Hej! Hoppas ni kan ge mig lite mer info innan jag börjar riva i den drivande axeln på min 218.
Har under ett antal år (säkert 10) haft ett litet glapp i lagret till höger drivhjul. Detta har aldrig gett mig några oljud eller läckage varför jag lite motvilligt ignorerat symptomen. Men... häromdagen uppkom plötsligt ett kraftigt dunk-ljud som oftast följer med drivhjulens hastighet. När det dunkar till känns det i hela maskinen, ungefär som om någon sätter in ett spett mellan 2 snurrande kuggar. Lyfte upp maskinen med hjälp av lastaragregatet och känner att lagerglappet i drivhjulet med lite fantasi blivit större. Om jag med maskinen avstängd snurrar på hjulet för hand kommer dunkandet på varje varv, ibland så kraftigt att hjulet studsar till och byter håll! Blir tvärstopp helt enkelt.
Kan det vara hjullager? Det känns inte riktigt som ett dåligt lager enligt min erfarenhet. Var börjar jag riva? Är lite sugen på att plocka av hela trumpeten och byta till en fin från demonteringen. Passar en från BM350?
Tacksam för tips på hur jag ska attackera problemet, tar jag av trumpeten ryker ju mina chanser att lossa muttern och själva navet