Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

BM 640 startproblem

48 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

patrikw (trådstartaren)

#1 » 12:25:29, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vänder mig till er för lite tips och råd. Här kommer en lång berättelse som jag hoppas inte är allt för rörig.

Jag har en BM640 1113A som stannade när den stod på tomgång i somras. Hörde att den började gå orent och rök mycket när den sakta liksom kvävdes.
Efter lite snack med kloka grannar kom vi fram till att det troligtvis var bränslerelaterat. Jag har bytt bränslefilter och rengjort slangar och diverse anslutningar. Det var lite klet i matarpumpen men inga mängder. Provtryckt spridarna som visade sig vara OK. Satte tillbaka allt och försökte under några veckor starta med lite framgång. Till slut efter otaliga försök och en förståelse för att det är viktigt att lufta och lufta och lufta bränslesystemet så startade den förra veckan.
I startögonblicket välde det ut några deciliter olja ur avgasröret så att hela bakdelen på traktorn blev full med olja.
Den är nu ganska lättstartad men fortsätter att skvätta ut olja från avgasröret. Den trycker också ut olja från grenrörspackningen, ventilkåpslocket och andra ställen och ryker mycket.
Den går på tomgång några minuter tills den kvävs igen men är då ändå ganska lätt att få igång igen.
Den är ganska kraftlös när den väl går. Den är starkast precis efter start men blir svagare ju längre den står på tomgång
Den trycker också ut lite diesel från en av spridarna men det gissar jag är ett separat problem.

Tänkte nu höra om ni har nåt tips på vilket fel det kan vara, eller förslag på hur jag ska fortsätta felsöka. Vehusventilation eller kolvringar är nåt som det skrivs om här på forumet vid liknande fel..?

Kan försöka ladda upp nån bild eller film om det hjälper en diagnos

mvh / Patrik som hellre jagar än skruvar i traktorer
patrikw
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:47, 22-11-2006
Ort: Örnsköldsvik



fretchi

#2 » 12:37:05, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är motoroljenivån? Vissa motorer kan läcka bränsle in i motorn via pumpaxel eller matarpump och på så vis spä ut oljan så det blir så mycket att oljan letar sig ut både här och där.

Som du beskriver felet verkar det som att den fortfarande lider av bränslebrist. Kolla upp så att allt fortfarande är rent och att inga slangar på sugsidan ser det minsta suspekta ut.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Ivar Risslén

#3 » 13:15:36, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har motoroljenivån blivit hög så kan det ha läckt in diesel från insprutningspumpen. Insprutningspumpen smörjs direkt från motorn med motorolja som sedan rinner tillbaks till motorn. Läcker matarpumpen eller något av pumpelementen förbi mycket diesel så hamnar det i oljetråget.
Jag skulle nog börja att kolla membranet på matarpumpen att det inte är någon skada på det. Det kan läcka åt båda hållen, diesel åt ett håll och luft åt det andra hållet eller att matartrycket blir för lågt så att insprutningspumpen får för lite bränsle.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

patrikw (trådstartaren)

#4 » 14:03:56, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Hur är motoroljenivån? Vissa motorer kan läcka bränsle in i motorn via pumpaxel eller matarpump och på så vis spä ut oljan så det blir så mycket att oljan letar sig ut både här och där.

Som du beskriver felet verkar det som att den fortfarande lider av bränslebrist. Kolla upp så att allt fortfarande är rent och att inga slangar på sugsidan ser det minsta suspekta ut.


Ja jag tycker det låter lite så också. Funderar på om stoppen kan ha hängt sig i "lite stängt" läge
patrikw
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:47, 22-11-2006
Ort: Örnsköldsvik

patrikw (trådstartaren)

#5 » 14:09:19, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Har motoroljenivån blivit hög så kan det ha läckt in diesel från insprutningspumpen. Insprutningspumpen smörjs direkt från motorn med motorolja som sedan rinner tillbaks till motorn. Läcker matarpumpen eller något av pumpelementen förbi mycket diesel så hamnar det i oljetråget.
Jag skulle nog börja att kolla membranet på matarpumpen att det inte är någon skada på det. Det kan läcka åt båda hållen, diesel åt ett håll och luft åt det andra hållet eller att matartrycket blir för lågt så att insprutningspumpen får för lite bränsle.


Jag tog loss matarpumpen eftersom jag tyckte att den tog dåligt, sen förstod jag att det berodde på att motorn stod i fel läge (jag vet, amatör... :grin: ) Det rann ut några deciliter olja från motorn då. Är det normalt?
patrikw
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:47, 22-11-2006
Ort: Örnsköldsvik

fretchi

#6 » 14:47:11, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det låter knepigt. Har du kollat oljenivån?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Ivar Risslén

#7 » 14:56:03, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till att börja med, kolla oljenivån i motorn. Kolla hur oljan ser ut om den har börjat att bli blaskig och lukta diesel. tyvärr så luktar diesel inte så mycket nu för tiden.

Jag tror Fretchi tänker på fel baklastare. På 640 med 1113A motorn så sitter matarpumpen på insprutningspumpen. Jag bifogar en skiss. http://www.traktordelar.nu/bm1/bm600-bransleror.htm
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

patrikw (trådstartaren)

#8 » 16:22:12, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Till att börja med, kolla oljenivån i motorn. Kolla hur oljan ser ut om den har börjat att bli blaskig och lukta diesel. tyvärr så luktar diesel inte så mycket nu för tiden.

Jag tror Fretchi tänker på fel baklastare. På 640 med 1113A motorn så sitter matarpumpen på insprutningspumpen. Jag bifogar en skiss. http://www.traktordelar.nu/bm1/bm600-bransleror.htm


Oljenivån ligger över det undre strecket. Ganska svart. Har inte bytt på några år.
Har du koll på var vevhusventilationen sitter, eller ventilerar den via locket.

Kollade lite mer nu. Tog loss rören från spridarna under drift. Det verkar som att mittencylindern inte funkar nå bra. Motorn låter likt oavsett. Jag bytte plats på två spridare också med samma resultat.
patrikw
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:47, 22-11-2006
Ort: Örnsköldsvik

Ivar Risslén

#9 » 17:43:23, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vevhus ventilationen går ner på samma sida som insprutningspumpen sitter.
Det låter inte så bra att den låter likt när den går på 2 cylindrar och inte har någon ork. Det kan vara att den har nypt på en cylinder och att det var därför som den stannade i sommar. Det är nog bara att lätta på locket och kolla hur det ser ut i loppen.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

patrikw (trådstartaren)

#10 » 15:15:01, 01-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Vevhus ventilationen går ner på samma sida som insprutningspumpen sitter.
Det låter inte så bra att den låter likt när den går på 2 cylindrar och inte har någon ork. Det kan vara att den har nypt på en cylinder och att det var därför som den stannade i sommar. Det är nog bara att lätta på locket och kolla hur det ser ut i loppen.


När jag hade spridarna borta snurrade jag motorn och jag tyckte att det fanns komp i alla cylindrar, så jag tror inte att den har nypt. (Hade dock låg nivå på kylarvätskan så vem vet...) Kan det vara för dålig komp pga kolvringarna. Kanske kan vara värt att öppna och kolla ändå.
Kan dåliga kolvringar förklara var oljan kommer från. Den kommer mest via avgasröret och från locket på ventilkåpan.
patrikw
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:47, 22-11-2006
Ort: Örnsköldsvik

Per Jansson

#11 » 17:19:26, 01-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du blåst topplockspackning?
Då kan ju både olja komma ut fel och vatten försvinna.
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

patrikw (trådstartaren)

#12 » 16:25:59, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er igen...
Nu startar den bra, fick bara lufta systemet rejält.
Med motorvärmare nån timme så startar lätt vid -10 grader, till och med bättre än innan sommaren.
Den låter bra på tomgång.
Problemet är att när jag lägger i driften och gasar så ryker den väldigt mycket svart rök. Den är dessutom väldigt kraftlös. Den går att skotta lite med men om det är lite uppför och snö i skopan så orkar den inte riktigt.

Vad tror ni, är det nån som har en trolig teori om vad felet kan vara.
Kan det vara nåt annat är motorn om den ryker och är svag
/ Patrik
patrikw
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:47, 22-11-2006
Ort: Örnsköldsvik

LeifAndersson

#13 » 17:11:56, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar man ur matarpumpen på en Simms-pump så kommer det ut en oljeskvätt, det är helt normalt.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#14 » 17:19:57, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

!. Kollat luftrenaren? 2. Kolla så att inte inställningen på pumpens medbringare släppt så den vridit sig. Båda skruvarna ska vara åtdragna och den ska stå i ungefär mittenläge. Du får lossa en liten plåt för att komma åt medbringaren, men kolla luftrenaren först.
Ta bort burken under luftrenaren och provkör utan, går den bra då får du göra ren hela luftrenaren. Har du huv på luftintaget ovanför luftrenaren? Om inte blir den full av regnvatten.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

patrikw (trådstartaren)

#15 » 18:13:35, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:!. Kollat luftrenaren? 2. Kolla så att inte inställningen på pumpens medbringare släppt så den vridit sig. Båda skruvarna ska vara åtdragna och den ska stå i ungefär mittenläge. Du får lossa en liten plåt för att komma åt medbringaren, men kolla luftrenaren först.
Ta bort burken under luftrenaren och provkör utan, går den bra då får du göra ren hela luftrenaren. Har du huv på luftintaget ovanför luftrenaren? Om inte blir den full av regnvatten.


Tack för svar. Luftrenaren har jag precis rengjort, den var helt igengrodd av olja.

Förstår inte riktigt hur du menar med pumpen, kanske klarnar om jag kollar lite.
patrikw
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:47, 22-11-2006
Ort: Örnsköldsvik


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jonte54 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se