johanssonjoel skrev:Inte så vanlig maskin men det gör den ju inte mindre tuff
Vet inte hur mycket delar det går å få tag till den men jag skulle köra på ny pump eller renovera (om motorn är i det skick som förra ägaren sa) Kör hårt!!
Jag gillar den =). Den är så ful att den blir söt... Blir glad när jag ser den. Jag är ytterst kluven i pump-frågan...
Hymax skrev:Får gratulera till ett kul maskinköp
Kanske skulle börja med ett kompprov så man vet om motorn är värd en ny insp.pump.
Ingen tokig ide, men då måste jag få tag i en komp-mätare och spridartätningar (tror jag) för man måste väl väck med spridarna för att kolla kompet. Detta skall absolut ske ifall jag beslutar mig för att fixa originalsnurran.
Fredrik_ skrev:Frågan är ju om den är ful, eller snygg
Tuff som sagt!
Lycka till med igångsättandet!
Den är ful, den e snygg, den är tuff, den är allt man vill att den ska vara.. Lite som julia roberts i Pretty Woman
. Tackar för lyckönskningarna =).
Utskrotnings-Magnus skrev:Hej Robban!
Jourhavande Med-Piteåbo här.
Trevlig
traktor! Min åsikt är att det alltid är lättare att reparera en gammal motor än att börja byta mot en annan. Ibland låter det sig inte göras.. Jag har mig veterligen tyvärr ingen sån där pump, men jaga ett tag och betala inte så mycket om du hittar en, 1000->2000:- beroende på skick. En pumprenovering idag är rätt dyr, och då vet du samtidigt inte nåt om motorn du har i övrigt.
Om du väljer att byta motor så kan jag erbjuda mig att på CNC-plasma skära ut en adapterring. Tyvärr så är själva skärningen det enkla och att mäta upp och göra en
ritning på hur det skall se ut det svåra. Jag utlovar ett pris som motsvarar materialkostnad + självkostnad på maskinen (munstycken osv) om du vill ha en adapterring samt motorfästesbitar. Det bästa vore om du använde CAD och ritade upp ringen/detaljerna. Det funkar med en riktigt, riktigt, riktigt, riktigt väl måttsatt ritning/mall också.
/Magnus, Norrfjärden
Hejsan Magnus. Jag är inne på den linjen som du skriver om... Även om motorn enligt utsago gick bra innan den dog, så betyder det ju inte att
ramlager och vevlaget etc är i gott skick. Den är tydligen ofta startad med startgas då det till och med sitter en sådan där ampull-mackapär i hytten. Jag är även fundersam på varför oljenivån är ca en decimeter över max-strecket på stickan och hur länge det har varit så... Är oljan utspädd med diesel och har gått så ett tag så har den ju knappast gått med fullgod smörjning, vilket enligt skelleftefirman var skälet till att dieselpumpen skurit (otillräcklig smörjning).
Av denna anledning känner jag att det skulle svida lite att jaga tag på en pump som tycks vara ytterst sällsynt, om det sedan skulle visa sig att resten av motorn inte är i det skick jag vill att den ska vara. Fort är det gjort att lägga ut alldeles för mycket pengar och tid på originalmotorn med andra ord. Foder, kolvar, vevslipning, oljepump osv osv...
Alternativet är alltså en motor som sitter i en gammal
lastbil nu. Den går att starta och provköra, och en till viktig faktor, Den är redan betald och i min ägo.
Visserligen är det kanske mera tjorv att byta motor och fixa fästen och sådant, men det finns även en ekonomisk aspekt i det hela. Jag tror även att det går fortare, då det är lättare att smida till lite järnskrot än att jaga tag i grejer till en sådan gammal dinosaurie
. Hade varit roligt om man får igång den innan vintern.
Jag är ytterst tacksam för ditt erbjudande Magnus! Det sitter en adapter-ring mellan motor och låda nu. Den borde ju gå att måtta från när man tar loss den från motorn, för att få måtten mot växellådan.
Jag misstänker att det är Sae#3 bultmönster på båda sprängkåporna... Vissa hävdar att det enda man behöver göra då är att borra hål för medbringarn i svänghjulet. Svårt att säga då jag inte hämtat perkinsmotorn ännu, och heller inte tagit ur originalmotorn. Time will tell =).
Tack för alla svar och visat intresse!
Mvh //Robert Lindblom