Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Tractomotive TL12D Långtidsprojekt

57 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

jörgen.ottosson

#16 » 19:17:45, 02-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ordning på "vanligt" dieselsystem brukar ju vara, tank--vattenavskiljare/grovfilter--handpump/matarpump--finfilter--högtrycks pump. (sen går det en retur, antingen från högtryckspumpen eller från finfiltret, tillbaks till tanken.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



PiteRobban (trådstartaren)

#17 » 01:05:20, 03-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret jörgen. Är det någon skillnad på filtrena då? Kan jag sätta dubbelfiltren som finfilter? Eller ska jag kanske skaffa två sådana CAV296 filter? en med förpump och vattenavskiljare och ett utan förpump? Räcker det tro, eller bör man ha dubbla grovfilter?

CAV296 filtren var riktigt billiga på Ebay faktiskt, och det vore ju skönt om man kunde ha samma filtertyp till båda filtrena. Hållarna är lite dyrare dock, och jag hittar ingen dubbelhållare.

Försökte mig på att ta lös tanken idag men gick bet. Det verkar som att man måste bort med hytten för att kunna få lös lyskåpan som sitter ovanför tanken men under/framför hytten. Hur rackarns bär man sig åt för att rengöra en tank som sitter i ett utrymme som man knappt tar sig ner i med fötterna först, som det är tänkt att man ska sitta? Det finns visserligen en "manskapslucka" framför, men man kommer bara åt nedre tankanslutningen via den.
Kan man medelst pump pumpa in diesel bakvägen till tanken genom anslutningen och sedan försöka suga upp det via påfyllningsröret? Tänkte om det sitter någon sil innanför bränslekranen i tanken... (Nej, det går inte att ta bort kranen som den sitter nu. För nära ett vinkeljärn som sitter dumt till. Jag ser ingen annan lösning på problemet än att göra så. Tyvärr så är man ju lite korkad medan jag var där och funderade... Låste fast tankarna på att det blir trångt att koppla in pumpen under tanken... Men jag har ju samma matarrör väl åtkomligt i motorutrymmet :P. Så får det nog bli om ingen har något bättre råd =).

Däremot så kvarstår frågorna:
Räcker det med ett cav-filter med handpump och vattenavskiljare som grovfilter och ett likadant som finfilter?
Skiljer det något på filtreringskapaciteten mellan grov/finfilter?
Bör man ha två stycken grovfilter?

Jag känner faktiskt en viss entusiasm nu över den här traktorn =). Kul!

Mvh //Robert

1 person gillar det här inlägget.
PiteRobban
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:07:08, 18-06-2012
Ort: Piteå
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes Actros 4155

Turbodiesel

#18 » 01:28:30, 03-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Ordning på "vanligt" dieselsystem brukar ju vara, tank--vattenavskiljare/grovfilter--handpump/matarpump--finfilter--högtrycks pump. (sen går det en retur, antingen från högtryckspumpen eller från finfiltret, tillbaks till tanken.


På denna sitter filtret innan matarpumpen (av kugghjulstyp) en (som jag ser det) en lite galen konstruktion som tyvärr återfinns på några av dagens common-railsystem, bl,a Mercedes.


PiteRobban skrev:Tack för svaret jörgen. Är det någon skillnad på filtrena då? Kan jag sätta dubbelfiltren som finfilter? Eller ska jag kanske skaffa två sådana CAV296 filter? en med förpump och vattenavskiljare och ett utan förpump? Räcker det tro, eller bör man ha dubbla grovfilter?

CAV296 filtren var riktigt billiga på Ebay faktiskt, och det vore ju skönt om man kunde ha samma filtertyp till båda filtrena. Hållarna är lite dyrare dock, och jag hittar ingen dubbelhållare.


Däremot så kvarstår frågorna:
Räcker det med ett cav-filter med handpump och vattenavskiljare som grovfilter och ett likadant som finfilter?
Skiljer det något på filtreringskapaciteten mellan grov/finfilter?
Bör man ha två stycken grovfilter?

Jag känner faktiskt en viss entusiasm nu över den här traktorn =). Kul!

Mvh //Robert


Gillar personligen inte 296 filtertypen, de är alldeles för söliga att hålla på med, men de är vanliga & billiga :thumme:

Finfilter räcker gott, om tanken & soppan du tankar är ren..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Ivar Risslén

#19 » 01:37:07, 03-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer några exempel på filter som finns hos Olsson i Ellös. Förfilter http://www.oie.se/Produkt/branslerenare ... -(81711842)?sectionId=2951040

Finfilter http://www.oie.se/Produkt/branslerenare ... -(81711842)?sectionId=2951040

Det går nog bra att använda dom befintliga filtren också men det kan vara billigare att byta till CAV filter och dom är lätta att få tag i vid behov.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

PiteRobban (trådstartaren)

#20 » 02:05:35, 03-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:På denna sitter filtret innan matarpumpen (av kugghjulstyp) en (som jag ser det) en lite galen konstruktion som tyvärr återfinns på några av dagens common-railsystem, bl,a Mercedes.

Gillar personligen inte 296 filtertypen, de är alldeles för söliga att hålla på med, men de är vanliga & billiga :thumme:

Finfilter räcker gott, om tanken & soppan du tankar är ren..


Vad roligt att ni svarar. Det gläder mig verkligen :D . Jag är ju en rookie när det gäller gammeltraktorer så jag hoppas ni har överseende med mina frågor.
En av anledningarna som jag funderar på ett CAV296 som förfilter innan matarpumpen, är att det finns att få med handpump och vattenavskiljare. Billiga är dom också.
JAg tycker det känns helt fel att inte ha ett filter mellan matarpumpen och högtryckarn. Händer det något i matarpumpen så är hela skiten körd. Det har tagit mig typ ett år att hitta en pump som (förhoppningsvis) fungerar och jag vill inte leta längre. Därför tänkte jag montera ett filter mellan matarn och högtryckarn. Hängsle och livrem vettu =).

Kollade på bränslerenarna som du länkade till Ivar Risslén men jag förstår inte hur ett av dom funkar? Det ser ju ut som att det bara är en kopp som bränslet rinner ner i och ut igen? Ingen filtrering utan bara vattenavskiljare eller? Jag är rädd om förpumpen också då delar inte finns till dessa längre. Är dessa glasbollar tillförlitliga som förfilter? Om jag sätter en sådan renare, så måste jag även montera en handpump av någon sort. Ska kika där på olssons i ellös om jag hittar nåt.

Kan tillägga igen att jag lär få svårt att rengöra tanken. Bränsle kommer jag att tanka från dunk när jag får igång den. Långt till mack.

Och tack igen för hjälpen! Det uppskattas att man får skriva av sig med kunnigt folk utan att för den sakens skull känna sig som en idiot

Mvh //Robert
PiteRobban
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:07:08, 18-06-2012
Ort: Piteå
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes Actros 4155

PiteRobban (trådstartaren)

#21 » 02:57:59, 03-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade i en annan tråd följande från Leif Andersson:

LeifAndersson skrev:En dieselmotors bränslefilter sitter alltid på matarpumpens trycksida, ev.filter före pumpen är bara vatten och slam avskilljare. Så kör absolut inte din traktor utan filter på trycksidan. Lite bilder på insprutningspump, filterhållare och filter skulle underlätta. Det kan ju vara så att någon tidigare ägare monterat något "bastardfilter" på maskinen.


Det verkar ju som att jag är inne på rätt spår då med filter EFTER matarpumpen. Den har gått utan filter där och det kan ju vara en orsak till haveriet...
Då återstår frågan... Vilka filter/vattenavskiljare/handpump ska man satsa på?

Tror jag kör på detta som vatten/slamavskiljare: http://www.ebay.co.uk/itm/DIESEL-FUEL-W ... 3f256d722a
Detta pga att allt sitter ihop och det är lätt och billigt att få tag i filter.

Men filtret mellan matning och högtryck vette fan... Kanske kör jag genom dubbelfiltren som jag redan har (fast med nya filter då så klart eftersom att dessa har varit första anhalten efter tanken :P. Någon åsikt om detta, så framför den åsikten nu =).

Anledningen till att jag ligger på är att jag snart åker iväg och jobbar en vecka. Hade vart fint om alla grejer finns hemma när jag kommer tillbaka =).
Mvh //Robert
PiteRobban
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:07:08, 18-06-2012
Ort: Piteå
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes Actros 4155

Mattias Petterson

#22 » 18:43:48, 03-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slå i någon gammal diesel och vispa runt med någon styv kabelsnutt och ta en vanlig grov/våtdamsugare och sug ur skiten, duger utmärkt att tända någon brasa med efteråt..
Senast redigerad av Mattias Petterson 20:29:04, 03-08-2013, redigerad totalt 1 gång.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

jörgen.ottosson

#23 » 19:28:14, 03-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

...grovdammsugare och brännbara vätskor är ingen bra kombination. :laes_detta: (brännbaragaser kan kommer år kolborstarna i motorn)

( ett försök med bensin... :snow: )
http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/ ... angar-sist
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mattias Petterson

#24 » 20:28:30, 03-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skrev diesel, inte bensin... :wave:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

jörgen.ottosson

#25 » 20:43:02, 03-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

...jag såg det, men även om diesel tillhör klass 3 vätska (betyder flampunkt över 50°C... :klia: ...tror jag) så tycker jag inte det är lämpligt att använda Damsugare...

Min personliga åsikt, var och en få bilda sig en egen uppfattning. :thumme:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Ivar Risslén

#26 » 21:31:47, 03-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns pumpar som är avsedda för olja och de fungerar hyfsat för att tömma tankar. Det finns ibland en dräneringsplugg/kran som man kan använda.

Jag hade problem med min Boxer traktorgrävare att det var vatten, skit och alger i tanken. Jag öppnade dräneringskranen på tanken och tömde ut allt flytande och sedan så fick kranen så öppen hela vinter. Efter att jag hade upprepat det 2 vintrar så har jag blivit kvitt besvären med alger och vatten som jag hade tidigare.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mattias Petterson

#27 » 21:37:04, 03-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Det finns pumpar som är avsedda för olja och de fungerar hyfsat för att tömma tankar. Det finns ibland en dräneringsplugg/kran som man kan använda.

Jag hade problem med min Boxer traktorgrävare att det var vatten, skit och alger i tanken. Jag öppnade dräneringskranen på tanken och tömde ut allt flytande och sedan så fick kranen så öppen hela vinter. Efter att jag hade upprepat det 2 vintrar så har jag blivit kvitt besvären med alger och vatten som jag hade tidigare.

Låter som ren tur att bli av med algerna på så sätt :uupps:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

PiteRobban (trådstartaren)

#28 » 23:46:53, 03-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen =). Jag har ingen våtdammsugare men däremot har jag en sån liten pump som man driver med borrmaskin. En sån med en trädgårdsslang som sugslang borde ju funka. Tänkte koppla in en insprutningspump från en bil baklänges i systemet efter att ha slangat ur geggan som är där. Ska såklart testa blåsa först och kolla så det inte sitter någon backventil. Förhoppningsvis blåser det bort skit som fastnat i eventuell sil, så jag kan pumpa upp det med borrflugepumpen sen =).
Beställde för övrigt ett CAV296 filter med hållare, slamavskiljare och handpump igårnatt. Blir hjulafton när jag kommer hem från jobbet :D

//Robert
PiteRobban
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:07:08, 18-06-2012
Ort: Piteå
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes Actros 4155

edstrom88

#29 » 22:45:36, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns det ingen bottenplugg? finns det möjlighet att borra ett hål i tanken och sedan svetsa igen det eller svetsa dit en bottenplugg?
isåf är det ju bara att ta ett hål och trycka ner högtryckstvätten med 90gradigt hetvatten!
Användarvisningsbild
edstrom88
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:45:46, 13-09-2010
Ort: Svenstavik/Östersund
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Gigantic F30 tillv-nr:5062-67
Clark Michigan 125 lllA

PiteRobban (trådstartaren)

#30 » 02:51:56, 05-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering i natten...
Har mixtrat på med tanken idag och försökt rengöra den. Började med att låta dieseln rinna ur genom slangen och blåste sedan för att kolla att ingen backventil fanns på vägen. Kopplade därefter in en insprutningspump från en personbil där jag sög upp ren diesel och tryckte det baklänges in i tanken. Stängde sedan bränslekranen och tog en flaskborste, modell större, och började veva i tanken... Sen skulle jag börja suga upp skiten. Började med borrflugepumpen som funkade fint i slasktratten med vatten, men som inte orkade suga upp dieseln ur tanken. Hittade en sådan där hävert med orange polla som man nyper på för att pumpa. Förlängde den lite och pumpade ett tag men fick ingen häverteffekt då det var hål i blåsan där. Såg dock att det kom upp svart guck ur tanken så jag blev lite entusiastisk i mitt vredesutbrott så jag stoppe ner en slang och sög med käften. Nu har jag dock blivit gammal och vis, så jag sög inte tills det kom och den droppen som var på utsidan av slangen smakade nog illa.

Svor några ramsor och gick in och drack hallonsaft för att bli snäll igen. Funderade på detta med dammsugare och kom på att jag har en gammal Kirby ståendes. Dessa snabeldrakar drar inte luften genom motorn utan genom en fläkt på en axel som blåser ut skiten åt sidan. Skiten åker alltså genom propellern. Den här borde ju gå att använda tänkte jag, men då fick jag ju bygga ett uppsamlingskärl. Tog en AdBlue-dunk och skar två hål i. En för slangarslangen och en för snabeldraken. Startade och hej vad det sög :D. Tyvärr så blev 10-litersdunken plötsligt en enlitersdunk av suget så jag vart tvungen att bygga en ny dunk. Hittade en gammal 35-litersdunk med godstjocklek på typ en centimeter. Den här sögs ihop lite mindre och allt funkade klockrent.
Sög ut allt skit jag kunde hitta och försökte suga i sidled i tanken också. Till slut så såg jag inge skit längre så jag fyllde på med lite ren diesel och sög lite till. Sedan fyllde jag på 15 liter och kollade ner och nu så såg man botten alldeles klart och tydligt. Tidigare räckte det med ca 2 liter så såg man ingen botten. Bara svart grumlig gegga.

Så... Det var dagens framsteg det =). Nästa steg blir filterarrangemanget :rock_on:

Bild

Mvh //Robert

2 personer gillar det här inlägget.
PiteRobban
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:07:08, 18-06-2012
Ort: Piteå
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes Actros 4155


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se