Kolen ser ju bra ut i alla fall. Släpringarna inte alltför dåliga, så länge de gamla kolen får gå mot dem så duger de men om man byter kol någon gång bör de svarvas.
Skrapa ren ytan på kontaktfjädern som syns i öppningen för kolhållaren, och kolla att det ser rent och bra ut på ytan på kolhållaren/laddningsregulatorn som den ska ligga an mot.
Samma sak med jordningen av kolhållaren, den sker via ett bleck vid ena skruvhålet.
Är laddningsregulatorn Bosch eller en piratdel?
När du nu har kolhållaren lös så kan du göra ett prov till för att se om likriktarbryggan är hel. Koppla loss alla ledningar från D+ , B+ och eventuell W. Ta en digitalmultimeter med diodprovningsläge. Koppla den med + till
jord och - till generatorns D+ respektive B+. I båda fallen ska den visa två diodspänningsfall (alltså ca 0,9 - 1,2 V). Kolla att den visar 0 V mellan D+ och blecket som ska göra
kontakt mot kolhållaren. Kolla att den visar oändligt om du mäter mellan D+ och B+ (med båda polariteterna).
Om allt detta stämmer så vet du åtminstone att det inte är kortslutning i någon diod i likriktarbryggan, men det kan fortfarande vara avbrott någonstans. Och det går inte att mäta sig fram till på enkelt sätt utan att löda loss två av de tre ledningarna mellan statorn och bryggan.