Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Funderingar om tvåhjulsdriven baklastare kontra tvåhjulsdriven jordbrukstraktor

43 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Vajerkranen (trådstartaren)

#31 » 20:52:49, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fick bli en 620 ändå. Hoppas att den fungerar. Nu väntar oljebyten och lite uppfräschning av elen. Den enda mätare som fungerar är oljetrycket till motorn dom andra är döda.

Apropå oljor, vilken olja ska man ha i convertern, ATF eller en rak 10W? Och isåfall vilken ATF? Samt hydrauloljan? Är det handel 46 eller någon annan man bör använda?

1 person gillar det här inlägget.
Vajerkranen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:48:37, 10-02-2019
Maskintyp: Ej angivet



Herrdahl

#32 » 22:01:05, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vajerkranen skrev:Det fick bli en 620 ändå. Hoppas att den fungerar. Nu väntar oljebyten och lite uppfräschning av elen. Den enda mätare som fungerar är oljetrycket till motorn dom andra är döda.

Apropå oljor, vilken olja ska man ha i convertern, ATF eller en rak 10W? Och isåfall vilken ATF? Samt hydrauloljan? Är det handel 46 eller någon annan man bör använda?


Man bör fortsätta med den olja man har kört på innan i convertern, dvs är oljan rödaktig bör du slå i lämplig ATF, annars rak 10w. Handel 46 olja blir kanon!
Herrdahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:37:30, 10-11-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: LM846

fretchi

#33 » 22:23:52, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Q8 Auto 15 har fungerat bra för mig i transmissionen.

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Vajerkranen (trådstartaren)

#34 » 22:28:23, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Herrdahl skrev:
Vajerkranen skrev:Det fick bli en 620 ändå. Hoppas att den fungerar. Nu väntar oljebyten och lite uppfräschning av elen. Den enda mätare som fungerar är oljetrycket till motorn dom andra är döda.

Apropå oljor, vilken olja ska man ha i convertern, ATF eller en rak 10W? Och isåfall vilken ATF? Samt hydrauloljan? Är det handel 46 eller någon annan man bör använda?


Man bör fortsätta med den olja man har kört på innan i convertern, dvs är oljan rödaktig bör du slå i lämplig ATF, annars rak 10w. Handel 46 olja blir kanon!


Jag får kolla mer noga vilken färg den har. När jag drog upp stickan såg den mest grå ut... Dvs inte så kul, så ett byte är nog mer än väl behövligt :uupps:
Vajerkranen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:48:37, 10-02-2019
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#35 » 00:36:39, 08-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen större fara att byta oljesort heller, så vitt jag vet. Både SAE 10W och ATF är rätt snälla oljor. Kan du inte utröna oljesort, köp det du får tag i till bra pris och gör två rätt snabba byten.
Se till att kontrollera sugsilen och byta filter när du ändå håller på :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

roddjer

#36 » 22:34:18, 08-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Vajerkranen (trådstartaren)

#37 » 20:56:12, 12-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser att maskinen saknar typskylten på högersidan av motorplåten. Kan man härleda till chassinumret på något annat sätt via plåten på motorn eller finns det någon fler typskylt på traktorn som kan avslöja något? Traktorn är omlackad någon gång och då verkar man ha tagit bort skylten och sen har den väl försvunnit. Tänkte försäkra maskinen och då lär man väl behöva chassinumret...
Vajerkranen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:48:37, 10-02-2019
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#38 » 21:19:23, 12-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Chassinumret är stansat ovanför där typskylten sitter.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Vajerkranen (trådstartaren)

#39 » 21:28:42, 12-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Chassinumret är stansat ovanför där typskylten sitter.


Aha då måste det vara fyllt med färg så det inte går att se... :???:
Vajerkranen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:48:37, 10-02-2019
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#40 » 23:03:31, 12-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en typskylt på transmissionen som har med chassinummer, men det förutsätter ju att det är original transmission.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

SK Racing

#41 » 15:51:09, 13-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi körde med 10/30 Turbokombi i motor, hydral o konvurter i 640, 621 när jag körde på 90 talet, idag har man väl megatruck 15/40 i motorn men finns turbokombi kvar så är det en bra olja som fungerar, sen lånade vi redskap av grannen, men då jag servade hans maskiner med så, ja var det ju inga problem med kontaminering av oljan :)

Sen så kör du riktiga krysslänk, ev hjulvikter o sen använder insidan på hårfästet så går det utmärkt på vintern, har kört 621 med dubbelmontage o sjukt stora/breda däck bak, den bara flöt uppepå det sura måsahålet :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Vajerkranen (trådstartaren)

#42 » 19:58:22, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

SK Racing skrev:Vi körde med 10/30 Turbokombi i motor, hydral o konvurter i 640, 621 när jag körde på 90 talet, idag har man väl megatruck 15/40 i motorn men finns turbokombi kvar så är det en bra olja som fungerar, sen lånade vi redskap av grannen, men då jag servade hans maskiner med så, ja var det ju inga problem med kontaminering av oljan :)

Sen så kör du riktiga krysslänk, ev hjulvikter o sen använder insidan på hårfästet så går det utmärkt på vintern, har kört 621 med dubbelmontage o sjukt stora/breda däck bak, den bara flöt uppepå det sura måsahålet :)


Testade först en rak 10W och det blev ju märkbart bättre än vattenblasket som var innan och sedan bytte jag efter ett par veckor igen men då till OKQ8 T1000 10-W30 och det fungerar då bara bra än så länge.
Vajerkranen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:48:37, 10-02-2019
Maskintyp: Ej angivet

Vajerkranen (trådstartaren)

#43 » 20:07:30, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Finns en typskylt på transmissionen som har med chassinummer, men det förutsätter ju att det är original transmission.



En titt på typskyltarna ger mig följande nummer
Motor:
1113
Tillvnr: 17012-41232

Transmission:
BM 350 LH
Tillv.nr 2212

Om jag tittar på Baklastaren.se så stämmer ju numret "2212" in på 620 och att det då är en 67a. Det årets tillverkningsnummer är 1978 - 3224.


Bild

Bild
Vajerkranen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:48:37, 10-02-2019
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se