Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

LM 840 fråga & köpråd hjullastare

122 inlägg • Sida 1 av 9
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#1 » 23:58:18, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla här,

Jag tänker köpa en Volvo BM LM 840 från jag tror 1967.
Provkörde idag, tyckte att den behövde mycket gas för att dra iväg.
Nu var det minus 10 grader och den hade stått några dagar.
På websidan naklastaren.se står det att det ska vara "klipp" och den ska "svara" på gasen på ett bra sätt.
Nu jag saknar erfarenhet med dessa maskiner undrar jag vad som menas med detta.
Vad är "ett bra sätt" och vad är "klipp"?
När den väl rullar går den fint i alla växlar men jag tyckte bara att det krävde lite mer gas än jag hade förväntat.
Nu väger den ju 10 ton så helt konstigt är det väl inte heller.
Jag hade dock förväntad att 110 hk skulle låta den krypa redan med stationär varvtal.
Har jag fel?

Tack för ett snabbt svar!

Mvh
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500



Mattias Petterson

#2 » 00:12:38, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl en converter i den där?, de brukar behöva rejält med varv för att röra sig
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Per Jansson

#3 » 01:47:36, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om den är frisk behöver den dessutom bli rätt genomvarm innan den svarar bättre i convertern.
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

pbv301

#4 » 08:36:36, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet generellt är att 840/841 med sin högre vikt upplevs "segare" och ska varvas hårdare än sina lättare kusiner.

Håller också med tidigare talare , kör den riktigt varm för att bättre kunna bedöma.

/pbv301
pbv301
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:02, 20-11-2012

fretchi

#5 » 11:16:05, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svara på gasen och driva är ju två olika saker tycker jag.

Trampar du ner gasen ska den varva upp ganska direkt och utan tvekan.
Driver gör den inte på tomgång. Kanske tjuvdriver den lite om den är genomvarm och står helt plant på jämnt underlag. Börja rulla ska den göra på litet gaspådrag, men kraften kommer först när du höjer varvtalet ordentligt. Detta är mina erfarenheter, dock från lillebror 642, men mycket borde vara sig likt maskinerna emellan.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Bygert

#6 » 12:29:55, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nyare maskiner med converter har det hänt en del med. För att spara bränsle är de avstämda så de driver även med måttligt gaspådrag. Med en sån maskin är det fel att dra på fullt, det ödslar bara bränsle. De äldre maskinerna däremot fungerar inte så. Man får räkna med att dra på ordentligt för att få det att hända nåt. Där blir det i stället ödsel att fjuttgasa, då förbrukas bränsle men det händer inget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#7 » 20:33:13, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen och tack så mycket för era svar och dessutom snabbt. Uppskattar detta.

Det verkar som om den är helt ok ändå.
Jag var lite halv bekymrad att resan dit (34 mil enkel väg) för att testköra den var förgäves.
Sedan är det då värt transporten hem också som hamnar på ungefär 17000 kr.
Tänker lägga ett bud på den snarast.

Finns en annan tanke också och det är att den glappar rejält i styrningen. När man vrider händer det först ingenting. Då vrider man lite mer och när det sedan tar har man tydligen vridit för mycket för att styrningen inte hann med. Korrektionen blir det för stor och då är det diket som gäller om man inte hunner bromsa. Konstaterade glapp i styrlänken som sträcker sig bakåt, och då där den fästar ovanpå styrhuset vid bakhjulet. Har fått höra att bussningen går att byta ut lätt och räcker till för att lösa problemet. Någonting djupt in mig tänker dock också på hydrauliken. Låter det vettigt att detta reagerar trögt istället för bussnings alternativet?

Ser kanske spökar, men det är bara oerfarenhet och jag vill förstås inte bli lurad av någon knepig försäljare.

hälsningar alla!
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500

Mattias Petterson

#8 » 20:37:32, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glappt länkage ger mycket spännande köregenskaper, men är det inte bara en hydralkolv och ett parallellstag på de där?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Trigon

#9 » 22:52:01, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

17 papp för 34 mil transport låter som 7-10 för mycket ungefär. Det måste ju gå att lösa på ett billigare vis? :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#10 » 17:56:29, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Glappt länkage ger mycket spännande köregenskaper, men är det inte bara en hydralkolv och ett parallellstag på de där?


Inte lagt märke till det. Det finns absolut en hydralkolv men inte mellan hjulen i så fall. Det var kanske parallelstagen som jag menade,
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#11 » 17:57:45, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:17 papp för 34 mil transport låter som 7-10 för mycket ungefär. Det måste ju gå att lösa på ett billigare vis? :klia:


Jag har nyss fått 15000 men inget annat. Det kommer väl hamna på det då.
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#12 » 18:23:23, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hör är maskinen förresten:

https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... 4/86090792

På bild 2 och 3 kan man se stagen.
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500

Trigon

#13 » 18:26:16, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conanthebarbarian skrev:
Trigon skrev:17 papp för 34 mil transport låter som 7-10 för mycket ungefär. Det måste ju gå att lösa på ett billigare vis? :klia:


Jag har nyss fått 15000 men inget annat. Det kommer väl hamna på det då.


Vilken ände av Sverige bor du i? Kanske kan du få tips på åkerier att fråga här i tråden.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#14 » 18:45:49, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Misstänker nu förresten, nu jag tänker på att jag har glömt vad säljaren sade om typ av styrningen, att det banne mig kanske är servostyrningen... En sådan här stag finns det på maskinen (bild lånat från maskinistens sida, insändaren Crille_h aug 2015).:


Bild

Och då är det glapp vid P änden.
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#15 » 18:47:57, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:
Conanthebarbarian skrev:
Trigon skrev:17 papp för 34 mil transport låter som 7-10 för mycket ungefär. Det måste ju gå att lösa på ett billigare vis? :klia:


Jag har nyss fått 15000 men inget annat. Det kommer väl hamna på det då.


Vilken ände av Sverige bor du i? Kanske kan du få tips på åkerier att fråga här i tråden.



Det är Öviks kommun, en lite by som heter Trehörningsjö.
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se