Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Hjälp! olja i cylindern

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Fredrik Boquist (trådstartaren)

#1 » 11:02:27, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan någon tala om för mig vad som händer.
Vår 641 fyller ibland olja i cylinder 4 så mycket att den blir stum så att inte motorn går runt.
Vi har bytt kolvringar och det sitter en fabriksrenoverad topp på den.
Vevhusventilationsröret är inte tätt utan det går att blåsa i.
Detta har hänt ett fler tal gången men i mellan så går den bra.
Någon som har någon ide?

Mvh Fredrik
Fredrik Boquist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:31, 29-11-2018
Ort: Bygdeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: T24
LM641

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


fretchi

#2 » 11:39:23, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du säker på att det bara är olja?
Har svårt att se varifrån oljan ska komma. Så mycket borde inte kunna rinna in från toppen tycker jag, speciellt inte om toppen är renoverad. Möjligtvis toppackning då, men det borde kunna märkas på motorgången.
Hur länge måste den stå innan fenomenet uppstår?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Jokkmokk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228

igelkottar

#3 » 11:47:52, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle väl var möjligtvis om motorn lutar åt det hållet och tätningen är trasig så all olja som finns i toppen rinner ner där.

eller är jag fel ute?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Turbodiesel

#4 » 12:33:26, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med hydrauloljenivån? hydraultanken ventilerar till motorns insug på många volvomodeller, även 641. För mycket hydraulolja ger fenomenet.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Fredrik Boquist (trådstartaren)

#5 » 12:51:20, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg precis nu att det var olja i luftningsslangen för hydraultanken. o mycket riktigt alldeles överfullt.
Nivå röret är så skitigt så det ser man inget i så det är någon som bara fyllt på må få.
Har tappat ut 8L nu o är fortfarande för mycket.
Hoppas att det är detta.
Tack alla!

7 personer gillar det här inlägget.
Fredrik Boquist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:31, 29-11-2018
Ort: Bygdeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: T24
LM641

gaffa

#6 » 21:47:31, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då undrar man vad syftet är med denna konstruktion?
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes framsida
Maskin: Volvo Typ 230
Åkerman H7C
Johnston Harvester
MF 135
MF 35
Fordson

Turbodiesel

#7 » 22:39:08, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grundidén är ju att hydraultanken genom detta arrangemang ska kunna andas hyfsat ren luft, luftväxlingen vid en arbetscykel med öppen tank är ju ganska stor. Det blir en avsevärd mängd damm i oljan i smutsig miljö annars. Idag är det vanligare med separata andningsfilter, eller trycksatta tankar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], Gunnar Emmoth, polara och 4 gäster



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates