Sida 2 av 3

Re: Operation droppfritt 642

InläggPostat: 20:21:46, 14-08-2019
av Per Jansson
Jo då, ska kollas noga, men verkar ok!

Re: Operation droppfritt 642

InläggPostat: 22:15:57, 14-08-2019
av Johnj-e
Björn.O skrev:
Per Jansson skrev:
Den här flytkranen har gjort sitt, har inte hittat någon bra användning för den på fem år så den tar jag bort och pluggar.


Ventilen har ingen med flytläge att göra utan du väljer mellan dubbel eller enkelverkande funktion.
Flytläget har du som sagt i ventilpaketet

Re: Operation droppfritt 642

InläggPostat: 22:49:27, 14-08-2019
av Per Jansson
Det jag viste är att man inte kunde trycka ned skopan/bladet med den ventilen öppen, vad skulle man ha för användning av det? Jag som glad amatör har inte hittat någon vettig anledning att använda det, men det finns säkert. Så berätta gärna!
Nu spolar ventilen olja efter manöver axeln, så tills vidare plockar jag bort den.
Flytläget i spaken har jag dock användning för vid plogning av kuperad väg.

Re: Operation droppfritt 642

InläggPostat: 20:37:46, 15-08-2019
av Per Jansson
Nu känns det i kroppen efter en hel dags flängand, klättrande, krypande runt maskinen! Nya packboxar i hydraul pumpen monterat, det var ett styrkeprov att hiva upp den på plats igen! Alla nya invändiga slangar och rör tillbaka igen. Inte svårt, men tungt och bökigt. Blev inga bilder idag, får bli senare. Hoppas repparationshyllsan för vevaxelns packbox dyker upp snart, fanns inte på lager utan kommer från england. Tum mått börjar vara svårt, nästan ingen har sånt på hyllan längre.

Re: Operation droppfritt 642

InläggPostat: 16:06:32, 18-08-2019
av Per Jansson
Nä, kom ingen hylsa till vevaxeln men arbetet går vidare.

Bild
qqq var här och hämtade slang saladen och vi sparkade däck en stund, trevligt. Sedan fortsatte jag byta packningar på tilt cylindrarna som har både internt och externt läkage.
Ljushuvudet som gjorde det här senast på maskinen måste varit ett riktigt spånhuvud, fick ta fram 1" mutter knackaren för att få loss lock skruvarna, utöver den stora o-ringen som ska täta locket hade man lindat på självvulkande gummi och tvingat ihop delarna.
I min fina utomhusverkstad fick jag bygga ihop denna gigg för att demontera kolvarna. Det här ska ju gå lätt att dela, men här var gängan skuren på båda cylindrarna. Fick svära långa eder och ta i för kung och fosterland för att tvinga isär dem.
Fy f-n för det spånhuvud som skruvade ihop detta senast!
Stängerna hade klarat sig hyfsat, men kolvarna ser rätt risiga ut. Får ta dem till verkstad och se om det går rädda gängorna.

Re: Operation droppfritt 642

InläggPostat: 00:13:41, 21-08-2019
av Per Jansson
Här den magiska renoveringshylsan, 500 kr så är ytan bättre än ny. 75,0 mm skulle det vara på min.Bild
Enkel montering, blöt ytan med Loctite bussningsmontering och knacka på hylsan med hjälp av medföljande verktyg till rätt placering. Mät före!
Fetta in ytorna och packboxen och sätt tillbaka. Gamla gummitätningen var enkel läpp, nu blir det dubbel så damm och sand har svårare att komma in, bör hålla många år.
Bild
Står i VHB att man ska använda 115mm lång bult för att dra på remmhjulet, det är för långt, 105 fungerar men man behöver göra i flera steg med extra brickor ca 15 mm tjockt innan gamla centrumbulten når. Sifvert är en bra källa om man letar tum skruv.
Bild

Re: Operation droppfritt 642

InläggPostat: 16:37:30, 22-08-2019
av johan.eriksson
Speedie Sleeve är bra grejer.
Du kommer att få en trevlig maskin när du är klar, inte så kul när det droppar olja överallt.

Re: Operation droppfritt 642

InläggPostat: 18:04:52, 11-09-2019
av Per Jansson
Tagit en stund att få ordning på tiltcylindrarna. Fick hjälp att rensa gängorna i kolvarna av Dione i Uppsala, blev helt okej.
Sedan fick jag svetsa flera utmattningssprickor i båda cylindrarnas fästöglor och i ramen runt fästena.
Tror damen är lite för stark för sitt eget bästa!
Det har lagats där förut så kan var något att hålla ögonen på.
Nya bussningar och tappar fick hon också (tack glappfri.nu för det), så lite mindre glapp blir det nu.
Bild
Bild
Bild
Bild
Alla nya slangar monterade, så nu är det strax dags att fylla på olja igen.
Funderar om jag ska öppna ventilhuset och byta packningar där också när man ändå håller på.
Finns det färdiga packningssattser, eller någon som kan lista alla storlekar man behöver?

Re: Operation droppfritt 642

InläggPostat: 20:32:12, 11-09-2019
av Per Jansson
Föresten, någon som vet var man kan få tag i ny tankgivare?
Har retat mig på att visaren stannar vid halv tank, och när jag lyfte upp givaren verkar flotören kärva.
Den sitter inuti ett rör som är nitat i alla ändar, så inte lätt att öppna. Hittar inget när jag söker på VDO artikelnummer som är stansat på locket 224/082/14/24, och inte hos dom vanliga reservdels leverantörerna.
Bild

Re: Operation droppfritt 642

InläggPostat: 23:02:13, 11-09-2019
av processengine
Åtminstone på 641 är visst tankgivaren en dyrgrip. Är tydligen dyr om man alls får tag på den.

Re: Operation droppfritt 642

InläggPostat: 23:24:11, 11-09-2019
av Per Jansson
Hittar snarlika VDO för 6-800 kr för båt, men hittar inte precis den här någonstans.
Den här värkar ha någon röd färg som tyvärr sakta löser upp sig och då jäser, verkar vara det som gör att flotören inte går under halva slaglängden.
Någon som provat att ultraljudstvätta den?

Re: Operation droppfritt 642

InläggPostat: 23:50:16, 11-09-2019
av BM 4 ever
Du kan nog laga den. Borra ur några nitar är ju ingen omöjlighet om man så vill :razz:

Re: Operation droppfritt 642

InläggPostat: 20:45:14, 14-09-2019
av Per Jansson
Sagt och gjort!
Efter att ha rengjort utsidan så hittade jag den här muttern i gaveln.Bild
Skruvade bort den och lyfte av gaveln. Då såg man tydligt beläggningen på centrum axeln som hindrade flotören.
Bild
Borrade bort nitarna, bara så dom släppte i första plåten.
Bild
Nu ser man tydligt konstruktionen. Motståndstråden som går ned och upp på varsin sida flotören är bara något grövre än ett hårstrå, så här gäller det att hålla tungan rätt i mun annars är det finito med dem!
Bild
Skrapade försigtigt ren mittpinnen så flotören åter löper fritt, monterade tillbaka i omvänd ordning, men limmade röret med silikon för flänstätning istället för nita, det är ju ändå monerings skruvarna som håller i hop allt när det är på plats.
Borde fungera nu!

Re: Operation droppfritt 642

InläggPostat: 21:31:25, 14-09-2019
av BM 4 ever
Klart det gör. :thumme:

Re: Operation droppfritt 642

InläggPostat: 20:46:33, 18-10-2019
av Per Jansson
Bild
Styrcylinder äntligen reparerad!
Det tog sin tid, men blev riktigt bra.
Jag insåg att jag inte hade rätt verktyg tillgängligt så jag lämnade in på mekanisk verkstad vid semestertid med ritning på ny bussning för lagret. Dom fixade det tids nog och det ser bra ut.