Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Nybliven ägare (641) med diverse funderingar!

128 inlägg • Sida 9 av 9
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

MN

#121 » 12:23:04, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:I och med att diffen är en klokoppling går den bara i i några lägen per varv. Därför måste man få hjulen att gå olika fort för att torr testa den. Enklast gör man det genom att köra i snäv cirkel och belasta spaken.
Då ska den gå i efter en stund. annars är något fastkärvat..


Jag tror nog inte man skall uppmana en nybörjare att testa diffspärren genom att köra i en snäv cirkel!
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



Bengt Erik Eriksson

#122 » 12:33:56, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:
Bengt Erik Eriksson skrev:I och med att diffen är en klokoppling går den bara i i några lägen per varv. Därför måste man få hjulen att gå olika fort för att torr testa den. Enklast gör man det genom att köra i snäv cirkel och belasta spaken.
Då ska den gå i efter en stund. annars är något fastkärvat..


Jag tror nog inte man skall uppmana en nybörjare att testa diffspärren genom att köra i en snäv cirkel!


Det har du nog rätt i. Å andra sidan lär det nog hålla i vinterväglag.. men en varning kanske skulle bifogas:


OBS när du fått i spärren så stanna genast maskinen. ställ hjulen rakt om du ska fortsätta. eller backa för att få ur spärren igen..

När diffspärren är i och man svänger på underlag med bra grepp byggs extrema krafter upp i transmissionen som kan skada den.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

osla

#123 » 18:42:05, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast å andra sidan så ska det hålla, speciellt utan något tungt på lastaren, om allt är som det ska i diffen fast man svänger med den låst. Sen ska man ju inte göra det konstant, men ingen fara att testa en gång
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

bkv22 (trådstartaren)

#124 » 16:31:43, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ägt bilar med permanent 4WD (äkta fyrhjulsdrift, inte VAG eller Volvos 2+2 drivning) och inkopplingsbar diff så jag vet vad det handlar om. Sen körde jag TGB 1112 i lumpen och den hade också detta.
Men det är klart, en 641:a har ju lite grövre doningar och mera pulver i drivhjulen så detta ska man handskas med försiktighet med och det är väl bara om man kört rejält fast som man ska behöva använda den.
Jag har läst på lite och det var mellan 70-73 som man hade spaken, sen kom pedalen.
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

pbv301

#125 » 16:38:04, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytet från spak till pedal sannolikt påkallat av att spärren lätt kan glömmas ikopplad med spaken.
Pedalen måste medvetet tryckas ner med vänster häl och så fort foten tas bort så fjädrar pedalen upp och släpper spärren (...när hjulen snurrar lika fort och belastningen på klokopplingen släpper dvs).

/pbv301
pbv301
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:02, 20-11-2012

bkv22 (trådstartaren)

#126 » 17:51:56, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte så säker på det. Jag tror mera på att det beror på att man gärna vill ha båda händerna fria när man kör, man vill ogärna ha en hand enbart för att trycka ner en spak (som också verkar fjädrande om man kollar på reservdelsbilden). Vänster fot bromsar man ju bara med och det behövs inte när man ska diffa. En förbättrad konstruktion helt enkelt!
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

pbv301

#127 » 01:23:43, 28-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tyckte spaken såg "låsbar" ut. Är det som du misstänker att den också är återfjädrande så stämmer din teori, det är helt enkelt en förbättring.

/pbv301
pbv301
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:02, 20-11-2012

UppsalaHazze

#128 » 11:40:43, 02-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå Holgers välanvända instruktionsbok för LM 641: Är det någon som har en med sidorna (tryckta sidorna) 22 och 23 ?!? De saknas tyvärr i PDF-filen. Vore ju kul att ha en komplett att stoltsera med (givetvis bara för när man behöver utbilda sina "kamrater och barn")! :help:
"Do not trust atoms! They make up everything." :razz:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
UppsalaHazze
1 inlägg
 
Blev medlem: 18:28:57, 29-03-2022
Ort: UPPSALA
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Traktorer och Lasttruckar, Lastbilar, å så förståss Brandbilar.


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se