Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

641:a Nytt luftfilter, och fundering kring handpump för diesel?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Johanneshögberg (trådstartaren)

#1 » 13:48:56, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

641:a -1970 eller -1971
Hej.

Tog lös filter och rengjorde burken. Men detta "utlopp" som sitter under är det bara för kondensvatten? Eller vad fyller den för funktion?
Det ser precis ut som att en slang suttit fast med klammer någon gång.
Är det något jag behöver tänkta på eller skall jag bara sätta tillbaka nytt filter och montera tillbaka allt?

Har bytt bränslefilter också. Vart sitter handpumpen? Eller är det inte alla det sitter en handpump på?
En kompis som visserligen har en 640 kliade sej i huvet när han försökte hitta handpumpen. Och det vi till sist kunde konstatera var att där den skulle kunna suttit värkar det nu bara sitta ett täcklock? :myzsko:

Är jag ute och cyklar eller finns det modeller som ej har handpump?

// Johannes
Johanneshögberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:23:38, 10-02-2019
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo 641



torbjorn_forsman

#2 » 15:02:18, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara en anslutning för sluten vevhusventilation?

Beträffande handpump eller avsaknad av dito: Vad är det för fabrikat och typ på insprutningspumpen? Sitter det möjligen en påbyggd förpump på den, eller kan det finnas en elektrisk förpump?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Alrik

#3 » 15:09:47, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Handpumpen pumpar ju även dieseln vid gång.

På våra 641 så finns de avgasåterföring, dvs slang mellan utloppet på ljuddämparen till luftfilterboxen.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Valmet 99

#4 » 15:17:48, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slangen som går till ejektorn borde vara där. Suger ut damm med avgaserna.
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#5 » 15:22:05, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På stosen ska det sitta en liten gummiventil/hönsröv, den ska släppa ut uppfångad sand och större partiklar men hindra luft från att ta sig in den vägen.

På vissa av de här D42 motorerna sitter matarpumpen på insprutningspumpen, på andra så sitter den på andra sidan motorn, mot svänghjulet till. Hur det är ombyggt och modifierat i efterhand med biltema elpumpar och annat är svårt att veta.

Avgasåterföring var inte tanken från början, även om det ibland blir så med åldrande ljuddämpare. Den slangen ska suga bort sand från luftfiltret, och blåsa ut den med avgaserna är idén. Idag är det vanligare att motorns kylfläkt står för detta.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

PAL

#6 » 15:23:07, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla i närheten av oljefiltret om det finns en matarpump för bränslet där.Jag har haft en 621:a
som hade pumpen där.
PAL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:02, 09-04-2014
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Liebherr L 507 Stereo

Ivar Risslén

#7 » 15:24:24, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns böcker i "Downloads" här på Maskinisten så behöver ni inte gissa var olika saker sitter eller vad det är. Det finns instruktions-, verkstads-, och reservdelshandböcker.

Där du funderar över på luftfiltret ska det sitta en liten gummigrej som man kan tömma ut dammet med.
Handpumpen brukar sitta på matarpumpen som kan sitta direkt på motorblocket i stället för på insprutningspumpen. Det är bara att följa ledningarna som går från och till bränslefiltren så borde man hitta matarpumpen.
Errare humanum est

4 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

LeifAndersson

#8 » 17:41:44, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:

På våra 641 så finns de avgasåterföring, dvs slang mellan utloppet på ljuddämparen till luftfilterboxen.


Det är ingen "avgasåterföring"! Det sitter en ejektor i slutröret som ska suga upp föroreningar ur filterhuset och skicka ut dem i avgasröret. När ejektorn rostar upp så blir det just "avgasåterföring" och då är det illa, luftfiltret slår igen på nolltid av avgaserna och det blir driftstopp. Därför tar man i regel bort ejektorslangen på dessa och pluggar båda ändar! Det är bara de gamla lastmaskinerna som har denna funktion, inga traktorer med samma motor och filter. Och konstruktionen var en lösning på ett ickeproblem så den har ingen uppgift att fylla, om man nu inte vill ha sot fulla luftrenaren alltså! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Johanneshögberg (trådstartaren)

#9 » 02:06:05, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PAL skrev:Kolla i närheten av oljefiltret om det finns en matarpump för bränslet där.Jag har haft en 621:a
som hade pumpen där.


Tack för tips. Skall kolla det under morgondagen när det är ljust.
Johanneshögberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:23:38, 10-02-2019
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo 641

Johanneshögberg (trådstartaren)

#10 » 02:16:19, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:
Alrik skrev:

På våra 641 så finns de avgasåterföring, dvs slang mellan utloppet på ljuddämparen till luftfilterboxen.


Det är ingen "avgasåterföring"! Det sitter en ejektor i slutröret som ska suga upp föroreningar ur filterhuset och skicka ut dem i avgasröret. När ejektorn rostar upp så blir det just "avgasåterföring" och då är det illa, luftfiltret slår igen på nolltid av avgaserna och det blir driftstopp. Därför tar man i regel bort ejektorslangen på dessa och pluggar båda ändar! Det är bara de gamla lastmaskinerna som har denna funktion, inga traktorer med samma motor och filter. Och konstruktionen var en lösning på ett ickeproblem så den har ingen uppgift att fylla, om man nu inte vill ha sot fulla luftrenaren alltså! :???:



Jag har sett att det finns att köpa slutrör med dammejektor på https://www.vikabacken.se/product/avgas ... ejektor-bm
Det nuvarande ändröret är i dåligt skick tänkte därför sätta dit ett annat rör från ett avgassystem.

Min fråga är:
1. Ska jag plugga igen röret för dammejektorn på filterhuset?
2. Skall jag istället köpa ändröret som finns på ovannämnda hemsida och dra en slang till ändröret så det blir som det var tänkt i början?

Leif du säger plugga båda ändar, antar att du menar den jag har bild på och den på ändröret?
Johanneshögberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:23:38, 10-02-2019
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo 641

Johanneshögberg (trådstartaren)

#11 » 02:19:05, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Det finns böcker i "Downloads" här på Maskinisten så behöver ni inte gissa var olika saker sitter eller vad det är. Det finns instruktions-, verkstads-, och reservdelshandböcker.

Där du funderar över på luftfiltret ska det sitta en liten gummigrej som man kan tömma ut dammet med.
Handpumpen brukar sitta på matarpumpen som kan sitta direkt på motorblocket i stället för på insprutningspumpen. Det är bara att följa ledningarna som går från och till bränslefiltren så borde man hitta matarpumpen.



Försökte ta hem verkstadshandboken men funkade ej. Jag använder Mac, kanske inte är kompatibelt? Men om någon har så vore jag tacksam om det gick att skicka över på mail som pdf elr nåt sånt?
Johanneshögberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:23:38, 10-02-2019
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo 641

Jac

#12 » 09:21:30, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök ladda ner igen, ibland behövd ett dussin försök.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

LeifAndersson

#13 » 10:17:23, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johanneshögberg skrev:


Leif du säger plugga båda ändar, antar att du menar den jag har bild på och den på ändröret?


Båda ändar där slangen suttit. Bort med slangen och plugga de anslutningar som finns kvar. Byter man slutrör så går den anslutningen bort. Har aldrig monterat ett slutrör med den utrustningen vid byte, fullständigt värdelöst system som bara kan jäklas och tillför inte ett dyft.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Johanneshögberg (trådstartaren)

#14 » 10:38:39, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:
Johanneshögberg skrev:


Leif du säger plugga båda ändar, antar att du menar den jag har bild på och den på ändröret?


Båda ändar där slangen suttit. Bort med slangen och plugga de anslutningar som finns kvar. Byter man slutrör så går den anslutningen bort. Har aldrig monterat ett slutrör med den utrustningen vid byte, fullständigt värdelöst system som bara kan jäklas och tillför inte ett dyft.


Då bir de plugg på den.
Än en gång tack för respons från så många så snabbt! :thummar:
Johanneshögberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:23:38, 10-02-2019
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo 641


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se