Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Full tank hela tiden - Tankarmatur LM 640

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

ghlghl (trådstartaren)

#1 » 17:40:57, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har problem med min LM 640 (1113A, 1970) - den visar full tank hela tiden - ekonomiskt :grin: men förrädiskt :-/.

Jag har testat att koppla bort givarkabeln - mätaren på noll, Jordat givarkabeln - mätaren på halv. Inkopplad visar den fullt hela tiden. Drar slutsatsen att tankarmaturen felar (felaktig ?)- reservdel nr 795584 (Aggr 10035).

Jag antar att jag måste montera bor plåten över bränsletanken innan jag kan ta ut och testa tankarmaturen - någon som vet?

Om tankarmaturen felar - var hitta ersättning - någon som vet?
ghlghl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:24:00, 24-11-2013
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM LM 640



petboh

#2 » 15:47:35, 16-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har samma fel på min 640, tacksam om någon som vet kan svara på tråden
petboh
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:50:36, 10-08-2015
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385 turbo

Michael Meier

#3 » 17:19:46, 16-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte någon som kan berätta vad det är för typ av givare, flänsdiameter/hålstorlek så har vi något att gå vidare med ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Åsa-Nisse

#4 » 08:48:40, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade liknande fel på en L90 och den armaturen bestod av två trådar och en flottör med kontakter som förändrade ledningens längd och därmed motståndet. den behövde bara monteras ur och rengöras för att funka.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

torbjorn_forsman

#5 » 09:48:15, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Jag hade liknande fel på en L90 och den armaturen bestod av två trådar och en flottör med kontakter som förändrade ledningens längd och därmed motståndet. den behövde bara monteras ur och rengöras för att funka.


Vanlig konstruktion på givare tillverkade av VDO. Den ser likadan ut även på Mercedes 123-serie m fl, men givarna finns i en mängd varianter beroende på tankens höjd, om den ska ha kontakt för varningslampa eller inte osv. Man måste vara försiktig när man tar isär givaren (tar av skyddsröret) så man inte sliter av de uppspända motståndstrådarna.
Åtminstone förr i tiden, då det var mycket svavel och andra konstigheter i dieselbränslet, så krånglade de där givarna mer när de utsattes för diesel än då de satt i bensintankar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Åsa-Nisse

#6 » 19:50:07, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Åtminstone förr i tiden, då det var mycket svavel och andra konstigheter i dieselbränslet, så krånglade de där givarna mer när de utsattes för diesel än då de satt i bensintankar.

Å nu för tiden med alger och annan skit.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se