Sida 6 av 6

Re: En till bm 218

InläggPostat: 20:39:59, 02-01-2019
av Draco
Har plockat isär drivaxeln till dieselpumpen, och på den sitter ju även timräknaren eller vad man nu kallar den.
Lagrena på axelen är två 6306-z men det ena lagret har ett spår i ytterringen med en typ av låsring.
Är detta något egen tillverkat lager eller går det att köpa 6306 med spår i?
Timräknaren går det att hitta ny för den som sitter eller satt på motorn är lite vissen.
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190102/085ab6c166c2997e3c41a0370a4daf5a.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190102/74b290a76fa4b772f4b75bae409b0390.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190102/bec3e1e5b4a765a1cc51f0e705d40b5b.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190102/9899cdf1d6cf4f1537a9ab39dde6a3a9.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190102/0df95644fce80ac514055f1e5b95fe83.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190102/67e6a6691ab2c2d6a2bb0fd630b6f234.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190102/8b64e4396ce33d153c151cf552e4e118.jpg


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Re: En till bm 218

InläggPostat: 21:13:01, 02-01-2019
av Draco
Rengör ventillyftarna och noterar att åtminstonde en av dom ser ut så här.
Ser värre ut än vad det är, precis så man känner det med nageln.
Ser lite ut som krom som släppt.
Är detta något att bry sig om och i så fall vad gör man då?
Slipar man eller är det bara att hitta en bättre begagnad?
Nya går inte att finna gissar jag.Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190102/6d89f898c07bbe5676c2c8294d4b09f7.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190102/82a6193ef700c03d545f5d3b7151b939.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190102/a052c4e35cdb827dac80fd8a023360cf.jpg


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Re: En till bm 218

InläggPostat: 21:40:09, 02-01-2019
av RD350
Normalt är dom ythärdade och när dom ser ut så är dom inte snälla mot kamaxeln... Kolla nockarna på kammen också, är den nedgången brukar man se att det skiljer på höjden på nockarna, finns bilar (bla Opel) som nockarna till slut försvinner helt på.

Re: En till bm 218

InläggPostat: 21:42:17, 02-01-2019
av Draco
Efter lite forskande om lagret så hittade jag i reservdelskatalogen att lagret med spåret i heter 6306NR
Och då hittade jag att SKF har sådana lager med spår i :mrgreen:

Bild

Re: En till bm 218

InläggPostat: 21:21:21, 09-01-2019
av Draco
Idag så åkte ventilstyrningarna ur.
När jag pressat ur ventilstyrningarna så såg jag att avgas styrningen är kortare än insug.
Men på oie står det att båda är 78mm.
Alla styrningarna stack upp 28mm ur toppen "på fjäder sidan"
Någon som vet något om detta?
Svarvade ett dorn för att kunna pressa ur dom, och det gick fint dom släppte vid 3-4ton.
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190109/15aada2974a994e78a927cf430866e54.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190109/11e3f55333be32dd0481b1f1a822e003.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190109/d4d62fe51a641cc81d965dee12f32ef1.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190109/c3e1b74e5b71b1dbe10464bf086de261.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190109/527c391464d3fb6c96b2c7fd8f4a49cc.jpg


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Re: En till bm 218

InläggPostat: 11:28:34, 19-01-2019
av Draco
Sakta sakta framåt.
Monterade ihop diesel pumps axen med nya lager och tätning.
Orginal var det 6306 Z alltså plåtbricka på ena sidan men jag har några 6306 -2RS1 liggandes så det får bli gummi bricka på ena sidan, andra gummibrickan pillade jag bort.
6306NR lagret köpptes på momentum och även ny radialtätning BASL 28x47x7.

Svarvade tre brickor och svetsade fast dom avgassätena sedan åkte dom ur.
Täkte över insugs sätena annars hade säkert min vanliga tur visat sig, då varenda svetsloppa säkert hade fastnat i insugssätena.
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190119/0d6d0457f6751deb7c36e684765576e4.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190119/023bb24a35af45d7df21777feab89305.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190119/3cb15b8f90a1e5fd5fff6d5a4d11b871.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190119/a28487782fa80750d7673fda0d9de042.jpg


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Re: En till bm 218

InläggPostat: 11:45:40, 22-01-2019
av SK Racing
Trevlig tråd, när det gäller rost i kanaler i topp o block så var jag behjälplig med i ta isär en väldigt gamal tvåcylindrig tvåtakt inombordare som förmodligen legat under vatten längre tid, motorn och allt runt omkring var fullständigt hoprostat, lyckades få av topparna och cylindrarna och kylkanalerna var helt fulla med gravrost, jag la allt i vatten och kaustiksoda och körde elektrolyt i många veckor, gick åt en batteriladdare och en jäkla massa skrotbitar som offeranod, rosten löstes sakta men säkert upp, och över tid så var motordelarna helt fria från rosten, blästrade av den sista rostytan/missfärgningen in och utvändigt, ägaren trodde knapps sina ögon och firman som delarna lämnades till för kontroll och hopsättning sa att han troligen inte sett så rena/fina beg delar innan.

När det gäller vippor och lyftare så lämnade jag på 90 talet lyftare,kam på omslipning men blev inte härdat av firman då dom tyckte att stålet i japangrejerna var så pass bra så det behövdes inte, jag hade kontakt med annan motorrenoverare avseende andra jobb och han tyckte han kunde skicka dom delarna på nitrithärdning med en sändning övriga delar, så så blev det, enligt motorrenoveraren så skulle det hålla extremt bra, tänker på dina lyftare i tråden, om du slipar dom på tex ett magnetbord så borde du kunna skicka dom på tex nitrithärdning.

Som sagt kul tråd och alltid lika trevligt o se seriöst skruvande.

Re: En till bm 218

InläggPostat: 14:22:38, 22-01-2019
av fretchi
Det är inte bara att planslipa en ventillyftare. Ytan är svagt konisk. Sedan är kamnocken slipad i samma vinkel och kontaktytan off-center på lyftaren. Detta gör att lyftaren roterar i sitt lopp och ev. slitage som uppstår inte koncentreras till en punkt på lyftaren.

Det är därför man alltid ska byta lyftare och vara noggrann med inkörning när man byter kamaxel.

Med tanke på hur lyftarna ser ut på bild är det inte omöjligt att de av någon anledning slutat rotera.

Re: En till bm 218

InläggPostat: 20:26:07, 25-01-2019
av Draco
Roligt att ni gillar min tråd!
Tack för info och input
Slipning av lyftare kam mm överlåter jag till någon motor renoverare då jag inte har kunskapen.
Om det nu går att rädda kamen och lyftarna?
Tyvärr har jag inte haft tid att släpa mig iväg och prata med någon motor renoverare.
Jag försöker att vara så nogran som jag kan, gillar inte att göra om och göra rätt.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Re: En till bm 218

InläggPostat: 11:00:05, 03-02-2019
av Draco
Demontering av vattenpumpen.
Svarvade mig en liten avdragare för remskivan, fungerade fint efter man plockat ur pinnen som sitter genom remskivan.
Blästrade pumpen, skall bara försöka få svarvat ytan som tätningen ligger mot.
Men jag får nog ta hjälp av någon på jobbet som har svart bälte i att svarva,
Så det blir en fin yta för tätningen.
Har letat lite efter färg att måla motorn med men vad skall man använda?
Några tips på bra färg?BildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Re: En till bm 218

InläggPostat: 11:43:58, 09-06-2019
av Draco
Ja här går det extremt långsamt framåt...
Har köpt en hel del saker som behövs till motorn som foder sats, packningar, ventiler, ventilstyrningar, ventilsäten, spridarrör, färg, mm, mm.
Men det jag nu letar efter är kamaxellagren.
Jag har letat runt på nätet utan resultat någon som vet var man kan finna dessa?
1 lagret 775161 "volvos artnr"
2 lagret 772520
3 lagret 775054

Re: En till bm 218

InläggPostat: 01:02:02, 26-01-2022
av sonsonen
Hur gick det med din spännande motorrenovering?
Hittade du lager eller gjorde själv?

Hoppas den snurrar fint numera :thumme: