Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Byta startknappen på 641, hur svårt kan det vara?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

processengine (trådstartaren)

#1 » 17:05:50, 01-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sällan kan det vara enkelt att bara fixa. Nog kan man ge sig fan på att Chalmers har lagt hinder i vägen :aaargh: Det finns inte plats att bara lyfta upp knappen ur hålet på växelföraren. Även om man släpper på klämman som håller den runda avskärmningsplåten på rattstången och lyfter upp den, så följer växelföraren med. Antagligen måste jag lossa växelföraraxeln nere under golvet för att kunna dra den neråt så att knappen blir fri och kan lossas. Det är inte raketforskning, bara så för....nat surt att allt ska vara ett sånt krångel. Så. Nu har jag ondgjort mig. Åter till näringarna.
Bild

Edit: Det gick ju att bända avskärmningsplåten lite uppåt och då blev det plats nog att byta knappen. Jag blev upprörd i onödan.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...

4 personer gillar det här inlägget.
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre



dc_lindberg

#2 » 08:51:50, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej då!
Säkerhetsventilen löste ju ut ;-)
Visst är det skönt när problem helt plötsligt "bara löser sig" :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

LeifAndersson

#3 » 11:46:17, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen konst att byta ut den knappen, men är ändå ett problem! Dagens startknappar stoppar inte för att manövrera solenoiden utan förrelä! Den Tyska originalknappen som satt där som original löste uppgiften i många år, men de skitknappar som eftermarknaden erbjuder i dag blir inte långlivade. Så lösningen är att komma över en begagnad knapp från Bosch eller Hella från en gammal traktor, där används de till lite av varje som signal, kallstart och sådant. Annars är det bara ett förrelä som gäller. Men när den nya knappen lämnar in kan man ju alltid lossa en kabel och förena med den andra när man vill ha snurr på startmotorn! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

AN

#4 » 12:32:44, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Originalknappen från Bosch går inte längre att köpa? Tycker Bosch har varit bra på att tillhandahålla gamla grejor.
För det är väl samma knapp som sitter i väldigt många gamla maskiner? Och även lastbilar.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

RD350

#5 » 12:53:12, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte märkligt att grejor som sitter i femtio år, halvägs i ur och skur, när de väl ger upp så håller ersättaren bara "runt hörnet" :sad:

6 personer gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

torbjorn_forsman

#6 » 23:09:20, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns för övrigt servicemeddelanden från Bosch, någon gång på 50- eller 60-talet, där det bestämt varnas för att använda vissa typer av Bosch-strömbrytare som startknappar pga risk för kärvning, svetsade kontakter mm som medförde att startmotorn inte stängdes av när föraren släppte knappen. Det var t o m så illa att de gick ut med att om en startmotor hade skadats av att ha legat kvar inkopplad sedan motorn hade startat, och startknappen inte var av någon av ett antal uppräknade godkända typer, så gällde inte garantin för startmotorn!

För att få en tvivelaktig startknapp att hålla bättre för att manövrera en startmotorsolenoid, så kan man gärna koppla in en gnistsläckare (RC-nät, varistor etc) parallellt med den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Johnj-e

#7 » 08:08:11, 13-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv använt denna, vilket borde vara i stort sett samma som orginalet i bm-maskinerna

http://www.bosch-classic.com/en/interne ... 00x_1.html

http://www.glappfri.nu/ har även NOS knappar.. leta lite på hemsidan så finns dem där!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

processengine (trådstartaren)

#8 » 18:57:48, 03-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant info! Reflekterade aldrig över knappens brytförmåga. Det kanske blir till att ta ett omtag och byta knapp eller sätta relä.

Och så kvarstår min ursprungliga frustration över tingens jävlighet, bara att det nu fick en lite annan orsak. :mrgreen:
Senast redigerad av processengine 23:52:41, 03-06-2019, redigerad totalt 1 gång.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

processengine (trådstartaren)

#9 » 23:48:57, 03-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det är ingen konst att byta ut den knappen, men är ändå ett problem! Dagens startknappar stoppar inte för att manövrera solenoiden utan förrelä! Den Tyska originalknappen som satt där som original löste uppgiften i många år, men de skitknappar som eftermarknaden erbjuder i dag blir inte långlivade. Så lösningen är att komma över en begagnad knapp från Bosch eller Hella från en gammal traktor, där används de till lite av varje som signal, kallstart och sådant. Annars är det bara ett förrelä som gäller. Men när den nya knappen lämnar in kan man ju alltid lossa en kabel och förena med den andra när man vill ha snurr på startmotorn! :sad:


Knapplöst känns ju som den mest pålitliga metoden, ingen risk för hopbrända kontakter med skenande startmotor :smile: Inte så elegant, men bättre än nån random billig-knapp.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se