Hej jag har en 218 -63 som jag använder som privat person, skotta snö och lite små pyssel så den går inte så mycket. Så den får som som aldrig bli varm. Jag kör så lite länge och den går alltid kall, det går ju en liten kanal förbi termostaten i dessa motorer. Det är den jag är brydd om.
Jag undrar därför, är det så att vintertid (Skellefteå) så passerar det tillräckligt mycket kylvätska genom den lilla kanalen för att kyla maskinen, kör jag i en uppförsbacke så går den upp i temp till 25-30 procent av mätaren men så fort jag står och puttrar på tomgång så går temp mätaren ner igen ganska fort till kall.
Hur ska man göra, givet att byta termostat om det är så att min traktor går kallare än vad folket här upplever sina erfarenheter av 218.
Men jag har även ersatt många vanliga kyl fläktar med elektrisk kylfläkt på bilar med mycket gott resultat. Borde ju funka även på traktorn. Hittat en givare som slår till vid 82 grader och stänger av vid 77 eller något sådant.
"Anpassa kylsystemet till pensionärs livet, typ" så den får gå upp i temp så fort det bara går sen slår en givare till och kylfläkten går igång och motorn får kylning.
Vad tror folket om det?? Inte nyttigt att bara gå kall.
Gamla tricket att skärma (kylargardin) blir nu i första läget, men är det en klok grej så sätter jag dit en elektrisk.
Mvh Kalle