Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Volvo BM641 oljor

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Crille_B (trådstartaren)

#1 » 00:49:08, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag är en nybliven traktorägare och har suttit och läst en hel del gällande dessa maskiner.
I överlag är jag väldigt noggrann med mina motorfordon och en stor service ser jag som obligatorisk.
Jag kommer byta alla oljor samt filter i hela maskinen och jag har några funderingar.
Bor i Norrbotten så vintern kan ju vara kall..

Kommer köra Castrol Agri MP Plus 10W-30 i motorn, men de andra oljorna hade jag vela ha en "proffs rekommendation"
Oljan i växellådan är blank och är troligen 10w, men eftersom jag ej vet säkert kommer denna att bytas samt få i sig 3% Omega 917.
Ska jag fortsätta köra 10W eller ska jag byta till typ Auto 15 som många verkar rekommendera? Det som blir "bökigt" då är att man får spola lådan ett par gånger.
Om jag fortsätter med 10W finns det någon typ (fabrikat) som är bättre. OKQ8 som säljs på Swedol är ju väldigt prisvärd men letar inte billigaste utan kan hellre betala lite mer om det har en avgörande skillnad.

Och i slutväxlarna/axlarna ska det ju vara en del brons?bussningar som kan ta skada om fel olja används, stämmer detta?
Vilken olja rekommenderas här?

Hydraloljan känns inte lika "avgörande" kvalitetsmässigt utan jag antar att det går att köpa en av rätt viskositet, är det någon speciell som rekommenderas?



Tack på förhand!

Mvh
Christoffer
Crille_B
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:29:47, 19-09-2018
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641



msj310

#2 » 07:55:14, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har byt olja i hydraultransmissionen från ATF till 10W och det känns som lådan drar bättre men något högre kopplingstryck som följd. Vore jag som du skulle jag fortsätta med 10W då Volvo tydligen rekommenderar det idag.
Främre transmission/framaxel, styraxel och navreduktioner håll dej till 80/90 GL1 , får du inte tag i den funkar även GL3. Tror du ska undvika GL 4-5.

Så här har jag gjort iallafall.
Mikael Sjöberg
msj310
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:40, 07-08-2018
Ort: Äspnäs Jämtland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 641-71

msj310

#3 » 07:58:31, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde fråga dej om du har bra erfarenhet från Omega 917. Läcker din hydraultransmission efter som du tänker använda packningstätare.
Mikael Sjöberg
msj310
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:40, 07-08-2018
Ort: Äspnäs Jämtland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 641-71

SK Racing

#4 » 22:18:01, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag körde så rek Agrol Turbo kombi 10/30 i motor, hydral och konverter, i bakaxel framaxel och naven bak hypoid SAE 80/90 på så vitt jag vill minnas alla baklastare, i vart fall på dom jag körde o servade.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

torbjorn_forsman

#5 » 22:50:22, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är GL5-olja som inte kommer överens med brons och andra kopparlegeringar. Oljor som är märkta GL4 eller GL4/5 brukar vara säkra.

Om man har fyllt i en olja som angriper bronsdelar på ett ställe där man inte borde ha haft sådan olja, så blir oljan grönaktig långt innan den ställer till någon allvarlig skada. Så om man tittar till oljenivån regelbundet har man god chans att upptäcka eventuella misstag i tid.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Crille_B (trådstartaren)

#6 » 11:31:00, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen och tack för era svar!

Det uppskattas otroligt mycket att ni ger mig svar på de frågor jag har.
Jag fortsätter med "motorolja" som det är i den nu. Kommer sätta i en 10w och Omega. Inte för att jag har något onormalt läckage (självklart läcker det "alltid" lite som jag förstår det).

Det är mycket som fungerar och många kör olika oljor, de är därför jag blivit lite fundersam vad som egentligen är smartast att använda.

Torbjörn, tack för ditt tips om att oljan blir grönaktig. Det var mycket intressant och bra lärdom.

Hydralolja Handel 32 (OKQ8) bör väl vara ett bra val för mig som bor i norra Sverige?

Har någon tips på en prisvärd och lämplig olja till bakaxel/framaxel och naven?
Swedol hade en OKQ8 T55 men den var GL5.

Tack ännu en gång!

/Christoffer
Crille_B
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:29:47, 19-09-2018
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641

pbv301

#7 » 15:26:48, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Crille_B skrev:Har någon tips på en prisvärd och lämplig olja till bakaxel/framaxel och naven?


Agrol Transmission 80W/90 (GL-1/GL-3)

/pbv301

1 person gillar det här inlägget.
pbv301
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:02, 20-11-2012

torbjorn_forsman

#8 » 15:39:01, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Crille_B skrev:Torbjörn, tack för ditt tips om att oljan blir grönaktig. Det var mycket intressant och bra lärdom.


En liten brasklapp dock: Om det skulle vara mycket stor mängd olja i en transmission och bara små bronsdelar, skulle det ju kunna tänkas att grönfärgen blir så utspädd att man inte ser något av den förrän det är för sent. Det enda fall där jag har sett grönfärgningen med egna ögon var hjulväxlarna i bakaxeln på en Volvo T31. När den grönaktiga klimpiga oljan tappades av, var det någon som kallade den "alien-snor" ...
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Crille_B (trådstartaren)

#9 » 00:57:56, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar! :) Absolut håller jag med dig Torbjörn, och det är ju rätt stor mängd som skall i så det är bäst att använda korrekt / beprövad olja känner jag.
Crille_B
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:29:47, 19-09-2018
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se