Är ju svårt o råda men rent allmänt så är det ju själva intrycket en får av maskin o säljare, det är ju glapp, är maskinen smord regelbundet eller är fettnipplar av, saknade, rost tunt leder osv, ja då har dom nog inte skämt bort den med fett.
Motorn ska ju starta lätt, varmt som kallt, kallstarten är ju mekaniskt aktiverad o fungerar det som det ska o motorn är frisk så skall en
kallstart inte vara några problem, vi hade alltid
motorvärmare på maskinerna jag körde men ibland fick dom ju flyttas oplanerat, men inga startproblem vid -10-15 grader ska det vara.
Hydraliken ska ju utan problem lyfta maskinen i bakänden när en tar i för tungt fram, det gjorde samtliga
baklastare jag körde, det ska heller inte skrika, hugga eller något sådant i systemet, utan gå lugnt o fint.
Drivningen varierar ju på
olja, temp osv, men den ska ju inte leva om när en växlar, utan gå i någorlunda mjukt, är ju inga komfortmaskiner men det ska inte klonka eller dunsa osv när en byter håll mellan fram o back, när en går mellan hög o låg så är det normalt med ett litet rappel då det är kuggar som ska hitta in i varandra, men som sagt, ett litet klonk typ, på högväxel så ska den ju
rulla på på plan mark, i uppförsbacke så är dom ju trötta o då körde jag maskiner med fullgod drivlina, det var så tråkigt uppför, men en fick ju se naturen i allafall
Sen är ju maskinen i fråga i princip ett rullande kulturminne så man får ju ta det med i beräkningarna givetvis, rost i
hytt är ju std, har den gått som saltlastare på Kommun eller vägverket så bör ju hytten vara svetsad eller utbytt, för en jag körde den hade gått i saltsvängen(621) o den bonden hade bytt ut hytten helt i golv o en ca 20-30 cm runt om.
Oljan i konverter är ATF(
röd) eller en 10/30 båda oljorna ska vara klara i sin färg, grumligt ja då är där vatten i, framaxeloljan är ju svårare o kolla men tar en bort nivåpluggen så bör man ju kunna fiska upp lite på en
pinne, eller ståltråd för o stryka den mellan fingrarna för o göra en grovt tillyxad kontroll.
Styrningen är hemsk i dessa då där är flera leder under maskinen, dom brukar vara helt slut, o det är normalt, det verkar dock finnas nya brickor, fjädrar o leder o köpa.
Dom spricker med på div ställen i lastarfästen o med tanke på att samtliga jag kört gjort det o svetsats lite var stans så får väl det anses normalt, frågan är ju bara hur det lagats?
Är väl vad jag kommer på sådär.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.