Hej,
Jag funderar litet över materpumpen på min 641:a
Insprutningspumpen är en Simms, har inte hittat någon ytterligare beteckning på den (finns väl någonstans under skit-lagret).
Den har ingen handpump - ett gjutet lock sitter monterat där jag sett en handpump på andra motsvarande maskiner. Det är inget hemgjort plåtlock - utan ett gjutet som ser original ut. Har det kanske aldrig suttit en handpump på denna maskin?
Nå, hur som helst - så har min maskin en el-pump som suger från tank och matar till bränslefiltret.
Har ett bränsleproblem som jag inte hunnit undersöka ännu - men oberoende om pumpen är källan till felet eller inte vill jag veta hur den ska funka:
Alltså om jag tömmer och byter bränslefilter till att börja med, måste jag få pumpat upp trycket för att lufta - därav funderar jag på funktionen:
En Eldriven matarpump: Ska den gå hela tiden strömmen är tillkopplad, och arbeta mot någon tryckventil och cirkulera tillbaka till tank?
Eller - brukar de ha tryckreglering i själva pumpen, så att den startar / stannar beroende av ett tryck - eller finns det måhända en intern tryck by-pass i själva pumpen?
Används den bara för luftning - eller bör den mata hela tiden vid gång (alltså ska insprutningspumpen själv suga vid normal drift, eller behöver den hjälp med frammatningen av förpumpen)?
Som framgår ovan har jag inte petat mycket med Dieslar, så jag söker litet hur setupen normalt är gjord. Har man på klart hur det brukar vara gjort brukar man också komma vidare utan desto mera funderande.
Någon som kan och ids beskriva?