Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Lm 642 laddning

38 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Anders Sjölund (trådstartaren)

#1 » 22:21:39, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Har en 642:a -83 med D45B motor som jag har problem med laddningen på.
När jag slår på tändningen så lyser inte laddlampa och transmissionsoljetryckslampan och sen när den startat så måste jag varva typ 3/4 gas för att generatorn ska börja ladda. Ser det på att lyset blir starkare när den laddar.
Sen behöver man bara peta på gasen så laddar den direkt.
Har kollat lamporna och dom är hela.
Tidigare så kunde lamporna blinka till ibland och då samtidigt med varandra.
Har inte bytt regulator i generatorn...än. Men eftersom den laddar så kanske den är hel.
Nån som vet nått om detta?


Gå till lösningen
Anders Sjölund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:36, 04-11-2007
Ort: Högbyn Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 642-83
Fordson major-52

Ferguson grålle -54, med halvband i bland



Ove.G

#2 » 22:32:34, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Möjligt, dålig kontakt på plussidan från tändlåset, kolla om du har plus till laddlampan.

1 person gillar det här inlägget.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Anders Sjölund (trådstartaren)

#3 » 22:43:09, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret.
Får ta in den i värmen och kolla det framöver.
Anders Sjölund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:36, 04-11-2007
Ort: Högbyn Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 642-83
Fordson major-52

Ferguson grålle -54, med halvband i bland

fretchi

#4 » 02:07:32, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På farsans, sedermera min, baklastare, hade någon glömt montera fast D+ kabeln. Då fick man liknande fenomen. Värt att kolla upp!

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Anders Sjölund (trådstartaren)

#5 » 20:40:41, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den sitter nog där den ska. Men absolut värt att kolla upp.
Visst är det så att det ska gå en ström genom lampan som då lyser, till generatorn som gör att den kommer igång med laddningen när motorn varvar upp och då skickar tillbaka ström så att det blir + på båda anslutningarna till lampan och då slocknar den.
Eller tänker jag fel?

1 person gillar det här inlägget.
Anders Sjölund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:36, 04-11-2007
Ort: Högbyn Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 642-83
Fordson major-52

Ferguson grålle -54, med halvband i bland

Ove.G

#6 » 20:42:25, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

torbjorn_forsman

#7 » 20:49:52, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I och med att både laddningslampan och en lampa till krånglar på samma sätt, så är det ju som sagt mest troligt att felet är på batteri/tändningslås-sidan av lamporna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Anders Sjölund (trådstartaren)

#8 » 21:40:03, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va bra, då har man inte hjärnan helt full med tomtegröt. Nu blev man ju sugen på att gå ut och mäta lite. Men jag blir väl inte så populär hos "bättre hälft" om jag är i garaget imorgon.
Får bli mellandagarna.
Tack för alla tips och God Jul på er.

1 person gillar det här inlägget.
Anders Sjölund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:36, 04-11-2007
Ort: Högbyn Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 642-83
Fordson major-52

Ferguson grålle -54, med halvband i bland

skaggmuff

#9 » 03:27:09, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft samma problem på äldre bilar ibland och då har kolen varit dåliga i generatorn eller släpytan där kolen ska ligga är väldigt slitna.. är det en växelströmsgenerator så lossar du bara 2 skruvar som kolbryggan sitter fast med sen är det bara att plocka ut den.
En ny kolbrygga/laddningsregulator kostar inte så mycket.. 150-200:-
Är det släpytan som är dålig i generatorn så hittar du nog en bättre begagnad generator på skroten från någon gammal volvo 240.
skaggmuff
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:19:26, 01-12-2010
Ort: Arvidsjaur
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 320 Buster -65
KBK Mammut -57
Michigan 175A -60

torbjorn_forsman

#10 » 10:07:31, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

skaggmuff skrev:Har haft samma problem på äldre bilar ibland och då har kolen varit dåliga i generatorn eller släpytan där kolen ska ligga är väldigt slitna.. är det en växelströmsgenerator så lossar du bara 2 skruvar som kolbryggan sitter fast med sen är det bara att plocka ut den.
En ny kolbrygga/laddningsregulator kostar inte så mycket.. 150-200:-
Är det släpytan som är dålig i generatorn så hittar du nog en bättre begagnad generator på skroten från någon gammal volvo 240.


Hur menar du att det felet skulle kunna påverka lampan för transmissionsoljetryck?

Det där med att kolhållaren är lätt att ta loss utifrån gäller definitivt inte för alla växelströmsgeneratorer, utan i stort sett endast för Bosch (och rena kopior av Bosch) avsedda för personbilar från tidigt 70-tal och fram till början av 90-talet. En och annan SEV också, förresten.
Laddningsregulatorer som säljs som billig piratreservdel brukar alltid vara rätt undermåliga - dåligt material i kontaktbleck och plastdelar, fel regleregenskaper så att spänningen blir ostabil (typiskt är flimrande lyse på tomgång), osv osv. Det är bättre att skaffa lösa kol och byta i originalkolhållaren/regulatorn, även om det innebär lite mer pillgöra på arbetsbänk.
När kolen är utslitna bör man ALLTID passa på att göra en ordentlig översyn på generatorn - göra rent ordentligt, byta lager vid behov, och framför allt svarva eller byta släpringarna. Nya kol kan slitas ner på nolltid mot gamla repiga släpringar med djupa diken.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Alrik

#11 » 10:42:54, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man en valeo generator så är de billigare att byta generator än att köpa reservdelar.

Ny Mahle kostade oss 15-1700kr
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

skaggmuff

#12 » 15:07:10, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
skaggmuff skrev:Har haft samma problem på äldre bilar ibland och då har kolen varit dåliga i generatorn eller släpytan där kolen ska ligga är väldigt slitna.. är det en växelströmsgenerator så lossar du bara 2 skruvar som kolbryggan sitter fast med sen är det bara att plocka ut den.
En ny kolbrygga/laddningsregulator kostar inte så mycket.. 150-200:-
Är det släpytan som är dålig i generatorn så hittar du nog en bättre begagnad generator på skroten från någon gammal volvo 240.


Hur menar du att det felet skulle kunna påverka lampan för transmissionsoljetryck?

Det där med att kolhållaren är lätt att ta loss utifrån gäller definitivt inte för alla växelströmsgeneratorer, utan i stort sett endast för Bosch (och rena kopior av Bosch) avsedda för personbilar från tidigt 70-tal och fram till början av 90-talet. En och annan SEV också, förresten.
Laddningsregulatorer som säljs som billig piratreservdel brukar alltid vara rätt undermåliga - dåligt material i kontaktbleck och plastdelar, fel regleregenskaper så att spänningen blir ostabil (typiskt är flimrande lyse på tomgång), osv osv. Det är bättre att skaffa lösa kol och byta i originalkolhållaren/regulatorn, även om det innebär lite mer pillgöra på arbetsbänk.
När kolen är utslitna bör man ALLTID passa på att göra en ordentlig översyn på generatorn - göra rent ordentligt, byta lager vid behov, och framför allt svarva eller byta släpringarna. Nya kol kan slitas ner på nolltid mot gamla repiga släpringar med djupa diken.



Givetvis påverkar inte generatorn transmissionsoljetrycket eller lampan...
Förmodligen är det inte bara 1 fel som gör att Lamporna samnt laddningen strular.. Jordfel eller ett pågående kabelbrott nånstans kan det vara.

Sitter det inte en bosh generator där så sätter man dit en för enkelhetens skull, dom är ju lika billiga begagnade som kolbryggan.

Har aldrig råkat ut för att någon laddregulator har laddat ojämt i dagsläget.. För 20 år sen så kunde kvaliteten vara lite tvivelaktig på många billigare fabrikat, tycker dom verkar hålla bättre kvalitet nu.
skaggmuff
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:19:26, 01-12-2010
Ort: Arvidsjaur
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 320 Buster -65
KBK Mammut -57
Michigan 175A -60

Ove.G

#13 » 20:20:38, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla kontrollampor som kräver +matning kan drabbas av kontaktfel i tändlåset eller till tändlåset.
Och det är det troliga eftersom belysning ökar i styrka vid högre motorvarv.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Anders Sjölund (trådstartaren)

#14 » 17:30:35, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite uppdatering.
Jag tog lös kabeln som kommer från lampan och går till generatorn, kopplade den mot jord och då tändes både laddlampa och transmissionstemplampan.
Så det verkar som att det är nått med generatorn.
Det går även en ledning mellan laddlampa och transmissionstemplampan med en diod på. Sitter på samma stift som kabeln till generatorn under instrumentpanelen.
Kan det vara så att dioden släpper ström till transmissionstemplampan men inte åt andra hållet, som en backventil typ. Därav att dom tänds samtidigt.
Jag får prova att byta likriktare på generatorn och se vad som händer.
Anders Sjölund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:36, 04-11-2007
Ort: Högbyn Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 642-83
Fordson major-52

Ferguson grålle -54, med halvband i bland

Alrik

#15 » 17:40:02, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diod släpper bara åt ett håll.

Kolla först vad likriktaren kostar, lite mer så kanske du får en ny generator.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Punkarn och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se