Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

LM620 - Dexron 3 eller SAE10w?

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Johannes Parbring (trådstartaren)

#16 » 21:39:31, 31-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Har du röd olja idag är det bäst att fortsätta med det.

ATF oljans växlingskaraktär har ingen betydelse i en powershiftlåda av denna typ, den kommer alltid att slå i växlarna i alla fall. Det är annat med riktiga automatlådor, med modulerad växling och olika material i lamellerna.


Så Dexron 3 skall funka? Tycker bara inte att jag sett någon som kört med just 3:an, utan bara med andra typer av DX-vätskor.
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Moskosel/Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Zeter 4718 ´77
Ferguson 35 ´61
Kubota B5100 ´84

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Turbodiesel

#17 » 22:13:10, 31-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag kan se så är det rätt olja idag. DX3 i q8´s version (auto 15) är vad jag använder mestadels, och den är bakåtkompatibel med äldre DX klassningar.

DX2D var annars min favorit, men det har mer med färgen och dess lite mer "oljigare" konsistens att göra, den är lite mer ljusröd. Trean har lite tråkigare färg. :mrgreen:

Texaco & mobils atf oljor doftar å andra sidan godare, så det är en avvägning där.

Det är ju mest vilken olja (och dess tillsatser) som packningarna är vana vid som avgör, sintrade lameller som denna har ser ingen större skillnad på oljan. Volvo själva har rekommenderat både ATF & Raka oljor fram och tillbaka under åren.

Oljor är ju annars lite som religion, och det gör det hela lite tråkigt att diskutera.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Johannes Parbring (trådstartaren)

#18 » 22:18:14, 31-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Vad jag kan se så är det rätt olja idag. DX3 i q8´s version (auto 15) är vad jag använder mestadels, och den är bakåtkompatibel med äldre DX klassningar.


Oljor är ju annars lite som religion, och det gör det hela lite tråkigt att diskutera.



Jamen absolut, och delvis därför jag inte velat blanda in fabrikat. :mrgreen:
Då känns det som att jag nog kör på DX3:an, då jag redan har 20 liter liggandes.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Moskosel/Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Zeter 4718 ´77
Ferguson 35 ´61
Kubota B5100 ´84


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates