Sida 1 av 1

Full tank hela tiden - Tankarmatur LM 640

InläggPostat: 17:40:57, 04-07-2021
av ghlghl
Hej

Har problem med min LM 640 (1113A, 1970) - den visar full tank hela tiden - ekonomiskt :grin: men förrädiskt :-/.

Jag har testat att koppla bort givarkabeln - mätaren på noll, Jordat givarkabeln - mätaren på halv. Inkopplad visar den fullt hela tiden. Drar slutsatsen att tankarmaturen felar (felaktig ?)- reservdel nr 795584 (Aggr 10035).

Jag antar att jag måste montera bor plåten över bränsletanken innan jag kan ta ut och testa tankarmaturen - någon som vet?

Om tankarmaturen felar - var hitta ersättning - någon som vet?

Re: Full tank hela tiden - Tankarmatur LM 640

InläggPostat: 15:47:35, 16-09-2021
av petboh
Jag har samma fel på min 640, tacksam om någon som vet kan svara på tråden

Re: Full tank hela tiden - Tankarmatur LM 640

InläggPostat: 17:19:46, 16-09-2021
av Michael Meier
Inte någon som kan berätta vad det är för typ av givare, flänsdiameter/hålstorlek så har vi något att gå vidare med ?

Re: Full tank hela tiden - Tankarmatur LM 640

InläggPostat: 08:48:40, 18-09-2021
av Åsa-Nisse
Jag hade liknande fel på en L90 och den armaturen bestod av två trådar och en flottör med kontakter som förändrade ledningens längd och därmed motståndet. den behövde bara monteras ur och rengöras för att funka.

Re: Full tank hela tiden - Tankarmatur LM 640

InläggPostat: 09:48:15, 18-09-2021
av torbjorn_forsman
Åsa-Nisse skrev:Jag hade liknande fel på en L90 och den armaturen bestod av två trådar och en flottör med kontakter som förändrade ledningens längd och därmed motståndet. den behövde bara monteras ur och rengöras för att funka.


Vanlig konstruktion på givare tillverkade av VDO. Den ser likadan ut även på Mercedes 123-serie m fl, men givarna finns i en mängd varianter beroende på tankens höjd, om den ska ha kontakt för varningslampa eller inte osv. Man måste vara försiktig när man tar isär givaren (tar av skyddsröret) så man inte sliter av de uppspända motståndstrådarna.
Åtminstone förr i tiden, då det var mycket svavel och andra konstigheter i dieselbränslet, så krånglade de där givarna mer när de utsattes för diesel än då de satt i bensintankar.

Re: Full tank hela tiden - Tankarmatur LM 640

InläggPostat: 19:50:07, 18-09-2021
av Åsa-Nisse
torbjorn_forsman skrev:Åtminstone förr i tiden, då det var mycket svavel och andra konstigheter i dieselbränslet, så krånglade de där givarna mer när de utsattes för diesel än då de satt i bensintankar.

Å nu för tiden med alger och annan skit.