Eller också är det, som vanligt i oljebranschen, en "rekommendation" från en oljenasare som ville pracka på en kund en
olja han tjänade bättre på, sen har ryktet - förmodligen oförtjänt - spritt sig. Ska man gå ifrån smörjschemats rekommendation om ATF så bör man nog säkerställa att rådet om att använda motorolja kommer från en pålitlig källa, om nu Volvo skulle ha rekommenderat något annat så bör det ju finnas ett servicemeddelande om saken! Detta servicemeddelande borde i så fall scannas och lägga upp här på Maskinisten!
Jag ser minst två nackdelar med att använda en SAE 10W motorolja som converterolja.
Dels är ju motoroljan inte testad för att uppfylla krav som har med skumning,
kavitation mm att göra, som ju är viktiga saker i en converter.
Och dels ändrar en "rak" motorolja viskositeten mycket kraftigt med
temperatur. I kyla är den mer trögflytande än ATF, vid drifttemperatur blir den mycket blaskigare. Om man nu absolut ska ha en motorolja av någon anledning, så borde man använda en multigradeolja.