Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Kontrollera era lastaggregat på baklastarna

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

LeifAndersson (trådstartaren)

#1 » 10:08:00, 08-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var i väg och tittade på en 642 som hamnat på sidan, inget märkvärdigt den hade bara tippat. Den ena "bananarmen" bakom hytten hade blivit krokig så den plockades lös för att riktas, när den granskades var den spräckt till mer än hälften och det var därför den kroknade utan speciellt stor påverkan! Om inte den maskinen tippat så hade armen rätt snart brustit och det är inget man vill vara med om när man sitter i hytten själv! :sad: Så ta en titt på era "bananarmar" innan det händer något allvarligt. Fick tag i en oskadad på TK-Traktordelar, de hade en i lager, det var efterfrågade delar så att de brister förekommer tydligen! Så syna era innan det händer något!


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

9 personer gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


ja-bond77

#2 » 11:29:02, 08-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar vara på den normalt tryckande sidan av armen som det spruckit. Inget man skulle tippa ska hända direkt... :klia: Men med 4wd har man ju helt annan möjlighet att jobba med tryckande skopa så egentligen borde nog armen varit kraftigare än på 2wd baklastare. Och det kanske den redan är?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

v702

#3 » 11:33:11, 08-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I en del manualer fanns förr följande text: ”vid daglig smörjning okulärbesiktigas samtidigt utsatta bultförband och svetsar.”
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

2 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson (trådstartaren)

#4 » 11:57:19, 08-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är samma på alla maskiner i samma serie oavsett om det är en framkrafsare eller en 4WD. På 4WD borde det vara mer gods på undersidan tydligen. Alla 621/641 med bred hytt & 622/642 har samma prylar i aggregatet.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel

#5 » 21:13:46, 08-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en insvetsad fullbred hylsa blir det inte mycket material kvar i kanten på armen. Det normala förfarandet idag är två utvändiga breddningshylsor och arborrning genom de tre delarna, för bussningen.

Onekligen håller det dock ganska länge.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Beaglee

#6 » 13:59:35, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått slipat upp å lagat dom på min 225:a med!
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180910/b407d116e6133b39122c1c684f88743b.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
Beaglee
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:58, 19-03-2014

SK Racing

#7 » 21:08:58, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag körde på 90-till 2000 ca så var dessa gamla kämpar svetsade lite var stans, gör en det bara ordentligt med V-X fog eller vad den nu heter på "fackspråk" så håller det bra länge igen, men bra att det uppmärksammas och i dessa tider då rundbalar blir tyngre o tyngre och skopor större o därmed vikterna så är det ju en uppmaning jag skriver under på.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

LeifAndersson (trådstartaren)

#8 » 21:22:50, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

642:an rullar igen. "Bananarmen" är på plats, och med riktad huv och "baffel", och lite nya prylar i utblåsningen så är den på G igen!
Inga andra skador än de som fick smisk rent fysiskt av markkontakten! :thummar:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Janson1

#9 » 21:49:53, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom här oljefyllda luftrenarna, är det ett problem att det kommer in olja genom insuget och den går/rusar på det alternativt kröker nån vevstake om traktorn/maskinen välter på sidan?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

LeifAndersson (trådstartaren)

#10 » 22:00:06, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv föredrar jag torrfilter. Det känns tryggt att man vet att luften är i vart fall hyfsat filtrerad och andningen är tryggad sedan filtret bytts! En oljerenare kräver mer kunskap och pyssel för att göra sitt jobb. Den här hade dubbla torrfilter som jag öppnade när jag kom på plats, det inre "spärrfiltret" var nu mer att betrakta som oljefyllt filter! Hade kunnat bli livat om den startats så! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

AN

#11 » 22:22:39, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det torrfilter som passar i de äldre fina luftfilterhållarna.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

LeifAndersson (trådstartaren)

#12 » 06:11:10, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget som passar, men det går att bygga om! Man skaffar en filterburk i lagom storlek och bygger in i originalburken. Min Boxer har innanmäte från en IH 955 och ser helt original ut på insidan! :vissla:
Men välj ett filter som går ett få tag i enkelt under lång tid framöver, det är lite jobb och det är fint att tänka till lite före där. Egentligen kommer vårt filter från en 956, men de har två olika filter så vi säger 955 som bara har samma filter som det i boxer för enkelhetens skull!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

JHM

#13 » 13:17:56, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det samma "bumeranger" på alla baklastare? Har nån ny bumerang i gömmorna, dock tror jag att den kommer från 218.....
JHM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:57, 30-03-2008
Ort: västerbotten
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson (trådstartaren)

#14 » 19:57:06, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lite olikheter. Så kolla vilken modell du har innan du säljer något.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: polara och 1 gäst



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates