Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Manöverventil Dowty-husco , frågor!

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Crille_B (trådstartaren)

#1 » 00:12:59, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare!

En snabb fråga till er kunniga där ute.
Har hittat något jag funderar över.
Har en 641 -72a och gissar att det är något som är gjort om i denna del (Se bild nedanför)
Läste i VHB och hittade något om spärrkulor men har inte riktigt förstått funktionen?
Tycker det är konstigt att rörstiftet sitter som det sitter...
Jag har en flytlägesspak? på vänster sida bakom stolen. (Ej en kula att dra i, utan ett vred/handtag som man får vrida)

Traktorn fungerar bra men upplever att den niger ner mer på höger sida när man trycker ner skopan i backen.
Öppnade locket till hydraltanken och oljan var svart, ska ta och byta denna samt filter då jag inte vet när det är bytt sist.
Noterade även ett slags filter som jag ser när jag öppnade locket, är detta normalt eller är det något som lossnat inuti tanken? (Se bild nedanför)



Oerhört tacksam för svar!

/Christoffer
Bild
Bild
Bild
Crille_B
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:29:47, 19-09-2018
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641



Janson1

#2 » 08:45:03, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar flytläget? Att den trycker ner lastaren olika (om jag uppfattat dig rätt) kan ju bero på nåt som är krokigt? Utan att veta så tror jag filtret sitter rätt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

fretchi

#3 » 11:02:14, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spärrkulorna sitter i lyftspakens ventilpaket. Flytläge erhålls genom att skjuta fram spaken tills den klickar fast i läge. Ofta har kulorna rostat fast eller så är länkaget så glappt att man inte når fram till låsläget med spaken.

Spaken du snackar om är säkert för att ställa om till enkelverkande lyfthydraulik, och har inget med flytläge att göra.

Lyfter den sig ojämnt tror jag som jansson att något är krokigt, för lyftcylindrarna är parallellkopplade.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se