Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

En 218 från Västmanland blir Dalmas.

43 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Roine.e (trådstartaren)

#1 » 14:44:16, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahapp då var det dags för lite byte igen då. MF40 fick respass och bytte plats med denna -61:ans 218 från Köpingstrakten. Finns en del att pyssla med men mekaniskt å hydrauliskt funkar den bra. Jag ju en minigrävare och MF fyller ingen riktig funktion här. Är mer i behov av något
Att bära pall med osv. Så efter lite annonserande om byte så blev det såhär. Blir säkert lite uppsnyggning mot sommaren, men just nu ska jag bara kolla lite vätskor å jaga rätt på bättre hjul. Samt gräva ur jord ur hytten! Det va nog ett tag sen den städades med tanke på all mossa..
Bild
Bild
Bild
Bild
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.

10 personer gillar det här inlägget.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)



Mattias Petterson

#2 » 18:17:43, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för takhöjd i garaget?
Perfekt att få in 218 när det ska pysslas.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Roine.e (trådstartaren)

#3 » 18:46:17, 09-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Vad har du för takhöjd i garaget?
Perfekt att få in 218 när det ska pysslas.

Jag har tre meters takhöjd, men porthöjden är 2.50 så det är inte mer än precis att den går in. snökedjor eller mönster på däcken hade ställt till det. Har dock en plan, har ett par 14.nånting-28 tiolagers på t-24 fälg i skapligt skick. ska byta centrum på de navtallrikarna samt investera i ett par slangar den ena kass å den andra håller luft hyfsat men lika bra att byta båda. så blir den lite lägre. Då ska det nog inte vara några problem alls. Å så blir den nog en decimeter eller så smalare, inte heller dumt. Ja, helt klart en fördel att kunna meka inomhus. Har än så länge bara sanerat lite, kollat vätskor avseende frostkänslighet å så. Tagit bort plåten med baklysena har ja gjort oxå. ska uppgradera till Led, blir egen matning med relä styrt av original som går över knapp i hytten med rejält spänningsfall som följd. Hoppas på lite plusgrader framöver så jag får skålla den med hetvattentvätten. är så mycket påväxt i färgen så den ser ledsnare ut än vad den är. sen till sommarn får det bli nålhammare, stålborste å en hink färg.
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Roine.e (trådstartaren)

#4 » 13:51:24, 24-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår var jag å hämtade ett 16.9-30 som ska få ersätta det 18.4-30 som sitter på ena sidan. Traktorn det satt på har varit i diket en sväng med knäckt fälg vid navet som följd, se bild. Vad tror ni, vända hjulet lägga på
backen å sätta press med en gaffel å sen värma över ”knäcken” borde det rätta upp sig hyfsat då?
Bild
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Roine.e (trådstartaren)

#5 » 23:32:55, 07-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bonnmek på hög nivå, var å hämtade ett hjul med rätt dimension till 218, jag har ju ett 18.4 å ett 16.9 just nu.. 18.4 sitter på den äldre typen med skruvat nav å 16.9 på samma typ som denna. Men..knäckt fälg. Vad göra? Fram med plasman å gasen, först skar ja ut en plåt som passade i navet å borrade ett litet hål i centrum. Sen tog ja aga-yxan å cirkelskäraren å skar loss nästan hela navet. Efter lite bankande å nötande så brände jag dit det igen med ca 15 mm diff mellan delen som fortfarande satt fast i tallriken. Hillbillymek på metalpounders_garage. (Min insta som dock handlar mest om renovering av bilar å hojar) men nån traktrobild kanske det blir oxå.. Edit: bilder hamnade inte i ordning ser jag. Men men..
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.

10 personer gillar det här inlägget.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Mattias Petterson

#6 » 00:15:48, 08-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där var ju jäkligt smart gjort!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Roine.e (trådstartaren)

#7 » 14:34:11, 08-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, om det håller så! Men det borde det göra.
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Roine.e (trådstartaren)

#8 » 20:02:27, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid mildvädret för några veckor sen så fick den sig ett rejält hetvattenbad. Den blev ju inte vackrare, men renare och gulare i alla fall, som synes på de två första bilderna var det rejält med ingrodd skit. Stolen fick respass till tippen å ersattes åtm för tillfället av en från min skodapickis.Bakre arbetsbelysningen ligger inne i garaget för en LED konvertering.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.

9 personer gillar det här inlägget.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Roine.e (trådstartaren)

#9 » 22:04:48, 06-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär ganska precis ett år senare efter ankomsten till Dalarna så har 218 fått flytta in i garaget för en liten uppfräschning. Två betydligt fräschare däck än de som sitter på införskaffades tidigare i höstas. En extra fälg häromveckan, den var lite halvdåligt svetslagad i fälgkanten, har svetsat om det, det är inte perfekt men det får duga. Jag har köpt En nålhammare, massor med biltemas gula färg och brytit den till en i mina ögon trevligare nyans. Fälgen och motvikten har fått färg hittils. Det går sakta framåt, i veckan skall ett av de ”nya” däcken monteras på fälgen. Och nästa fälg ska monteras av och ges en dust med nålhammare o färg. Sidorna på ramen skall få en omgång oxå å sen lite förg. Pö om Pö är ledordet, bygger MK1 caddy å Mazdapickis samtidigt..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.

11 personer gillar det här inlägget.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Roine.e (trådstartaren)

#10 » 14:34:38, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

-16 ute så jag håller mig inne, nålhammarn får jobba idag med.
Bild
Bild
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.

5 personer gillar det här inlägget.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Mattias Petterson

#11 » 14:48:04, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aj aj aj, måste starkt avråda från Biltema färgen, jag målade hela min moelven kran med den och det blev kortvarig glädje, den tappade färgnyans jäkligt fort !
Moelven 690-230
Det är klart värt pengarna att köpa bättre färg
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Roine.e (trådstartaren)

#12 » 20:07:44, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har hänt grejer med den färgen sedan du målade, nuförtiden är den helt ok. Har provat den på diverse ställen, tappde inte nämnvärt med glans på två somrar. Men för säkerhets skull tänkte jag duscha på lite klarlack eventuellt.
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.

2 personer gillar det här inlägget.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Roine.e (trådstartaren)

#13 » 22:09:35, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg nu förresten att Biltema har en Urethanalkybaserad klarlack, ska testa den på nån yta få se..
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Roine.e (trådstartaren)

#14 » 22:54:01, 08-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har högersidan fått ett lager färg pårollat, å så hann jag med att nålhamra vänstersidan samt fronten å grunda dem. Hytten ska av i sommar för uppsvetsning så den gör jag nog bara tak, bakvägg och ner till underkant rutor nu.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.

12 personer gillar det här inlägget.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

jampo

#15 » 23:25:11, 08-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var har du handla grundfärgen?
Snyggt jobb du gjort. Skulle behöva göra samma på min Guling
:cool: :uupps: :bira:
jampo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:18, 19-12-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Blogg: Visa blogg (2)
Maskintyp: Traktor
Maskin: bm218,Fiat 45-66DT


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se