Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Kylar fundering LM218

45 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Duren (trådstartaren)

#1 » 13:47:05, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag har en 218 -63 som jag använder som privat person, skotta snö och lite små pyssel så den går inte så mycket. Så den får som som aldrig bli varm. Jag kör så lite länge och den går alltid kall, det går ju en liten kanal förbi termostaten i dessa motorer. Det är den jag är brydd om. :klia:

Jag undrar därför, är det så att vintertid (Skellefteå) så passerar det tillräckligt mycket kylvätska genom den lilla kanalen för att kyla maskinen, kör jag i en uppförsbacke så går den upp i temp till 25-30 procent av mätaren men så fort jag står och puttrar på tomgång så går temp mätaren ner igen ganska fort till kall. :snow:

Hur ska man göra, givet att byta termostat om det är så att min traktor går kallare än vad folket här upplever sina erfarenheter av 218.

Men jag har även ersatt många vanliga kyl fläktar med elektrisk kylfläkt på bilar med mycket gott resultat. Borde ju funka även på traktorn. Hittat en givare som slår till vid 82 grader och stänger av vid 77 eller något sådant.
"Anpassa kylsystemet till pensionärs livet, typ" så den får gå upp i temp så fort det bara går sen slår en givare till och kylfläkten går igång och motorn får kylning. :thumme:

Vad tror folket om det?? Inte nyttigt att bara gå kall.

Gamla tricket att skärma (kylargardin) blir nu i första läget, men är det en klok grej så sätter jag dit en elektrisk.

Mvh Kalle
Duren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:26, 22-09-2017
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 218



Valmet 99

#2 » 14:00:36, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara svårt att få en dieselmotor varm när det är kallt om den inte används med höga varv med belastning. Kylargardin används på de flesta gamla traktorer, även med gardin kan det vara svårt att få upp värmen vintertid. De äldre traktorer jag använt kväver 30 min arbete innan de blir normal varma när det -10 fast gardin används.

1 person gillar det här inlägget.
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#3 » 14:07:07, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En dieselmotor på tomgång behöver knappt någon kylning via kylvattnet, den kyls mer än tillräckligt av all kalluft som pumpas genom cylindrarna och inte deltar i förbränningen.
Och om man har en remdriven kylfläkt som går hela tiden, räcker ju luftdraget från den för att kyla motorblocket så motorn går kall även om termostaten har stoppat vattenflödet genom kylaren.
Ett annat gott råd är att om man har värmepaket i hytten, ha värmen avstängd tills motorn är ordentligt varm. Det är inga problem för ett värmepaket att suga ut mer värme än vad motorn kan leverera till kylvattnet.

En positiv sak är dock att nuförtiden då dieseloljan är fri från svavel och motoroljorna bättre än förr, så blir inte slitaget på cylindrar och kolvringar så stort som man var van vid för 30-40 år sedan på en dieselmotor som gick för kall.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#4 » 14:27:58, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Amen!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Duren (trådstartaren)

#5 » 15:16:23, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. På jobbet har vi moderna JD traktorer, dom blir ju varma av bara förhöjd tomgång, vi brukar ha motor värmare i, starta dom, låta dem gå nån minut så brukar dom då ha börjat röra på mätaren iallafall, man blir ju nästan sugen på ha likadant hemma,

Jo jag har värmen på i hytten vanligtvis. Kanske dumt

Jag har rem driven fläkt nu. Den jag tänkte byta ut mot elektrisk som bara flyttar luft när motorn når 82 grader och stänger av, blir vindstilla vid 75 grader, sen börja blåsa vid 82 igen. Det är ju det som är finessen

Låter bra att diesel och olja är bättre nu än förr, inte för att det är någon ursäkt för att ha felaktig arbetstemp, men det gör ju inte saken sämre
Duren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:26, 22-09-2017
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 218

63an

#6 » 15:26:42, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar bättre med tempen om du kör på 2-3an så är min 218, överströmningshålet ska göra att den inte får temppendling utan mera smyga kylning ! Sommartid då kör man inte lång sträcka då kommer 70/80 grader snabbt om man tar 5ans växel! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#7 » 16:45:21, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt termokontakten för elfläkten så den känner av temperaturen på undre kylarslangen (alltså vatten som har passerat genom kylaren och kylts).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Duren (trådstartaren)

#8 » 17:29:53, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sommartid så har jag inte nått arbets temp nåt snabbt. Men endast kört 1km tur, små pillat i nå bilar, men hann stå på tomgång ett tag, sedan retur, givetvis full fart på 5an båda transport sträckorna, och jag ser väl tendenser till rörelse på temperaturen 20% kanske. Men aldrig att den var i arbets temperatur. Sedan -5 var det väl, då körde jag och flyttade en snöhög åt farsan 2km bort, nog steg temperaturen (körde mer försiktigt, snökedjor och halt, inte läge för full mutter med baklastare då) men inga imponerande temperaturer, sjönk igen när jag var framme, sen på vägen hem avslutas färden med en fin uppförsbacke, då nådde jag nästan arbets temperatur. Men skulle skotta lite snö även hemma, då sjönk den till nästan kall igen, så jag vet inte om kanalen i termostat huset är boven eller om det är själva termostaten är slut. Hur låter det i era öron??

Men tror ni att det blir något problem om jag kör med elektrisk eller?? Vågar man prova?? Vilka temperatur områden tror ni min motor vill ha?? (Dvs vilken sensor, Dalhems hade fina satser om ni vill se vad som erbjuds) tycker att det borde då vara mest läge för den fasta som går mellan 82-76 då original termostat öppnar vid 75.

Kommer sätta dit elektriska på ett sådant sätt att den vanliga kommer gå sätta tillbaka utan problem, men vill bara fråga mer kunnigt folk om just dessa maskiner så man inte orsakar nåt elände, alla bilar jag provat på har då vad man upplever bara mått väl av det.

1 person gillar det här inlägget.
Duren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:26, 22-09-2017
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 218

63an

#9 » 17:48:59, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara att prova! :thumme: Viktigt med rätt, bra temp! :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Turbodiesel

#10 » 17:49:00, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personligen föredrar jag mekaniska lösningar så långt det går, dålig kylning är ju betydligt sämre än lite låg driftstemp. Extraslitaget är troligen försumbart på hobbymaskiner, i alla fall jämfört med övriga nackdelar av låg belastning.

Det är ingen megastor kanal förbi termostaten, så når den sällan arbetstemperatur skulle jag satsa på att kontrollera, eller byta termostaten.

Elfläktar & bråte kan väl tas till om inget annat går att få dit, men på originalmaskiner där allt som behövs idag finns på plats. Nej, helst inte. Det känns epatraktor lång väg.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

jannejoel

#11 » 18:36:20, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

[quote="Duren"]Sommartid så har jag inte nått arbets temp nåt snabbt. Men endast kört 1km tur, små pillat i nå bilar, men hann stå på tomgång ett tag, sedan retur, givetvis full fart på 5an båda transport sträckorna, och jag ser väl tendenser till rörelse på temperaturen 20% kanske. Men aldrig att den var i arbets temperatur. Sedan -5 var det väl, då körde jag och flyttade en snöhög åt farsan 2km bort, nog steg temperaturen (körde mer försiktigt, snökedjor och halt, inte läge för full mutter med baklastare då) men inga imponerande temperaturer, sjönk igen när jag var framme, sen på vägen hem avslutas färden med en fin uppförsbacke, då nådde jag nästan arbets temperatur. Men skulle skotta lite snö även hemma, då sjönk den till nästan kall igen, så jag vet inte om kanalen i termostat huset är boven eller om det är själva termostaten är slut. Hur låter det i era öron??

Du borde åtminstone känna/ mäta på övre kylarslangen och på kylarens övre del för att klura ut hur mkt termostaten ev släpper igenom när mätaren visar att den är kall.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Duren (trådstartaren)

#12 » 19:08:14, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mäter man sånt?? Är ingen nämnvärd turbulens i kylarens övre del när den är igång och "kall" iallafall.
Kan ta med värme kamera så kan jag skriva temperatur vid olika delar av användningen. Ska köra transport på måndag tisdag då kan jag skriva och säga.

Jo jag håller med dig turbo diesel, ju mer lowtech och simpelt men fortfarande fungerande, ju bättre, har funderat på om man ska göra en hemma gjord packning till termostaten och inte göra hål för den lilla kanalen men då vill jag minnas att någon här på forumet sagt något om att dessa är kinkiga på att det är korrekt termostat som används, då kan det ju ställa till det på något sätt tänkte jag om man är där och racklar. För om man kollar dom nya JD traktorerna, dom använder ju inte elfläkt, dom använder ju en remdriven fläkt men med visco koppling, förmodligen av en anledning, tror inte en elfläkt skulle överleva på ett hårt arbetande, stillastående fordon, men i och med min traktor går så lite tänkte jag att den borde ju funka för mig och min maskin.

Ska prova om inte någon har något bättre förslag
Duren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:26, 22-09-2017
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 218

Turbodiesel

#13 » 19:16:38, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elfläktar på fordon fungerar ju bara praktiskt upp till ett visst kylbehov, en 5-10kW elfläkt kräver en del av elsystemet på maskinen milt sagt. Bilar är ju ett typiskt exempel där elfläkten bara används för mindre kylbehov vid kökörning t,ex.

En 218 borde vara ganska lättkyld, men ska du köra hårt en varm sommardag någon gång i framtiden är det lätt att en standard elfläkt "bottnar" och inte orkar tillräckligt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

jannejoel

#14 » 20:01:45, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Duren skrev:Hur mäter man sånt?? Är ingen nämnvärd turbulens i kylarens övre del när den är igång och "kall" iallafall.
Kan ta med värme kamera så kan jag skriva temperatur vid olika delar av användningen. Ska köra transport på måndag tisdag då kan jag skriva och säga.


När tempmätaren visar att motorn inte är varm skall termostaten vara i princip stängd och då ska det ju inte vara mer värme i övre lylarslangen än vad den lilla kanalen i termostathuset släpper igenom. På så sätt får du ju en uppfattning om termostaten fungerar som den skall, och därigenom även en hint om hur tempmätaren fungerar.
Kommer rätt långt bara genom att känna med handen.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

torbjorn_forsman

#15 » 21:03:09, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du vill mäta temperaturer på olika ställen provisoriskt under körning, så skaffa en billig digital stektermometer med kabel till givaren och naja fast givaren där du vill mäta.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se