Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Converter BM 620

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

FredrikDanielsson66 (trådstartaren)

#1 » 23:21:03, 16-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Ska iväg och titta på en Volvo BM 620. Hur kollar man om convertern fungerar som den ska? Tar gärna emot tips på vad man ska kolla i övrigt också på maskinen.

Hälsningar
Fredrik Danielsson
Sikfors
FredrikDanielsson66
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:36, 25-03-2018
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM218



SK Racing

#2 » 10:02:16, 18-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ju svårt o råda men rent allmänt så är det ju själva intrycket en får av maskin o säljare, det är ju glapp, är maskinen smord regelbundet eller är fettnipplar av, saknade, rost tunt leder osv, ja då har dom nog inte skämt bort den med fett.

Motorn ska ju starta lätt, varmt som kallt, kallstarten är ju mekaniskt aktiverad o fungerar det som det ska o motorn är frisk så skall en kallstart inte vara några problem, vi hade alltid motorvärmare på maskinerna jag körde men ibland fick dom ju flyttas oplanerat, men inga startproblem vid -10-15 grader ska det vara.

Hydraliken ska ju utan problem lyfta maskinen i bakänden när en tar i för tungt fram, det gjorde samtliga baklastare jag körde, det ska heller inte skrika, hugga eller något sådant i systemet, utan gå lugnt o fint.

Drivningen varierar ju på olja, temp osv, men den ska ju inte leva om när en växlar, utan gå i någorlunda mjukt, är ju inga komfortmaskiner men det ska inte klonka eller dunsa osv när en byter håll mellan fram o back, när en går mellan hög o låg så är det normalt med ett litet rappel då det är kuggar som ska hitta in i varandra, men som sagt, ett litet klonk typ, på högväxel så ska den ju rulla på på plan mark, i uppförsbacke så är dom ju trötta o då körde jag maskiner med fullgod drivlina, det var så tråkigt uppför, men en fick ju se naturen i allafall :)

Sen är ju maskinen i fråga i princip ett rullande kulturminne så man får ju ta det med i beräkningarna givetvis, rost i hytt är ju std, har den gått som saltlastare på Kommun eller vägverket så bör ju hytten vara svetsad eller utbytt, för en jag körde den hade gått i saltsvängen(621) o den bonden hade bytt ut hytten helt i golv o en ca 20-30 cm runt om.

Oljan i konverter är ATF(röd) eller en 10/30 båda oljorna ska vara klara i sin färg, grumligt ja då är där vatten i, framaxeloljan är ju svårare o kolla men tar en bort nivåpluggen så bör man ju kunna fiska upp lite på en pinne, eller ståltråd för o stryka den mellan fingrarna för o göra en grovt tillyxad kontroll.

Styrningen är hemsk i dessa då där är flera leder under maskinen, dom brukar vara helt slut, o det är normalt, det verkar dock finnas nya brickor, fjädrar o leder o köpa.

Dom spricker med på div ställen i lastarfästen o med tanke på att samtliga jag kört gjort det o svetsats lite var stans så får väl det anses normalt, frågan är ju bara hur det lagats?

Är väl vad jag kommer på sådär.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

FredrikDanielsson66 (trådstartaren)

#3 » 00:22:09, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tusen tack för svaret. Maskinen hann desvärre bli såld.
FredrikDanielsson66
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:36, 25-03-2018
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM218

jampo

#4 » 00:30:55, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget att ledsna för.
Ska du ha tvåhjulsdrivet så tänk på stora BM fäste ,större utbud av redskap till vettiga priser.
Annars är det inget fel med 4WD
jampo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:18, 19-12-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Blogg: Visa blogg (2)
Maskintyp: Traktor
Maskin: bm218,Fiat 45-66DT

SK Racing

#5 » 08:24:43, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror den store BM guden, Leif skrev något i stil med att en ska inte ångra en ogjord affär, pengarna har man kvar o det kommer en ny maskin framöver.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se