Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

kylning 1053 motor

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

GammForden

#16 » 20:21:35, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gammal bmw M10 satt i 2000 bla. Och en mf 35 3cyl diesel.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
GammForden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:48, 01-02-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: NH 8360 L10

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


GammForden

#17 » 20:22:19, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och inte minst Ford 5600...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
GammForden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:48, 01-02-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: NH 8360 L10

Michael Meier

#18 » 20:53:27, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

spridda skurar på motorerna, du kan väl hålla med om att det kanske finns en alternativ sanning i svaret på varför dom gick heta utan termostat ?

annars blir det ju som diskussionerna om smörjolja i diesel, :grin:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

GammForden

#19 » 21:07:19, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag är öppen för alla lösningar på problem. Tycker andras svar var tydliga och rimliga. Förklarar varför motorn tappar kylförmågan vid ökad belastning/varv.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
GammForden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:48, 01-02-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: NH 8360 L10

SK Racing

#20 » 18:00:49, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

är inte skolad i kyla, men skruvat en del, vatten liksom ström tar den lättaste vägen, därmed inte alltid rätt väg.

Utan termostat så cirkulerar vattnet minsta motståndets väg och stora delar av motorn blir utan eller åtminstone drabbas av betydligt sämre kylning då vattnet helt enkelt tar fel väg, det framstår väldigt tydligt om en tittar på ett flödesschema på en motors kylsystem, är noga avvägt så att vattnet når alla delar för att transportera bort värmen.

Ta bort termostaten och allt blir fel, huruvida hastigheten försämra kylningen låter jag vara osagt då jag som sagt saknar skola i ämnet, men så länge kavitation inte uppstår så bör det ju fungera kan jag tycka.

Blir en motor för varm så är det ett eller flera fel, kyl, pump eller igenrostad motor är troliga fel, förutom nämnda termostat.

Om man ändå vill ha motorn kallare än vad det finns termostat till så kan en borra några små hål i termostaten, för att få viss genomströmning innan termostaten öppnar, en annan fördel med det är att ev luft bubblor som bildas effektivt rymmer till expansionskärlet.

Var och en gör som dom vill med sina grejer, så även jag och i mina motorer sitter det termostat och kommer så att göra.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Freddeli och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates