Sida 1 av 1

Bosch dieselpump 218 1113

InläggPostat: 21:44:50, 06-08-2019
av Souland
Motorn vägrar att starta. Förpumpen fungerar oklanderligt och det är fullt med luftfri diesel fram till pumpen. Det har konstaterats att ingen diesel kommer fram efter pumpen (har lossat på alla tre ledningarna efter pumpen, torrt). Min teori är att avstängningsfunktionen har "hängt upp" sig och hindrar pumpen att göra sitt jobb. Någon som vet mer om detta?

Re: Bosch dieselpump 218 1113

InläggPostat: 21:54:57, 06-08-2019
av 63an
Lossa luckan på pumpsidan den stora , sen ska ni vara 2 pers en kör start den andre kollar om de tre kolvarna går upp å ner i takt med starten! Börja med det :thumme: Funkar det så lossa rören på pumpen upp till spridarna å se om där kommer diesel! Hör gärna av dej igen om hur länge har du haft den :vissla: å funkade något då? :coffee:

Re: Bosch dieselpump 218 1113

InläggPostat: 17:02:26, 14-08-2019
av Pedahl
Fick du ordning på pumpen?
Liknande problem på min SMV Drivax, samma motor, Bosch pump.
Den startade efter 5 år men gick mycket illa och ojämnt.
Misstänkte bränslefel och kunde konstatera att bränslefiltren var extremt skitiga/geggiga, nya är införskaffade.
Kollade vidare och kunde konstatera att den inte "spottar" ur sig diesel på främre röret. Den gick alltså på 2/3 cylindrar.
Gjort följande men vågar inte skruva mer innan jag vet vad som kanske är bästa lösningen:
Lossat spridarrör och låsklamporna.
Skruvat av delen som rören är fästade mot. Lyft bort den och den lilla fjädern med metallkolv (?) på toppen.
Ser då kopparbricka och stannade där.
Om en pumpkolv har hängt sig i övre läge hur lossar man den på bästa sätt utan att förstöra någonting eller skruva sönder onödigt mycket?
Tänkte åka och fortsätta meka imorgon.....

Re: Bosch dieselpump 218 1113

InläggPostat: 08:13:53, 15-08-2019
av Souland
Uppdatering: Jag demonterade pumpen och har lämnat in den för felsökning hos "Diesel Månsson" i Kristianstad, i går fick jag domen. Pumpen helt hoprostad invändigt på grund av "miljödiesel med rapsinnehåll".
Om motorn inte körs regelbundet o ofta separerar bränslet i tanken och rapsoljan sjunker till botten tar åt sig det vatten som alltid finns i tanksystemet och skickar det vidare till pumpen. Renovering av pump för 8000:- och noggrann rengöring av tank (med hetvattentvätt) och det övriga bränslesystemet. I fortsättningen bara tanka "blankdiesel", var man nu får tag i det??

Re: Bosch dieselpump 218 1113

InläggPostat: 08:16:32, 15-08-2019
av Peter Persson
Kör på HVO100, lite dyrare men en 1113 drar ju så lite så det spelar ingen roll :thumme:

Re: Bosch dieselpump 218 1113

InläggPostat: 09:01:54, 15-08-2019
av Pedahl
Ojdå.
Ska fortsätta skruva nu så får se hur det går. Får jag inte loss den så blir det väl till att skruva av pumpen.....

Re: Bosch dieselpump 218 1113

InläggPostat: 09:21:44, 15-08-2019
av Souland
HVO, är inte det just ett hopkok av diverse biologiska ingredienser.... Rätta mig om jag har fel.

Re: Bosch dieselpump 218 1113

InläggPostat: 09:30:22, 15-08-2019
av Peter Persson
Souland skrev:HVO, är inte det just ett hopkok av diverse biologiska ingredienser.... Rätta mig om jag har fel.


[Traktorer] HVO-diesel, räddningen för många av oss?
Läs och begrunda :grin: Mycket trevlig diesel.

Re: Bosch dieselpump 218 1113

InläggPostat: 09:23:39, 03-09-2019
av Souland
Nu är motorn igång igen. Renovering av pump 9527:-, hetvattentvätt av tank 700:-, nya bränsleslangar 160:-, nya bränslefilter 230:-, ultraljudstvätt av filterkopparna.
Har hittat en leverantör av "blankdiesel" i närheten (Bröderna Lantz i Vankiva). De tog modesta 16:-/l så nu blir det det i fortsättningen.
Tack för alla inlägg och idéer.

Re: Bosch dieselpump 218 1113

InläggPostat: 15:40:04, 16-05-2020
av ra11an
Hej, hoppar på en gammal tråd

Det kommer bara diesel till spridare 1 (längst fram). Jag öppnade luckan framtill på dieselpumpen och alla tre kolvarna rör sig. Så det borde vara att det geggat igen. Har haft växt i tanken, och rengjorde då t o m andra finfitret med E85. Kan man lossa in och ut-rören och köra E85 genom pumpen utan att sabba den? Finns det något trick för hur och var man i så fall kör i det och ut det igen? Det är nog inte så lämpligt att bara slå det i finfitret och köra motorn på det. Finns det något annat sätt att göra ren pumpen utan att behöva ta av den och lämna in den?