Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Tractomotive TL12D Långtidsprojekt

57 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

PiteRobban (trådstartaren)

#1 » 19:29:14, 06-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjohooo.
Imorse kom gammeln hem till farsans gård med två skopor.

Bild

Bild


Planen är att få igång motorn, alternativt att byta ut den mot en Perkins 4.236 som jag fick med på köpet men ännu inte hämtat.

Motorn som sitter i är en Allis Chalmers buda D273 eller vad dom nu kallas.

Bild

Den gick fint för förra ägaren men tyvärr så verkar det som att dieselpumpen har skurit ihop. Han lämnade in den på nån firma i Skellefteå som konstaterade att högtrycksdelen var skuren.

Frågan är om man skulle ha försökt få liv i pumpen och Allis-snurran, eller om man skulle ha satsat på ett motorbyte på en gång. Kan även tillägga att oljenivån var alldeles för hög i motorn, men detta kan vad jag förstår bero på tätningarna i pumpen, som kan göra att den spär ut oljan med diesel. Pumpen har alltså varit lös och är ditmonterad igen. Sitter även en el-förpump som eventuellt kan ha tryckt på diesel in i pumpen och vidare via trasiga tätningar kanske? Motorn gick bra som tusan enligt tidigare ägare, tills dess att pumpen gav upp :( .

Bilder på pumpen:
Bild

Bild

Bild

Vad känns klokast? Försöka fixa pump och tätningar till originalmotorn, eller byta ut den mot en testad och fungerande Perkins 4.236 (Volvo D39), med betydligt större utbud på grejer?

Finns det någon efterfrågan på denna originalmotor som sitter i nu?

Andra tips och råd till en maskinist-oskuld som mig? =)

Bonusbild på bredden ;)
Bild

Nåja... Det får bli min lilla tråd det här. Jag jobbar varannan vecka och har inte tillgång till nån verkstad, så det lär ta ett tag detta... Men allt har sin tid =)

Lägger upp övriga bilder för eget behov vid funderingar om motorbyte. Bra att ha allt samlat på samma ställe =)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Mvh //Robert Lindblom
Senast redigerad av PiteRobban 19:45:59, 06-07-2012, redigerad totalt 2 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
PiteRobban
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:07:08, 18-06-2012
Ort: Piteå
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes Actros 4155



johanssonjoel

#2 » 14:50:59, 07-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte så vanlig maskin men det gör den ju inte mindre tuff :thumme: Vet inte hur mycket delar det går å få tag till den men jag skulle köra på ny pump eller renovera (om motorn är i det skick som förra ägaren sa) Kör hårt!! :bira: :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johanssonjoel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:51, 11-01-2011
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H25C
Åkerman H16C
Åkerman H21
Kockum 442B
Kockum 420

Hymax

#3 » 18:08:33, 07-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får gratulera till ett kul maskinköp :thumme:
Kanske skulle börja med ett kompprov så man vet om motorn är värd en ny insp.pump.
Jeep driver med alla !

1 person gillar det här inlägget.
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

Fredrik_

#4 » 23:06:00, 07-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är ju om den är ful, eller snygg :uupps:
Tuff som sagt!

Lycka till med igångsättandet!

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Utskrotnings-Magnus

#5 » 10:33:05, 08-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Robban!

Jourhavande Med-Piteåbo här.

Trevlig traktor! Min åsikt är att det alltid är lättare att reparera en gammal motor än att börja byta mot en annan. Ibland låter det sig inte göras.. Jag har mig veterligen tyvärr ingen sån där pump, men jaga ett tag och betala inte så mycket om du hittar en, 1000->2000:- beroende på skick. En pumprenovering idag är rätt dyr, och då vet du samtidigt inte nåt om motorn du har i övrigt.

Om du väljer att byta motor så kan jag erbjuda mig att på CNC-plasma skära ut en adapterring. Tyvärr så är själva skärningen det enkla och att mäta upp och göra en ritning på hur det skall se ut det svåra. Jag utlovar ett pris som motsvarar materialkostnad + självkostnad på maskinen (munstycken osv) om du vill ha en adapterring samt motorfästesbitar. Det bästa vore om du använde CAD och ritade upp ringen/detaljerna. Det funkar med en riktigt, riktigt, riktigt, riktigt väl måttsatt ritning/mall också.

/Magnus, Norrfjärden

1 person gillar det här inlägget.
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

PiteRobban (trådstartaren)

#6 » 23:12:14, 08-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

johanssonjoel skrev:Inte så vanlig maskin men det gör den ju inte mindre tuff :thumme: Vet inte hur mycket delar det går å få tag till den men jag skulle köra på ny pump eller renovera (om motorn är i det skick som förra ägaren sa) Kör hårt!! :bira: :mrgreen:


Jag gillar den =). Den är så ful att den blir söt... Blir glad när jag ser den. Jag är ytterst kluven i pump-frågan...

Hymax skrev:Får gratulera till ett kul maskinköp :thumme:
Kanske skulle börja med ett kompprov så man vet om motorn är värd en ny insp.pump.


Ingen tokig ide, men då måste jag få tag i en komp-mätare och spridartätningar (tror jag) för man måste väl väck med spridarna för att kolla kompet. Detta skall absolut ske ifall jag beslutar mig för att fixa originalsnurran.

Fredrik_ skrev:Frågan är ju om den är ful, eller snygg :uupps:
Tuff som sagt!

Lycka till med igångsättandet!


Den är ful, den e snygg, den är tuff, den är allt man vill att den ska vara.. Lite som julia roberts i Pretty Woman :P. Tackar för lyckönskningarna =).
Utskrotnings-Magnus skrev:Hej Robban!

Jourhavande Med-Piteåbo här.

Trevlig traktor! Min åsikt är att det alltid är lättare att reparera en gammal motor än att börja byta mot en annan. Ibland låter det sig inte göras.. Jag har mig veterligen tyvärr ingen sån där pump, men jaga ett tag och betala inte så mycket om du hittar en, 1000->2000:- beroende på skick. En pumprenovering idag är rätt dyr, och då vet du samtidigt inte nåt om motorn du har i övrigt.

Om du väljer att byta motor så kan jag erbjuda mig att på CNC-plasma skära ut en adapterring. Tyvärr så är själva skärningen det enkla och att mäta upp och göra en ritning på hur det skall se ut det svåra. Jag utlovar ett pris som motsvarar materialkostnad + självkostnad på maskinen (munstycken osv) om du vill ha en adapterring samt motorfästesbitar. Det bästa vore om du använde CAD och ritade upp ringen/detaljerna. Det funkar med en riktigt, riktigt, riktigt, riktigt väl måttsatt ritning/mall också.

/Magnus, Norrfjärden


Hejsan Magnus. Jag är inne på den linjen som du skriver om... Även om motorn enligt utsago gick bra innan den dog, så betyder det ju inte att ramlager och vevlaget etc är i gott skick. Den är tydligen ofta startad med startgas då det till och med sitter en sådan där ampull-mackapär i hytten. Jag är även fundersam på varför oljenivån är ca en decimeter över max-strecket på stickan och hur länge det har varit så... Är oljan utspädd med diesel och har gått så ett tag så har den ju knappast gått med fullgod smörjning, vilket enligt skelleftefirman var skälet till att dieselpumpen skurit (otillräcklig smörjning).
Av denna anledning känner jag att det skulle svida lite att jaga tag på en pump som tycks vara ytterst sällsynt, om det sedan skulle visa sig att resten av motorn inte är i det skick jag vill att den ska vara. Fort är det gjort att lägga ut alldeles för mycket pengar och tid på originalmotorn med andra ord. Foder, kolvar, vevslipning, oljepump osv osv...

Alternativet är alltså en motor som sitter i en gammal lastbil nu. Den går att starta och provköra, och en till viktig faktor, Den är redan betald och i min ägo.

Visserligen är det kanske mera tjorv att byta motor och fixa fästen och sådant, men det finns även en ekonomisk aspekt i det hela. Jag tror även att det går fortare, då det är lättare att smida till lite järnskrot än att jaga tag i grejer till en sådan gammal dinosaurie :P. Hade varit roligt om man får igång den innan vintern.

Jag är ytterst tacksam för ditt erbjudande Magnus! Det sitter en adapter-ring mellan motor och låda nu. Den borde ju gå att måtta från när man tar loss den från motorn, för att få måtten mot växellådan.
Jag misstänker att det är Sae#3 bultmönster på båda sprängkåporna... Vissa hävdar att det enda man behöver göra då är att borra hål för medbringarn i svänghjulet. Svårt att säga då jag inte hämtat perkinsmotorn ännu, och heller inte tagit ur originalmotorn. Time will tell =).

Tack för alla svar och visat intresse!

Mvh //Robert Lindblom
PiteRobban
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:07:08, 18-06-2012
Ort: Piteå
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes Actros 4155

PiteRobban (trådstartaren)

#7 » 03:24:34, 10-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det dax för ett trådlyft. Vill ju gärna ha igång dunderklumpen :P

American Bosch-pump av samma sort som den jag har verkar vara ytterst svårfunnen på den här planeten... Har däremot sett att dessa motorer (Buda D273) har varit bestyckade med Roosa master.

Jag är osäker på om den passar rakt av på min motor eller om pumpdrivningen framme på motorn skiljer sig åt. Jag har läst någonstans att American Bosch-pumparna drivs med vevaxelns hastighet och det tror jag inte att Roosa Master-pumparna gör. Är det någon som har koll på detta?
OM det är så att pumpen passar rakt av så vore det kanon, då roosa master tycks vara betydligt enklare att få tag på.

Mvh //Robert
PiteRobban
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:07:08, 18-06-2012
Ort: Piteå
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes Actros 4155

Krister W.

#8 » 09:40:57, 10-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr har jag inget annat att bjuda på än glada tillrop. Detta projekt är värt att lyckas med!!
:thummar: :thummar: :thummar:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Turbodiesel

#9 » 10:07:30, 10-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna Ambacpumpen drivs med vevaxelns hastighet, den har endast tre pumpkammar samt en reduktionsväxel till fördelardelen (skoj konstruktion)


Bl,a IH International Harvester, använder sig av en Ambacpump av den typen, har för mig det gäller 1455 m.fl modeller.

Det är ett alternativ JAG skulle undersöka & experimentera med om Allisen var i min ägo, men det är knappt värt besväret i annat fall..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Gustavors

#10 » 10:12:58, 10-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här tyckte jag din pump stod nämnd. Kan kanske finnas mer info att hitta?

http://it.scribd.com/doc/37745273/AMBAC-crossreference

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

jörgen.ottosson

#11 » 20:36:43, 27-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

verkar ju vara en liknande pump (till utsendet i alla fall....men jag tror inte det är något som passar, är till en militär "allbränsle-motor" vad jag förstår...)
http://www.govliquidation.com/auction/v ... emManifest

...snubblade över lite info om pumptypen på ett annat forum (kanske något för Downloads?..pdf:erna är sega som f_n att titta på.. )

http://www.ambac.net/images/psb6a.pdf
http://www.ambac.net/images/hydraulicheads.pdf
http://www.ambac.net/images/psbserviceinstr.pdf

samt ett telefonnummer till en kille i missouri, USA, som kanske vet något om delar? (Jim Cousins @ 318-222-3348) vet tyvärr inget mer om honom eller om numret fungerar...(landsnummer?, riktnummer?)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

PiteRobban (trådstartaren)

#12 » 02:15:44, 29-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för tipset =). Det är samma pumptyp. (PSB6).

USA har väl landskod 001 om jag inte missminner mig =).

Mvh //Robert
PiteRobban
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:07:08, 18-06-2012
Ort: Piteå
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes Actros 4155

PiteRobban (trådstartaren)

#13 » 12:37:31, 29-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahapp... Det blev ett litet framsteg i natten minsann. Kom på den briljanta iden att googla "PSB6 for sale". Fick några träffar och faktiskt en aktuell Ebay annoons i USA. Bjöd 75 dollar för den och fick den. Vet dock inte skick på den, så nu behöver jag få tag i en kompetent dieselverkstad som behärskar att kolla upp en sådan här pump och eventuellt ta grejer från min gamla pump och få det att funka.

Någon som har något tips om kompetenta dieselmekar i norr/västerbotten? Jag har stort förtroende för Dieselmeken i Aneby (Göran) men det är ju en bit dit. Kanske blir så att jag skickar den dit ändå, men tips mottages gärna.

Mvh //Robert
PiteRobban
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:07:08, 18-06-2012
Ort: Piteå
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes Actros 4155

edstrom88

#14 » 21:49:10, 29-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

hedqvist dieselservice luleå
Användarvisningsbild
edstrom88
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:45:46, 13-09-2010
Ort: Svenstavik/Östersund
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Gigantic F30 tillv-nr:5062-67
Clark Michigan 125 lllA

PiteRobban (trådstartaren)

#15 » 13:34:12, 02-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var snabbare ryck än vad jag trodde =). Pumpen har visseligen inte anlänt till min dörr ännu, men den är i Sverige och har gått genom tullen, så det är nog bäst att slänga ut en krok med lite funderingar som jag samlat på mig på sistone...

Först och främst. En av länkarna som Jörgen.Ottosson la in här visar att det ska vara ett bränslefilter mellan förpumpen och pumphuvudet. Det sitter inget sådant på motorn nu, utan en slang som går direkt från förpumpen till huvudpumpen. Kan detta vara orsaken till att pumpen har skurit? Att det kanske har kommit in något skräp från matarpumpen alltså.
Så här ser det ut idag:
Tank med bränslekran-slang-rör-slang-elektrisk pump-slang-dubbelfilter (universal verkar det vara. FRAM p5770)-rör-matarpump-slang-huvudpump.

Min spontana tanke är att det finns många ställen där det kan strula, så jag tänkte bygga om hela skiten på följande vis:
Tank med bränslekran-slang-handpump av båttyp-slang-dubbelfilter-rör-matarpump-CAV296 filter med hållare och vattenavskiljare-Huvudpump.

Däremot så har jag funderat på om det är bättre att sätta ett vattenavskiljande FÖRE matarpumpen? Kom jättegärna med förslag här.
I en optimal värld där jag skulle köpa alla delar nytt, så skulle jag sätta ett sådant här som första anhalt efter tanken:

Bild

Frågan är om det räcker med ett sådant filter som förfilter eller om det ska vara två? Kan man sätta det filtret som förfilter och Fram dubbelfiltret mellan matarpump och huvudpump? Kan man kanske använda ett av FRAMfiltren som förfilter och koppla in det andra som finfilter mellan matning och huvudpump? Men de är väl länkade samman inombords i filterhållaren dock...

Mycket funderingar, men jag vet ju att det är här som de skarpa hjärnorna huserar så vi löser det säkert fint detta =)

Mvh //Robert
PiteRobban
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:07:08, 18-06-2012
Ort: Piteå
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes Actros 4155


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se