Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

BM 641 startmotorn går ej

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

daniel n (trådstartaren)

#1 » 15:05:23, 07-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en BM 641 som inte startar. Har inte använt den på 2 månader, sist funkade den perfekt. Batterierna är äldre, men laddade, har en intelligent laddare som jag har kört ett recond program med dessutom. Mätte upp till 25V med billig multimeter (även om jag inser att det inte säger så mkt om batteriernas kondition). Vi har också provat med starthjälp.

Symptom: När jag vrider om nyckeln så ser jag att nålarna på mätarna hoppar till, så de får ström åtminstone. Men när jag trycker på startknappen så händer absolut noll, ingenting. Inget klickande absolut inget.

Jag har plockat loss anslutningarna till batterierna och rengjort, utan resultat.

Nu undrar jag vad som är nästa steg? Jag har väldigt dålig koll så förklara gärna "från början". Tack på förhand!
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund



Per Jansson

#2 » 16:00:01, 07-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta hjälp av någon så du kan mäta spänningen på den klenare kabeln på startmotorn, den ska få nära batteri spänning när startknappen trycks in. Om det finns spänning där så prova att knacka med hammare utanpå solenoiden(den runda delen uppepå startmotorn) på min händer ibland att kärnan i solenoiden fastnar, knackar jag på den skakar den loss och startmotorn fungerar igen. Samma symptom som du anger.

1 person gillar det här inlägget.
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

daniel n (trådstartaren)

#3 » 18:01:03, 07-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tips Per! Problemet vad dock mycket enklare (och nybörjaraktigt) än så....

Jag hade tittat på säkringen att den var hel, och det var den. Men det var tydligen dålig kontakt där. Jag snurrarde lite, tog oss o rengjorde och satte tillbaka säkringen, sen gick det fint! Kändes ju inte jättesmart att missa en sådan grej, men man lär sig:)

5 personer gillar det här inlägget.
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

magirus

#4 » 22:25:21, 07-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Well, sånt händer även ett proffs :mrgreen:
Å nu ha du ju fått rena anslutningar till startmotor å de ä ingen nackdel! :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

tortap

#5 » 22:44:18, 07-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle just säga säkringen. Hade exakt samma på 4300a där säkringen ser hel ut men var lite smält i "spetsen" eller vad man ska säga.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se