Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

LM 840 fråga & köpråd hjullastare

122 inlägg • Sida 7 av 9
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

magloman

#91 » 00:06:11, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som ett vanligt upplägg för bedrägeri. Har du läst tråden om detta?

Har du varit och sett maskinen?

Bedragare på nätet?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Trigon

#92 » 00:08:00, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om transportfirman är utomstående kanske den kan få agera opartisk mellanhand? Säljaren lastar 641an på lastbilen. Föraren meddelar dig att den är lastad. Du betalar, säljaren ser pengarna på kontot och ger klartecken att lastbilen kan åka. Men säljaren vill inte köra på maskinen innan den är betald?

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

magirus

#93 » 00:42:24, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åk ner till Hsand o övervaka o betala på plats! De ä ju ingen Romresa!

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

RD350

#94 » 09:52:00, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag betalade 10% på min grävare i handpeng. Sen fick åkaren som levererade återstående i form av postväxel. Banköverföring går ju också att göra när den står på din gård.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Peter Persson

#95 » 11:05:45, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller helt med magirus, bara att åka ner när det är dags för åkaren att hämta och göra klart affären på plats.
Tvekar säljaren minsta på detta så vet du vad som är på gång.
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#96 » 11:21:28, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste tråden om bedrägeri tidigare, det är också därför larmklockor ringde i huvudet.

Jag har sett och kört maskinen förra vecka och allt såg ok ut och den körde rätt fint tyckte jag. Han har igår tagit bort maskinen från Blocket så annonsen finns inte längre. Extra bilder på den lägger jag till här nere.

Priset: 65000, prutat ner från 68750 och begärt pallgafflar också, som jag fick med då. Rostiga ytor men inga djupa angrepp, viss el jobb att genomföra (belysning), vissa mätare ur funktion, spaken mellan dörren och manöverdelen i hytten borta, och framdäcken så småningom att byta ut. Han tog bort mattan innan visningen så att jag kunde se golvet och han hade köpt en ny matta som han skulle skära till och lägga på plats. Sidoplattor finns, motorvärmare och laddare finns, ny olja och filter. Han tyckte att startmotorn ibland inte tog i men det var sällan.

Det som var ett varningstecken, och först igår, var att han krävde betalning med ganska fräck ton i ett mejl: Angående betalning så skall det ske innan maskinen levereras, jag sätter den inte på en transport utan betalt. Då säljer jag den till någon annan. Det är andra på kö om du inte tar den. Han ville att betalningen blev genomfört innan bokföringen till årets slut.

Om leveransen sker nästa vecka innan jul har jag ingen möjlighet att vara närvarande som jag planerade och skrev i kontraktet, pga jobb. Jag kan inte ta ledigt. Dessutom står i kontraktet att betalningen sker vid leverans här hos mig på plats efter jag har haft chans att kontrollera maskinen igen efter transporten. Kontraktet är signerat av båda. Om jag hade kunnat vara där vid lastningen hade jag kunna tänka mig betala direkt på plats.

Har nu fått uppgift om fraktbolaget som verkar vara ok efter granskning på nätet. Kan ringa imorgon och se vad som sägs.

Frun dock har samma magkänsla som jag och det känns inte helt bra. Hon tycker att vi blåser av dealen. Vi har ju i och för sig ingen bråttom. Även ni tycker det är åtminstone lite skumt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#97 » 11:23:35, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#98 » 11:25:05, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500

magloman

#99 » 11:40:55, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du varit där o sett o kört maskinen är det ju ett annat läge. Du vet vart den bor osv.

Förstår säljaren, jag skulle aldrig släppa den utan få betalt först. Lika vanligt bli blåst som säljare idag.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

tortap

#100 » 12:12:23, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja håller med. Se det ur säljarens synvinkel. Du har varit hemma hos honom. Han vet absolut inget om dig. Ni hade ju redan skrivit nån slags papper sinsemellan. Kan inte någon annan åka och genomföra själva betalningen på plats då för din räkning?

Edit: Jag kanske missförstod. Sett och hört kanske betyder video och inte egen provkörning? Det kanske ställer saken i lite annat läge men jag tycker iaf att säljaren nog också har fog att vara lite skeptisk.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

osla

#101 » 13:04:19, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även jag hade gjort precis samma som ni, som säljare hade jag aldrig släppt iväg den utan att ha pengarna i hand, och som köpare hade jag aldrig betalat innan jag haft maskinen med mig. Därför skulle jag aldrig genomföra en affär på detta vis, utan jag hade varit med

2 personer gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Trigon

#102 » 13:27:11, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Även jag hade gjort precis samma som ni, som säljare hade jag aldrig släppt iväg den utan att ha pengarna i hand, och som köpare hade jag aldrig betalat innan jag haft maskinen med mig. Därför skulle jag aldrig genomföra en affär på detta vis, utan jag hade varit med


Vad hade du gjort om du åkt dit, betalat den och säljaren sen inte vill släppa iväg dig med den? Blir väl ungefär samma sak om den betalas innan och säljaren sen vägrar köra på den på transporten. :klia:
Har TS varit på plats, provkört maskinen och bedömt skicket så ser jag inga konstigheter i att säljaren vill ha betalt innan maskinen åker iväg, det brukar jag kräva när jag säljer någonting.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Per Jansson

#103 » 13:43:37, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen vettig människa släpper iväg en sådan maskin utan att ha fått betalt.
Har ni ett skrivet avtal med maskinens serienummer och beskrivning av alla tillbehör som ingår, där det framgår att det är din egendom när säljaren har fått full betalning så är ju maskinen din så fort du betalt.
Förstår din misstänksamhet, och någonstans fick du väll en magkänsla när ni träffades.

Varför inte utnyttja modern teknik och videochatta på mobilen så ni tillsamman ser att pengarna kommer in på säljarens konto och att maskin med tillbehör lastas och åker iväg (förhoppningsvis hem till dig då)?
Någonstans får man dra en rimlig gräns för misstänksamheten om man inte kan vara med hela vägen.

2 personer gillar det här inlägget.
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

63an

#104 » 14:58:24, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska vara på plats med åkaren om de ska göras affär! Så ta ledigt å möt upp på plats...följde med trailern till Värmland när jag handlade kollade allt sen skulle218 köras upp på trailern å karlen var så nervös så jag bad min chaffis att göra det men han sa : nä för fan låt han hålla på de var ju en mängd redskap också... Sätt hårt emot om detta bara de går en arbetsdag å de är värt att avara!
Bara planerskopan kostar minst 20 000...gafflar runt 8-10 000...snöskopan 6-8 000 .
Drömläge att transportera E-4an mest hela vägen även att åka ner :thummar:
Köra gör du väl själv om han vägrar de behöver du ingen hjälp med :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

osla

#105 » 15:54:43, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:
osla skrev:Även jag hade gjort precis samma som ni, som säljare hade jag aldrig släppt iväg den utan att ha pengarna i hand, och som köpare hade jag aldrig betalat innan jag haft maskinen med mig. Därför skulle jag aldrig genomföra en affär på detta vis, utan jag hade varit med


Vad hade du gjort om du åkt dit, betalat den och säljaren sen inte vill släppa iväg dig med den? Blir väl ungefär samma sak om den betalas innan och säljaren sen vägrar köra på den på transporten. :klia:
Har TS varit på plats, provkört maskinen och bedömt skicket så ser jag inga konstigheter i att säljaren vill ha betalt innan maskinen åker iväg, det brukar jag kräva när jag säljer någonting.

Skillnaden är ju då att du är där, antingen tar du bara maskin och åker, eller så ringer polis. Men mest troligt så har ju säljaren redan långt innan du kommit dit att avblåsa affären eftersom han redan då vet att det inte gick att blåsa nån den gången

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se