Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Tractomotive TL10 - Problem med drivning

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Johannes Parbring (trådstartaren)

#1 » 18:57:04, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en gammal Tractomotive TL10 med Fordon Major-motor. Converter och fyra växlar, samt fram-back-funktion med någon form utav torrlameller (ser det ut som).

Den har för det första börjat läcka ATF från converten under hydraulpumpen. Detta misstänker jag beror på att jag lagrade om pumpen, som hade råkat ut för ett haveri, men bytte inte då en av tätningarna bakom. Det syns på en av bilderna där ATF ligger och dräller under hydraulpumpen. Idag skottade jag i någon dryg timma, vilket gick alldeles utmärkt. Parkerade därefter och lät den stå någon timme, och när jag sedan skulle iväg så drev den lite sämre än vanligt. Hann bara skotta en stund så slutade den att driva. Jag tänkte att oljenivån var låg, så jag hällde i några liter. Då drev den några minuter, men slutade sedan igen. Jag hällde då i ytterligare några liter, men då verkade den bli överfull. Drev återigen några minuter och blev sedan sämre.
Så jag tänker att problemet med drivningen inte har att göra med oljebrist, trots läckaget.

När drivningen då försvann så prövade jag lägga i frammen, och den ville liksom börja krypa framåt, men knappt bakåt. Gjorde så en liten stund, och vips började den driva helt okej. Och nu gjorde den det i flera minuter, tills drivningen återigen blev sämre. Det kommer kraftigt gradvis genom att den blir klenare.

Oljan är bytt för inte många timmar alls sedan (DX3), och innan idag så har den drivit riktigt bra, varm som kall.

Tacksam för svar och synpunkter, för det snöar ute... :snow:


Bild

Bild
Hydraulpump med ATF-dräll under.

Bild
Ena lamellpaketet för fram/back-drivningen.

Bild
När det blev överfullt med olja började det droppa här längs sprängkåpan.

Bild
Här syns en remdriven pump, som går till convertern.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Moskosel/Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Zeter 4718 ´77
Ferguson 35 ´61
Kubota B5100 ´84

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


magirus

#2 » 22:07:29, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är remmen till pumpen gammal o sliten?
Pirat, en buse i skogen
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:00, 21-08-2012
Ort: Magirusland, Norra Jämtlands Pärla
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat
Il Compressore/Atlas Diesel Air Compressor C2 DKV
Dodge Aspen Sports Coupe

Johannes Parbring (trådstartaren)

#3 » 23:06:36, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Är remmen till pumpen gammal o sliten?



Ptja, något iofs, men inte så att jag direkt upplevt att den slirat.
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Moskosel/Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Zeter 4718 ´77
Ferguson 35 ´61
Kubota B5100 ´84

magirus

#4 » 23:23:22, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Well, jag har gått på en sån mina en gång med remmarna till hydraulpumpen på BM35 :mrgreen:
Remmarna såg bra ut men när man belastade hydrauliken börja dom slira :vissla:

En annan grej som jag kom på nu, kan de va så att du har fått kondens som frusit till is på sugsidan av pumpen?
Pirat, en buse i skogen
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:00, 21-08-2012
Ort: Magirusland, Norra Jämtlands Pärla
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat
Il Compressore/Atlas Diesel Air Compressor C2 DKV
Dodge Aspen Sports Coupe

Johannes Parbring (trådstartaren)

#5 » 23:46:28, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm. Ptja, inte heeeeelt omöjligt så klart. Tåls ju att kollas, att starta upp den och försöka köra, och samtidigt se om det slirar på pumpremmen då.

Ja, is har jag varit med om i växellådan på Ferguson 35 tex, men tycker att oljan i den här är så ny, samt att det bara var 3 minusgrader, och varmkörd traktor när detta uppstod idag...
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Moskosel/Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Zeter 4718 ´77
Ferguson 35 ´61
Kubota B5100 ´84

magirus

#6 » 22:03:20, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå, kondens i tex stålrör har ju en tendens att ställa till det oavsett temperaturer o sånt
:huh:
Pirat, en buse i skogen

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:00, 21-08-2012
Ort: Magirusland, Norra Jämtlands Pärla
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat
Il Compressore/Atlas Diesel Air Compressor C2 DKV
Dodge Aspen Sports Coupe

Johannes Parbring (trådstartaren)

#7 » 22:42:34, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Nå, kondens i tex stålrör har ju en tendens att ställa till det oavsett temperaturer o sånt
:huh:


Jo, visserligen. Men tycker likförbaskat att den har så ny olja att det inte borde vara det. Tidigare ägare intygar att denne också råkat ut för detta, att drivningen försvann, för att sedan kunna fungera felfritt ett tag igen. :huh:


Jag har då upptäckt på lamellpaketen att sprinten vid pilen är fjäderlastad och går att dra ut. Om en gör det så går det att rotera hela härligheten, och den har fler hål, för ansättning av lamellerna. Frågan är ju om någon känner till någon justeringsprocedur för dessa...?


Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Moskosel/Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Zeter 4718 ´77
Ferguson 35 ´61
Kubota B5100 ´84

PeterR

#8 » 23:10:47, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade tidigare en AC TL12. Lamellpaketen ansattes hydrauliskt. Den slutade driva framåt en gång. Dels så var det lite otätt i en väljarventil för automatisk urkoppling av drift vid lyft (oduglig funktion!). Och dels var det grader på splinesen som gjorde att framåtkopplingen inte orkade trycka till ordentligt.
Ny specialträning beställdes hos Sverull och graderna putsades bort efter demontering av kopplingskåporna.

1 person gillar det här inlägget.
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Volvo BM T430 med Trima 1120, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates