Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

LM 620 med dåligt oljetryck i lådan

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

dlon21 (trådstartaren)

#16 » 14:19:04, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det skulle jag tro, jag vet inte var min/max strecken finns utan jag har en slang utvändigt på tanken som visar på nivån och den är väl ca en dm från max.

Snöbladet behöver nog fixas efter säsongen är slut, eftersom infästningspunkterna till hydraulkolven sitter olika högt så det är ju ojämnt tryck från packboxen runt kolven.

Det skiljer säkert runt 5-6 cm i höjd från ände till ände. Gammalt, reparerat och reparerat igen av Kalle Händig i omgångar antar jag..
dlon21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:35, 07-01-2019
Ort: Alsen
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 620



Michael Meier

#17 » 17:52:49, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara att du är alltför brutal, mycket olja som ska igenom små små slangar, kopplingar och snabbkopplingar

Pröva att lugna ned maskinen innan du flyttar spaken lagom mye, antar att du ska använda ventilsliden på tomgång eller förhöjd tomgång.

Blockerar du centrumkanalen med ventilsliden maximalt måste oljan som pumpen pumpar någonstans,

Vad har du för slangdimension närmast vridkolven? minussidan sväljer ännu mindre volym än plussidan
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dlon21 (trådstartaren)

#18 » 19:16:43, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra fråga, det är i vart fall Tema-koppling 7500. 3/4´´?

Brutal tycker jag inte jag är, har provat dra i spaken olika mycket och det händer EJ på högre varv om man vinklar bladet med fullt ös, bara när man smyger.
dlon21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:35, 07-01-2019
Ort: Alsen
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 620

Michael Meier

#19 » 19:38:12, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:) då har du alltså provat på fullt ös.

Kan vara en ventil i vägen som protesterar, du får beskriva vad du har på bladet, men någon form av låsning kanske eller vad har du som skyddar maskin mot trycket du får från ena sidan bladet om du kör stutt mot något fast hinder?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dlon21 (trådstartaren)

#20 » 23:19:30, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo vill ju veta under vilka omständigheter det protesterar. Kör man lugnt så blir det inte på det här viset.

Det är en enkel kolv som sköter vridningen åt båda håll. Skrapstålen är likt andra blad jag sett fjäderbelastade, i övrigt är det nog inga fler finesser.
dlon21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:35, 07-01-2019
Ort: Alsen
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 620

Michael Meier

#21 » 09:28:14, 07-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enbart två slangar från Tema-snabbkopplingen till hydraulkolv ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dlon21 (trådstartaren)

#22 » 11:24:21, 07-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två slangar från maskinens tredjefunktion, in till kolven på redskapet.
dlon21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:35, 07-01-2019
Ort: Alsen
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 620

Michael Meier

#23 » 11:37:27, 07-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dlon21 skrev: .... har provat dra i spaken olika mycket och det händer EJ på högre varv om man vinklar bladet med fullt ös, bara när man smyger.


dlon21 skrev:Två slangar från maskinens tredjefunktion, in till kolven på redskapet.


Har du koll på skicket/fabrikat/längd på stiften i dom ihopkopplade Temakopplingarna (om den ena agerar strypning när du kör åt ena hållet) stiften samverkar och flyter lite fram och åter beroende på flödesriktningen, det kanske har hänt något med längden eller motsvarande med kulslitage från honan så att stiften hamnar lite längre från varandra, olika fjäderkraft bakom käglorna påverkar väldigt lite.. mera ändläget (fullt öppet) som ska motsvara partnern just för tillfället.

Det blir garanterat oljesöl från maskinsidan eftersom ledningen lutar nedåt mot honan, när du trycker in honan, så dedikera någon timme till detta projekt med uppsamling och skjutmått penna och ritblock å någon att torka av dei på..

Vad händer om du aktiverar lyftsliden litegrann samtidigt som du vinklar bladet?

Hur mye tryck behöver du för att justera bladet under arbete ? en uppskattning bara.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dlon21 (trådstartaren)

#24 » 22:07:06, 07-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan, inte provat vad som händer med lyft- och tredjefunktion samtidigt. Som du märker är jag inte särskilt duktig på hydraulik.

Det åtgår inte särskilt mycket kraft alls att vrida bladet under körning, på så vis verkar det funka bra i och med att kan man smyga. Körde av snön ikväll och det var inga tendenser alls till krångel idag, men så försöker jag ju inte att vålda mig med utrustningen heller, snarare tvärtom.

Efter säsongens slut tänkte jag köra över bladet till grannens verkstad och få hjälp med att flytta ned ena fästpunkten till kolven för att slippa eventuella brytningar, och läckage som är just nu.
dlon21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:35, 07-01-2019
Ort: Alsen
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 620


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se