Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

641 bränslematarpump

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

OLs70 (trådstartaren)

#1 » 13:59:27, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag funderar litet över materpumpen på min 641:a
Insprutningspumpen är en Simms, har inte hittat någon ytterligare beteckning på den (finns väl någonstans under skit-lagret).
Den har ingen handpump - ett gjutet lock sitter monterat där jag sett en handpump på andra motsvarande maskiner. Det är inget hemgjort plåtlock - utan ett gjutet som ser original ut. Har det kanske aldrig suttit en handpump på denna maskin?

Nå, hur som helst - så har min maskin en el-pump som suger från tank och matar till bränslefiltret.
Har ett bränsleproblem som jag inte hunnit undersöka ännu - men oberoende om pumpen är källan till felet eller inte vill jag veta hur den ska funka:
Alltså om jag tömmer och byter bränslefilter till att börja med, måste jag få pumpat upp trycket för att lufta - därav funderar jag på funktionen:

En Eldriven matarpump: Ska den gå hela tiden strömmen är tillkopplad, och arbeta mot någon tryckventil och cirkulera tillbaka till tank?
Eller - brukar de ha tryckreglering i själva pumpen, så att den startar / stannar beroende av ett tryck - eller finns det måhända en intern tryck by-pass i själva pumpen?

Används den bara för luftning - eller bör den mata hela tiden vid gång (alltså ska insprutningspumpen själv suga vid normal drift, eller behöver den hjälp med frammatningen av förpumpen)?

Som framgår ovan har jag inte petat mycket med Dieslar, så jag söker litet hur setupen normalt är gjord. Har man på klart hur det brukar vara gjort brukar man också komma vidare utan desto mera funderande.

Någon som kan och ids beskriva?
OLs70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:00, 16-01-2013
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM641, Åkerman H14B, Zetor 3511



Ivar Risslén

#2 » 15:28:55, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa Volvo BM har matarpumpen monterat direkt på motorblocket med andra har den monterad på insprutningspumpen. Det är därför som du har ett lock.
En eldriven matarpump måste gå hela tiden för att den ska kunna trycka fram bränslet med ett viss tryck. Det brukar sitta en reduceringsventil i bränslesystemet som skickar tillbaks överflödigt bränsle till tanken. Den typen av insprutningspump som sitter monterad på den motorn har ingen egen pump som kan suga upp bränslet.

Jag har letat rätt på några böcker i "Downloads" som kan vara nyttiga att titta igenom för att få svar och förstå hur det hela är tänkt att fungera.
Volvo BM LM 621/641 instruktionsbok på svenska
Volvo BM LM621/641 verkstadshandbok
Volvo BM LM621/LM641 spare part catalogue/reservdelskatalog
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#3 » 16:35:16, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många elektriska matarpumpar är membranpumpar som manövreras av en elektromagnet (solenoid) via en inbyggd brytarkontakt (ungefär som en gammaldags ringklocka eller summer). Kraften från solenoiden används för att suga in bränsle i pumpkammaren, returfjädern används för att trycka ut bränslet. När man slår på strömmen till en sådan pump, kommer den att pumpa så fort den hinner (ticka snabbt) tills den har byggt upp önskat matartryck, dvs att returfjädern inte orkar trycka tillbaks membranet mot trycket. Sedan kommer den att ticka långsammare i den takt bränslet går åt (eller läcker tillbaka genom otäta ventiler i pumpen).
Man kan lära sig mycket om hur bränslesystemet fungerar genom att lyssna på en sådan matarpump.
Samma typ av pumpar har också förekommit för att mata bensinmotorer med förgasare, och på en del äldre Eberspächer/Webastovärmare.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

OLs70 (trådstartaren)

#4 » 22:22:56, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, stämmer.
Jag har i viss litteratur sett beskrivningar, där en matarpump verkar sitta på andra sidan motorn - gömd bakom oljefiltret. Den sitter ju då ganska marigt till innanför ramen - och jag har förstått att vissa därför ersätter den med en el-pump. Kanske har så skett på min maskin - måste kolla med en spegel om det finns kvar en pump där framme. Varifrån drevs i så fall denna pump?

Nåväl, bara jag får undan litet annat ska jag ta och byta filter och se om jag får el-pumpen att snurra och fylla systemet. I annat fall blir det att ersätta den med en snarlik.
Tack ska ni ha för bra svar!
OLs70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:00, 16-01-2013
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM641, Åkerman H14B, Zetor 3511

björn h

#5 » 22:48:00, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

original matarpumpen drivas via kamaxelen
björn h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:10, 21-01-2010
Ort: mitt i Sverige
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkerman H12B, Volvo EC55B,
Volvo BM L70 2st, Hanomag 22 di, MF 550
Bolens HT 20, Toro 52,62,118,327

Michael Meier

#6 » 08:48:12, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och elpumpen snurrar inte (fram och återgående)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

OLs70 (trådstartaren)

#7 » 01:45:11, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåja, Idag hade jag tid att byta bränslefilter och lufta ur systemet.
Dom filtrena har nog varit med ett tag, kopparna under filtren nästan fyllda med brun sörja - urk..
Jag konstaterade att el-pumpen nog inte får någon el - jag har kört hela vintern utan matarpump, och det har gått bra.
Nu "tjyvkopplade" jag förbi och drog matning direkt till pumpen, och den tickar på som den ska tills den byggt upp trycket.
Nu hade jag ju loss den och rengjorde, så den fick förstås luft, och den förmår inte fylla sig själv mha vacuum, så det blev att mata på tryckluft i tanken via locket så pumpen själv blev fylld - sedan var det inga problem.
Mycket smidigt att lufta efter pumpen, när man har tryck hela tiden utan att få misstänkta utmattningsskador i handleden... :lmao:
Traktorn gick igång - räckte med att lufta filterhuset och ett spridarrör.
Sedan, när traktorn väl gick tog jag bort spänningsmatningen till el-pumpen, körde kanske 20 minuter utan problem. Startade igen ett par timmar senare (fortfarande utan pump) - inga problem..
Jag ska fixa permanent matning via säkring, så pumpen får nog vara med som extra säkerhet i fortsättningen - men det verkar funka hur bra som helst utan pump när systemet är fyllt. Tankbotten ligger nog aningen högre än insprutningspumpen, så det bränslet kommer nog fram så länge luften är eliminerad - och något nämnvärt positivt tryck verkar insprutningspumpen inte kräva.
Case closed för denna gång - tack för de ledtrådar ni tidigare gav. :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
OLs70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:00, 16-01-2013
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM641, Åkerman H14B, Zetor 3511

MN

#8 » 08:41:42, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det Simms på denna men en matarpump av sedvanlig typ på Boschpumpar klarar åtminstone en sughöjd på 2 meter om sugsidan är tät. En elpump som inte tar i ditt läge torde vara sopor och snarare ett hinder än en hjälp.

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

OLs70 (trådstartaren)

#9 » 23:04:02, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaa, inte vet jag. Suger gör den nog, så länge den arbetar med vätska - luft är det sämre med. Många pumpar har den egenskapen.
OLs70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:00, 16-01-2013
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM641, Åkerman H14B, Zetor 3511

MN

#10 » 07:57:39, 22-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du gör som du vill. Ha en pump som avluftningshjälp som inte suger luft låter som ett moment 22. Är pumparna bara fuktade invändigt skall de klara att dra upp bränsle.

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se