säkert hade fastnat i insugssätena.
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190119/0d6d0457f6751deb7c36e684765576e4.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190119/023bb24a35af45d7df21777feab89305.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190119/3cb15b8f90a1e5fd5fff6d5a4d11b871.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190119/a28487782fa80750d7673fda0d9de042.jpg


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Draco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:38, 05-09-2015
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo 2005
Hanix 75b
Bigab 15-19
baklastare 218

SK Racing

#82 » 11:45:40, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig tråd, när det gäller rost i kanaler i topp o block så var jag behjälplig med i ta isär en väldigt gamal tvåcylindrig tvåtakt inombordare som förmodligen legat under vatten längre tid, motorn och allt runt omkring var fullständigt hoprostat, lyckades få av topparna och cylindrarna och kylkanalerna var helt fulla med gravrost, jag la allt i vatten och kaustiksoda och körde elektrolyt i många veckor, gick åt en batteriladdare och en jäkla massa skrotbitar som offeranod, rosten löstes sakta men säkert upp, och över tid så var motordelarna helt fria från rosten, blästrade av den sista rostytan/missfärgningen in och utvändigt, ägaren trodde knapps sina ögon och firman som delarna lämnades till för kontroll och hopsättning sa att han troligen inte sett så rena/fina beg delar innan.

När det gäller vippor och lyftare så lämnade jag på 90 talet lyftare,kam på omslipning men blev inte härdat av firman då dom tyckte att stålet i japangrejerna var så pass bra så det behövdes inte, jag hade kontakt med annan motorrenoverare avseende andra jobb och han tyckte han kunde skicka dom delarna på nitrithärdning med en sändning övriga delar, så så blev det, enligt motorrenoveraren så skulle det hålla extremt bra, tänker på dina lyftare i tråden, om du slipar dom på tex ett magnetbord så borde du kunna skicka dom på tex nitrithärdning.

Som sagt kul tråd och alltid lika trevligt o se seriöst skruvande.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

fretchi

#83 » 14:22:38, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte bara att planslipa en ventillyftare. Ytan är svagt konisk. Sedan är kamnocken slipad i samma vinkel och kontaktytan off-center på lyftaren. Detta gör att lyftaren roterar i sitt lopp och ev. slitage som uppstår inte koncentreras till en punkt på lyftaren.

Det är därför man alltid ska byta lyftare och vara noggrann med inkörning när man byter kamaxel.

Med tanke på hur lyftarna ser ut på bild är det inte omöjligt att de av någon anledning slutat rotera.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Jokkmokk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228

Draco (trådstartaren)

#84 » 20:26:07, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt att ni gillar min tråd!
Tack för info och input
Slipning av lyftare kam mm överlåter jag till någon motor renoverare då jag inte har kunskapen.
Om det nu går att rädda kamen och lyftarna?
Tyvärr har jag inte haft tid att släpa mig iväg och prata med någon motor renoverare.
Jag försöker att vara så nogran som jag kan, gillar inte att göra om och göra rätt.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Draco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:38, 05-09-2015
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo 2005
Hanix 75b
Bigab 15-19
baklastare 218

Draco (trådstartaren)

#85 » 11:00:05, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Demontering av vattenpumpen.
Svarvade mig en liten avdragare för remskivan, fungerade fint efter man plockat ur pinnen som sitter genom remskivan.
Blästrade pumpen, skall bara försöka få svarvat ytan som tätningen ligger mot.
Men jag får nog ta hjälp av någon på jobbet som har svart bälte i att svarva,
Så det blir en fin yta för tätningen.
Har letat lite efter färg att måla motorn med men vad skall man använda?
Några tips på bra färg?BildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Draco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:38, 05-09-2015
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo 2005
Hanix 75b
Bigab 15-19
baklastare 218

Draco (trådstartaren)

#86 » 11:43:58, 09-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja här går det extremt långsamt framåt...
Har köpt en hel del saker som behövs till motorn som foder sats, packningar, ventiler, ventilstyrningar, ventilsäten, spridarrör, färg, mm, mm.
Men det jag nu letar efter är kamaxellagren.
Jag har letat runt på nätet utan resultat någon som vet var man kan finna dessa?
1 lagret 775161 "volvos artnr"
2 lagret 772520
3 lagret 775054
Användarvisningsbild
Draco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:38, 05-09-2015
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo 2005
Hanix 75b
Bigab 15-19
baklastare 218


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Joxinen, MARCUS L, Maskinhall och 3 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates