Sida 1 av 8

lm 620 (besten) och diggern h2 grävarn

InläggPostat: 16:50:01, 21-10-2018
av Tias BM
Börjar med att jag ska byta olja i convertern! Ska man ha denna eller har ni tips på vad man ska ha?
Bild

Re: Lm 620 (besten) diverse fix

InläggPostat: 19:56:34, 21-10-2018
av Johaniskogen85
du ska ha en rak 10w olja handlar du agrol olja ska det vara turbo 10w, atf oljan rekomenderas inte, trots att det står i boken..

Re: Lm 620 (besten) diverse fix

InläggPostat: 20:51:33, 21-10-2018
av fretchi
Brukar väl rekommenderas att köra vidare på den oljesort man redan har. Dvs. har du redan ATF fyller du ATF vid bytet. Upp med stickan och kolla färgen på oljan :)

Nu minns jag inte vad för specar som convertern krävde, men jag har för mig det var Allison C1 eller C2, så C3 borde funka utmärkt. Själv fyllde jag med Q8 Auto 15 när jag bytte i min 642.

Re: Lm 620 (besten) diverse fix

InläggPostat: 21:55:05, 21-10-2018
av Tias BM
Bild
Oljan är röd och fick med dunken när jag köpte maskinen så den är i. Men nu har filtret börjat att läcka så därför ska den tömmas och fixas!

Re: Lm 620 (besten) diverse fix

InläggPostat: 21:56:30, 21-10-2018
av Tias BM
Johaniskogen85 skrev:du ska ha en rak 10w olja handlar du agrol olja ska det vara turbo 10w, atf oljan rekomenderas inte, trots att det står i boken..

Måste fråga varför inte ATF?

Re: Lm 620 (besten) diverse fix

InläggPostat: 22:35:41, 21-10-2018
av Johaniskogen85
Tias BM skrev:
Johaniskogen85 skrev:du ska ha en rak 10w olja handlar du agrol olja ska det vara turbo 10w, atf oljan rekomenderas inte, trots att det står i boken..

Måste fråga varför inte ATF?


För att jag inte egentligen vet men det är rekommendationer från volvo tror jag det står om converteroljan på baklastare.se under vanliga frågor


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Lm 620 (besten) diverse fix

InläggPostat: 07:52:07, 22-10-2018
av torbjorn_forsman
Eller också är det, som vanligt i oljebranschen, en "rekommendation" från en oljenasare som ville pracka på en kund en olja han tjänade bättre på, sen har ryktet - förmodligen oförtjänt - spritt sig. Ska man gå ifrån smörjschemats rekommendation om ATF så bör man nog säkerställa att rådet om att använda motorolja kommer från en pålitlig källa, om nu Volvo skulle ha rekommenderat något annat så bör det ju finnas ett servicemeddelande om saken! Detta servicemeddelande borde i så fall scannas och lägga upp här på Maskinisten!

Jag ser minst två nackdelar med att använda en SAE 10W motorolja som converterolja.
Dels är ju motoroljan inte testad för att uppfylla krav som har med skumning, kavitation mm att göra, som ju är viktiga saker i en converter.
Och dels ändrar en "rak" motorolja viskositeten mycket kraftigt med temperatur. I kyla är den mer trögflytande än ATF, vid drifttemperatur blir den mycket blaskigare. Om man nu absolut ska ha en motorolja av någon anledning, så borde man använda en multigradeolja.

Re: Lm 620 (besten) diverse fix

InläggPostat: 08:01:08, 22-10-2018
av pbv301

Re: Lm 620 (besten) diverse fix

InläggPostat: 20:35:56, 22-10-2018
av Tias BM
Blir inte mycket klokare av detta?! Men den rymmer 22 liter men får bara i ca 16 liter vid byte! Då blir det ju 6 liter ATF olja kvar om jag byter till rak 10 olja? Hur blir det?

Re: Lm 620 (besten) diverse fix

InläggPostat: 21:16:35, 22-10-2018
av Tias BM
Bild
Fått tips att jag ska tvätta ur avluftningen, är det den som sitter bredvid påfyllningen med nyckelgrep på toppen?

Re: Lm 620 (besten) diverse fix

InläggPostat: 22:35:20, 22-10-2018
av torbjorn_forsman
Är det inte så att de sista 6 litrarna ligger kvar i själva momentomvandlaren?

Re: Lm 620 (besten) diverse fix

InläggPostat: 09:40:14, 23-10-2018
av Tias BM
Hittar inget var det är kvar! Men skickade ett Mail till ba trading som säljer och lagar Volvo delar! Dom svarade det ska vara 10w-30 olja!

Re: Lm 620 (besten) diverse fix

InläggPostat: 21:05:11, 23-10-2018
av Johaniskogen85
Då har du fått ytterligare ett bud jag ska ju oxå fylla
Olja i min konverter såsmåmingom så ja följer med
Spänning..



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Lm 620 (besten) diverse fix

InläggPostat: 23:27:22, 23-10-2018
av Per Jansson
Man kan ju hälla i allt som flyter och det finns massor av trådar om det, men de flesta verkar vara överens om två linjer: 1) är det röd ATF fortsätt med det. 2) alternativt rak 10w olja, särskilt i mellersta till södra Sverige då den anses vara stabilare och smörja bättre. Om man byter "allt" från ATF till 10w så gör inte de få liter ATF som är kvar något.
Jag följde Volvos råd att byta till 10w (bor Stockholms län) och det funkar bra, men är det kallt (-10 och under, händer sällan här) så är det numera ett vinande ljud från pumpen tills oljan blir varm. Det fans inte med ATF. Med de få timmar jag kör per år kunde jag nog ha vad som, för jag kommer aldrig hinna nöta ut den i alla fall. Det är nog viktigare att man byter då och då, så inte för mycket vatten samlas i oljan.

Re: Lm 620 (besten) diverse fix

InläggPostat: 10:12:26, 24-10-2018
av Tias BM
Frågade detta hos ba trading: Har en liten fråga! Vet ni vad jag ska för olja i min converter på min baklastare model 620?
Har fått massor av olika besked när jag frågat hos oljeleverantörer!
Svar: Det ska räcka med att säga 10w30, aldrig hört om olika klassning.

Man brukar säga att äldre lådor alltid ska ha 10w30 olja, fungerar sällan bra med ATF olja då den är tunnare.