Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

kylning 1053 motor

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

pontiac58 (trådstartaren)

#1 » 17:57:33, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej. ny fråga gällande kylning av BM 1053 motorn. kan man köra utan vattentermostat eller blir det fel flöden i motorn M V H Eken
pontiac58
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:55, 19-10-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM H10-35 Motor 1053



Eje Forsmark

#2 » 17:59:53, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara att plocka bort termostaten men den blir nog knappast driftsvarm längre

Eje

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

pontiac58 (trådstartaren)

#3 » 20:48:31, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

motorn gick varm och kylaren var kall. tänkte termostatfel tog bort termostathuset för termostatbyte men termostaten saknades därav frågan om vattnet cirkulerar fel väg för det finns en by pass kanal
pontiac58
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:55, 19-10-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM H10-35 Motor 1053

jörgen.ottosson

#4 » 20:51:27, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att termostaten är borta är varningsklocka för topplockspackning eller spricka i topp ed. ( eller så har "någon" försökt åtgärda tät kylare med att ta bort termostaten)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

G-son

#5 » 21:10:30, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

pontiac58 skrev:...för det finns en by pass kanal

Finns det en returkanal direkt till pumpen som bara ska öppnas när termostaten stängt vägen ut via kylaren blir det ett problem att köra utan termostat (om kanalen inte pluggas).
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#6 » 21:29:02, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om motorn har en bypasskanal så syns det tydligt på hur termostaten är gjord. Termostater avsedda för bypasskanal har en extra ventilbricka i botten som ska täppa för bypassen när termostaten öppnar, andra termostater saknar extrabrickan.

Termostat med bricka:
Bild

Termostat utan bricka:
Bild

Riktigt lömskt blir det på motorer som har tillverkats i snarlika utföranden med resp utan bypass, och termostathusen är så lika varandra att det går att montera fel sorts termostat av misstag.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

pontiac58 (trådstartaren)

#7 » 23:19:50, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok. tack för alla tips. Ska kolla imorgon
pontiac58
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:55, 19-10-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM H10-35 Motor 1053

Michael Meier

#8 » 12:18:00, 01-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

GammForden

#9 » 11:09:01, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Största problemet som uppstår när man kör utan termostat är att kylningen uteblir vid hög belastning eller körning på höga varv. Pga vattnet cirkulerar med för hög hastighet genom kylaren.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
GammForden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:48, 01-02-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: NH 8360 L10

torbjorn_forsman

#10 » 11:47:42, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

GammForden skrev:Största problemet som uppstår när man kör utan termostat är att kylningen uteblir vid hög belastning eller körning på höga varv. Pga vattnet cirkulerar med för hög hastighet genom kylaren.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Hur skulle en värmeväxlare såsom en kylare kunna bli mindre effektiv (överföra mindre värmeeffekt mellan vatten och luft) för att vattenflödet blir större och därmed Δt på vattensidan minskar? Det strider ju mot all beprövad både teori och praktisk erfarenhet från liknande anordningar inom t ex processindustri, kylanläggningar eller fastighetsuppvärmning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#11 » 12:25:13, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att vattnet cirkulerar för snabbt är en populär myt. Verkligheten är att termostaten (även fullt öppen) stryper flödet ut ur motorn så att kylvätsketrycket inne i motorn blir högre. Högre tryck = högre kokpunkt. (Inom racing förekommer fasta strypbrickor istället för termostat.)

På en hårt belastad motor kan det lätt bildas varma punkter kring förbränningsrum/avgaskanaler så kylvätskan kokar där, även om kylvätskan i övrigt ligger en bra bit under kokpunkten. Ångbubblorna på dessa varma punkter gör i sin tur att kylvätskan inte ligger mot metallen = temperaturen skenar.

Övertrycket p.g.a. termostaten höjer kokpunkten ett antal grader, och dämpar problem som dessa. Om man nu absolut vill amputera termostaten är det lämpligare att bara klippa bort mittdelen, och spara ytterdelen som strypbricka.
Senast redigerad av G-son 12:32:02, 07-11-2018, redigerad totalt 1 gång.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

GammForden

#12 » 12:28:56, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har inte mina motorer läst på tillräckligt.. Obelastad går motorn kall, och vid ökad belastning ökar temperaturen ända till det kokar. Men med termostat är temperaturen stabil. Men vi ska läsa på bättre så vi kan köra utan termostaten.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
GammForden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:48, 01-02-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: NH 8360 L10

torbjorn_forsman

#13 » 16:54:14, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

GammForden skrev:Då har inte mina motorer läst på tillräckligt.. Obelastad går motorn kall, och vid ökad belastning ökar temperaturen ända till det kokar. Men med termostat är temperaturen stabil. Men vi ska läsa på bättre så vi kan köra utan termostaten.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Är det inte så att dina motorer har en shuntkanal, som en extra bricka på termostaten ska täppa till då termostaten öppnar? Om man kör en sådan motor utan termostat, så går det mesta av vattenflödet direkt tillbaka till pumpen genom shuntkanalen utan att bli kylt, och bara en liten del går genom kylaren.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

GammForden

#14 » 17:54:43, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så kan det vara, har bara konstaterat att det inte funkar utan termostat.
Såg nu att det står motorer, ska stå mentorer
Men det kan kvitta

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
GammForden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:48, 01-02-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: NH 8360 L10

Michael Meier

#15 » 19:55:00, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

nja, det kvittar väl int ?

du tog dei tid att skriva ned det du tyckte var rätt, vad är det för motorer det handlar om ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Uusitalo och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se