Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

lm 620 (besten) och diggern h2 grävarn

80 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här
InläggDetta inlägg har raderats av pbv301 den 13:21:44, 24-10-2018.

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Tias BM (trådstartaren)

#17 » 20:17:09, 24-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johaniskogen85 skrev:Då har du fått ytterligare ett bud jag ska ju oxå fylla
Olja i min konverter såsmåmingom så ja följer med
Spänning..



Skickat från min iPhone med Tapatalk


Vad har du i nu?
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

Tias BM (trådstartaren)

#18 » 20:19:45, 24-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir ATF igen i min. Verkar som det är bättre att fortsätta med det man haft! Så blir ATF dexron 3.
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

Johaniskogen85

#19 » 20:20:00, 24-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tias BM skrev:
Johaniskogen85 skrev:Då har du fått ytterligare ett bud jag ska ju oxå fylla
Olja i min konverter såsmåmingom så ja följer med
Spänning..



Skickat från min iPhone med Tapatalk


Vad har du i nu?
Bild
Bedöm själv jag vet inte vad det är. Blandning på motorolja o motorolja skulle jag kunna tänk mej.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
Johaniskogen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:42, 09-11-2015
Ort: vetlanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jd 1510E
New Holland ts115A
volvo Bm 620
--Volvo bm 350Boxer--

Tias BM (trådstartaren)

#20 » 20:29:29, 24-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blask
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

msj310

#21 » 21:40:27, 24-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så där såg det ut i min 641:a med. Trodde det var ATF olja när jag luktade på den. Byte filtren och slog i Q8 Auto 15. Såg efter några timmars körning att kopplingstrycket sjönk ca 1 kilo. Byte olja igen till Q8 T2200 och fick tillbaka trycket. Behöver mer varmkörning än ATF känns det som eller är det temperaturen som sjunkit ute. Kommer att byta en gång till innan vintern sätter in riktigt. 10W blir det då. En annan sak som jag la märke till var att tempen på motorn var låg även som varmkörd i motlut. Byte termostat och motorn blev betydligt varmare som den ska vara. Det resulterade i en högre oljetemp även i transmissionen som även den behöver högre temp för att dra bättre verkade det som. Nu kan jag inte påstå att det blir så på din maskin men så känns min maskin iallafall.
Mikael Sjöberg
msj310
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:40, 07-08-2018
Ort: Äspnäs Jämtland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 641-71

Scania bonden

#22 » 21:48:00, 24-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den tiden jag jobbade på Lantmännen hällde vi i "Turbo Combi" 10W30 i convertern på alla lastmaskiner från Eskilstuna.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Tias BM (trådstartaren)

#23 » 22:13:33, 24-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir inte lätt att välja alltså! Men måste man byta ett par ggr för att få ur all gammal ATF om man ska byta till 10w30
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

msj310

#24 » 08:41:37, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt olja o filterna. Kör tio timmar, byt olja igen. Det var det råd jag fick för att få bort gammal olja och ingrodd smuts i lådan.
Jag kommer att byta filter igen efter vintern då jag ser att oljan i hydraltransmissionen fortfarande missfärgas av den gamla svarta oljan.
Mikael Sjöberg

1 person gillar det här inlägget.
msj310
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:40, 07-08-2018
Ort: Äspnäs Jämtland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 641-71

Johaniskogen85

#25 » 09:00:06, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

msj310 skrev:Byt olja o filterna. Kör tio timmar, byt olja igen. Det var det råd jag fick för att få bort gammal olja och ingrodd smuts i lådan.
Jag kommer att byta filter igen efter vintern då jag ser att oljan i hydraltransmissionen fortfarande missfärgas av den gamla svarta oljan.

Det kan ju oxå vara så att det läcker in lite olja från motorn som färgar oljan svart.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Johaniskogen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:42, 09-11-2015
Ort: vetlanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jd 1510E
New Holland ts115A
volvo Bm 620
--Volvo bm 350Boxer--

msj310

#26 » 09:28:46, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johaniskogen85 skrev:
msj310 skrev:Byt olja o filterna. Kör tio timmar, byt olja igen. Det var det råd jag fick för att få bort gammal olja och ingrodd smuts i lådan.
Jag kommer att byta filter igen efter vintern då jag ser att oljan i hydraltransmissionen fortfarande missfärgas av den gamla svarta oljan.

Det kan ju oxå vara så att det läcker in lite olja från motorn som färgar oljan svart.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det tänkte jag inte på.
Tack för tipset.
Mikael Sjöberg
msj310
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:40, 07-08-2018
Ort: Äspnäs Jämtland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 641-71

Tias BM (trådstartaren)

#27 » 21:59:40, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju inga problem med färgen. Men ska man välja en 10w30?
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

torbjorn_forsman

#28 » 22:17:35, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är ju mindre temperaturberoende än en "rak" SAE 10W. Så med 10W-30 kan du vänta dig att konvertern beter sig mer lika med varm resp kall olja.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#29 » 22:44:55, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är väl varför de flesta tillverkarna rekommenderat raka oljor till momentomvandlare i decennier, jag tror det är delvis för att den raka blir betydligt tunnare när den är varm. Och det är en stor fördel för själva momentomvandlarens funktion/verkningsgrad.

Tunna oljor ställer ju dock en del krav på lagringarna & tätheten i växellådan som sådan.

Jag gissar att med tillräckligt tjock multigradolja "släpper" inte momentomvandlaren på samma sätt när den varmkörs, utan blir ganska tråkig även varm.

I en motor är det klart att en temperaturstabil olja är fördelaktig, men momentomvandlare jobbar främst med oljans hastighet/rörelseenergi, och då är det en fördel om den rör sig lätt, och helst inte skapar nämnvärd friktion.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Tias BM (trådstartaren)

#30 » 20:09:10, 27-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat lite på cst talet vid 100grader på 10w är det 5,7 på 10w-30 är det 11 och på ATF 7,1! Elite oil! Maskinen används mest sommar tid och lite på vintern! En olje gubbe jag var hos igår undrade om det var en ren converter i min maskin eller om det var en twin disc! Jag har fått för mig att det är en converter, rätt?
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates