Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

HJÄLP!!!! Ny styrning på Case W7c 1968

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Erik Sundberg (trådstartaren)

#1 » 07:57:26, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan.
Jag har byggt om styrningen på Casen från traditionell mekanisk med hjälpcylinder till orbitrol.
Jag har en cylinder från tillt Trima lastare 32x80 med 32 cm slag, en orbitrol som är anpassad till vad original servopump matar och hyfsat anpassad till cylindern.
Makalöst lättstyrd blev maskinen och jag kan köra full fart på högväxeln utan att fladdra av vägen. :driver:
Så långt allt väl.....
MEN...
Det skorrar i pumpen och i orbitrolen när jag styr och oljan skummar i tanken så att det pyser över. :aaargh:
Jag har orginal tank med filter som i och för sig är liten, kanske 2 liter och orginal matarledningar till och från pump/orbitrol 1/2 tum slang, 3/8 slang från orbitrol till cylinder.
Det har ju fungerat förut? Kräver orbitrolen större tank? :klia:

Önskar få lite input från den samlade expertisen här på forumet.... :buga:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Erik Sundberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:14, 09-08-2016
Ort: Bergsjö, Nordanstig, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: CaseW7C



magirus

#2 » 08:11:58, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Månne för liten tank :klia: samt att returen inte mynnar ut i botten på tanken :myzsko:
Bäst att kalla på JAC :thummar: :idee3:
magirus
 

Erik Sundberg (trådstartaren)

#3 » 08:19:54, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Månne för liten tank :klia: samt att returen inte mynnar ut i botten på tanken :myzsko:
Bäst att kalla på JAC :thummar: :idee3:
Returen går in i botten på tanken där filtret sitter i tanken.
Det känns som att det är mycket mer fart på oljan nu än tidigare???
Kan det vara så? Jag menar, pumpen är ju den samma, tanken och ledningarna oxå?!?!

Skickat från min SM-T580 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Erik Sundberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:14, 09-08-2016
Ort: Bergsjö, Nordanstig, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: CaseW7C

Jac

#4 » 08:35:42, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, det är sällan jag springer på nån orbitrol...
Hade vi inte en tråd med ett liknande fall?
Hur mycket har du kört efter ombyggnad? Skulle kunna vara luft kvar i oljan efter ombyggnad.
Att göra några fulla styrutslag med motorn på tomgång och sen vänta en timme med motorn avstängd kan hjälpa isåfall. Upprepa behandlingen tills luften är borta.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Erik Sundberg (trådstartaren)

#5 » 08:43:17, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Nja, det är sällan jag springer på nån orbitrol...
Hade vi inte en tråd med ett liknande fall?
Hur mycket har du kört efter ombyggnad? Skulle kunna vara luft kvar i oljan efter ombyggnad.
Att göra några fulla styrutslag med motorn på tomgång och sen vänta en timme med motorn avstängd kan hjälpa isåfall. Upprepa behandlingen tills luften är borta.
Jag har ju i och för sig inte kört så mycket, då jag var osäker på om det kunde bli några skador.
Jag får pröva ditt förslag under dagen.
Återkommer med resultat.

Skickat från min SM-T580 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Erik Sundberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:14, 09-08-2016
Ort: Bergsjö, Nordanstig, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: CaseW7C

Kotten

#6 » 09:48:49, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du byggt om din Case! Vår W9 hade allt behövt orbitrol också :mrgreen: Ungefär hur mycket kostade det? Verkar som relativt simpla grejer att bygga, kanske det hamnar på listan :thumme:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Erik Sundberg (trådstartaren)

#7 » 10:01:02, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pris på grejerna beror ju på vårt man handlar.
Jag köpte själva Orbitrolen i Tyskland, kostade ca 2k, ratt och stång på Olssons i Ellös, cylindern fick jag av en polare (ny), ledlager på Sagro.se som jag svetsade fast i cylinderänden, svarvade en 30mm kompaxel till kona för att passa i orginalfästet fram där orginal styrcylinder sitter, kapade den i andra änden och svarvade upp det röret för att passa kolven 32mm, behöll kulleden där.
Summa summarum med slangar och kopplingar så hamnar kostnaden på ca 3500kr om inte det blir en ny tank och filter, för då blir det nog lite till...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Erik Sundberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:14, 09-08-2016
Ort: Bergsjö, Nordanstig, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: CaseW7C

Martin.Eriksson

#8 » 11:44:30, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En dum fråga men är det rätt olja? ska de va vanlig hydraulolja i sån där?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Erik Sundberg (trådstartaren)

#9 » 11:52:57, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:En dum fråga men är det rätt olja? ska de va vanlig hydraulolja i sån där?
Handel 46 hydraulolja.
I gamla servon var det röd auto 15, men jag utgick från att det är en vanlig hydraulcylinder och orbitrol nu och pumpen kan väl knappast välja olja eller???
Å andra sidan så var det röd olja i alla burkar när jag köpte den, tror förra ägaren hade rabatt på den.
Jag har handel 46 i hela hydraulsystemet nu och rak 10 olja i konvertern och den funkar bättre än den gjorde tidigare..

Men jag kan ha fel?!?

Skickat från min SM-T580 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Erik Sundberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:14, 09-08-2016
Ort: Bergsjö, Nordanstig, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: CaseW7C

Martin.Eriksson

#10 » 12:02:47, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej ja jag vet inte de var bara en tanke, kan ju va lätt å glömma men låter ju som de borde funka med 46an.. kanske är för lite volym helt enkelt då :smile:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Kotten

#11 » 20:09:32, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej snyggt! :thumme: En tumregel är väl att tanken ska hålla minst dubbelt så mycket som pumpen flyttar på en minut, eller var det lika mycket? Kan knappast vara fel med dubbelt så mycket dock, så en 60l/min pump borde ha 120l tank. Bara sånt jag läst på forumet :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Jac

#12 » 20:42:09, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo den där tumregeln varierar från typ 0,9 (flyg) till 3 (industri). Mobil hydraulik 1 - 1,5 eller nåt sånt. Fritt ur minnet, kan med fördel faktacheckas.
Vad gäller luft så är det stor skillnad på en tank där man har gjort tilltag för att bli av med luft, mellanvägg mellan sug och retur etc. och en som har retur och sug nära varandra utan mellanvägg.

Storleken beror också på om man behöver en stor eller liten värmebuffert.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se