skaggmuff skrev:Har haft samma problem på äldre bilar ibland och då har kolen varit dåliga i generatorn eller släpytan där kolen ska ligga är väldigt slitna.. är det en
växelströmsgenerator så lossar du bara 2 skruvar som kolbryggan sitter fast med sen är det bara att plocka ut den.
En ny kolbrygga/laddningsregulator kostar inte så mycket.. 150-200:-
Är det släpytan som är dålig i generatorn så hittar du nog en bättre begagnad
generator på skroten från någon gammal volvo 240.
Hur menar du att det felet skulle kunna påverka lampan för transmissionsoljetryck?
Det där med att kolhållaren är lätt att ta loss utifrån gäller definitivt inte för alla växelströmsgeneratorer, utan i stort sett endast för Bosch (och rena kopior av Bosch) avsedda för personbilar från tidigt 70-tal och fram till början av 90-talet. En och annan SEV också, förresten.
Laddningsregulatorer som säljs som billig piratreservdel brukar alltid vara rätt undermåliga - dåligt material i kontaktbleck och plastdelar, fel regleregenskaper så att spänningen blir ostabil (typiskt är flimrande lyse på tomgång), osv osv. Det är bättre att skaffa lösa kol och byta i originalkolhållaren/regulatorn, även om det innebär lite mer pillgöra på arbetsbänk.
När kolen är utslitna bör man ALLTID passa på att göra en ordentlig översyn på generatorn - göra rent ordentligt, byta lager vid behov, och framför allt svarva eller byta släpringarna. Nya kol kan slitas ner på nolltid mot gamla repiga släpringar med djupa diken.