Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vevaxeltätning h10-350 / boxer 350

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

BM H10 350 (trådstartaren)

#1 » 19:49:02, 04-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Baklastaren droppar lite olja från transmissionskåpan, samtidigt som kopplingen börjar ”sega”. Den vill inte riktigt frikoppla. Det verkar alltså dra sig mot kopplingsbyte till sommaren. Nu till frågan: kollade delar på Olssons innan. Där står det att ”på dessa modeller förekommer ingen bakre vevaxeltätning”. Är det en filttätning innanför svänghjulet? Var hittar man isåfall en sån? Vad är det annars för tätning som sitter där?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
BM H10 350
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:58, 30-10-2018
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM H10-350 -1961



Bacon

#2 » 20:20:05, 04-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog bara en gänga som drar tillbaka oljan. Att det läcker beror på att ramlagret börjar bli slitet så onormalt mycket olja sprutar mot svänghjulet.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

BM H10 350 (trådstartaren)

#3 » 10:07:14, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha. Då är det rimligt att anta att den kan läcka om det blir tryck i vevhuset? Den har vevhusventilerat så den tryckt ut olja genom oljestickan. Har blivit bättre med några oljebyten och ordentlig varmkörning så nu droppar den bara ytterst lite vid transmissionskåpan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
BM H10 350
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:58, 30-10-2018
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM H10-350 -1961

busholle

#4 » 10:34:35, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla vilken olja det är som kommer från kopplingskåpan. Det är mer troligt att det är transmissionsolja som förstör din lamell.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

BM H10 350 (trådstartaren)

#5 » 11:37:36, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Det är mer troligt att det är transmissionsolja som förstör din lamell.


Det är motorolja som droppar. Det var det första jag kollade
Användarvisningsbild
BM H10 350
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:58, 30-10-2018
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM H10-350 -1961

Ivar Risslén

#6 » 15:06:15, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att lossa röret till vevhusventilationen och rengör där så att motorn kan andas ordentligt om du inte har gjort det redan.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

jannejoel

#7 » 15:47:52, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju också ventilation genom oljepåfyllningen på ventilkåpan. Ta isär locket och rengör

Skickat från min F5321 via Tapatalk
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

BM H10 350 (trådstartaren)

#8 » 17:05:43, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom är båda kontrollerade och rengjorda. Jag tror det var fastbrända kolvringar som gav kompressionsläckage, och att några oljebyten och ordentliga varmkörningar har lossat dem så att den nu är tätare. Motorn går bättre också och känns starkare. Droppar bara litegrann under transmissionskåpan som sagt.

Kopplingen slirar inte, men om jag startar den i neutralläge vill den inte frikoppla när jag trampar ned kopplingen utan jag måste stanna den, lägga i växeln och starta med kopplingen nedtryckt. Då lossnar den och jag kan växla. När jag kör och frikopplar kan jag växla som vanligt mellan fram/back och även mellan körväxlarna så länge jag inte låter den stå på tomgång för då måste jag stanna den igen.


/Robban
Användarvisningsbild
BM H10 350
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:58, 30-10-2018
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM H10-350 -1961

Bacon

#9 » 21:02:12, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, att tittatill/byta ram och vevlager är ju en förhållandevis enkel operation. Betydligt smidigare än att öppna kopplingen

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

BM H10 350 (trådstartaren)

#10 » 21:19:26, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bacon skrev:Ok, att tittatill/byta ram och vevlager är ju en förhållandevis enkel operation. Betydligt smidigare än att öppna kopplingen


Ja, eller hur. Funderar ändå på att göra en ”fulrenovering” och byta kolvringar och hona loppen. Kan ju kolla och ev byta lager då

Frågan är ju vad man kan göra för att ge kopplingen första hjälpen fram till sommaren? Är ju praktiskt att kunna växla


/Robban
Användarvisningsbild
BM H10 350
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:58, 30-10-2018
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM H10-350 -1961

Michael Meier

#11 » 16:43:33, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drivande kopplingslamell?

Du har ju två lagringar som ska snurra lätt, och/eller själva friktionsbelägg som kan bukta ut, det kan även finnas skador på splines som gör returneringen osäker (men det är inte så troligt)
Har du koll på när den tar, har du rätt spel, ligger den på sista versen i slitage, tar pedalen högt eller lågt?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

BM H10 350 (trådstartaren)

#12 » 18:45:48, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Drivande kopplingslamell?

Du har ju två lagringar som ska snurra lätt, och/eller själva friktionsbelägg som kan bukta ut, det kan även finnas skador på splines som gör returneringen osäker (men det är inte så troligt)
Har du koll på när den tar, har du rätt spel, ligger den på sista versen i slitage, tar pedalen högt eller lågt?
Spände upp kopplingen idag. Den tar precis längst upp, men jag såg att tidigare ägare gjort nåt fulmek på kopplingsstången. Den har ett stopp så den inte kan gå mer bakåt. Det finns mer rörelse i kopplingsarmen på transmissionskåpan. Däremot är det nog ingen tvekan om att den sjunger på sista versen, men just nu frikopplar den i alla fall. Förhoppningsvis funkar det fram till snöskottningssäsongen är slut. närmare kontroll av oljeläckaget visade i alla fall att det är trågpackningen som läcker. Det rinner bara nedför kåpan och droppar vid dränerhålet, och det var ju positivt i allafall


Skickat från min Lenovo TB-X104F via Tapatalk
Användarvisningsbild
BM H10 350
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:58, 30-10-2018
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM H10-350 -1961

Michael Meier

#13 » 00:00:36, 07-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaa, det var en stor skillnad :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: norrsken11 och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se